اجتماعی

زمان توزیع واکسن آنفلوآنزای ایرانی/ برگزاری مراسم‌های عزاداری در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۵:۳۵ زمان توزیع واکسن آنفلوآنزای ایرانی/ برگزاری مراسم‌های عزاداری در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است

معاون وزیر بهداشت با اشاره به نزدیک بودن مراسم‌های عزاداری محرم افزود: هرگونه برگزاری مراسم در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است و باید بدانیم که کوچک‌ترین غفلت ما باعث اوج‌گیری بیماری خواهد شد.

زمان توزیع واکسن آنفلوآنزای ایرانی/ برگزاری مراسم‌های عزاداری در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،‌ علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در ارتباط اینترنتی که با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه طی روزهای گذشته شاهد رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط هموطنان بوده‌ایم و همین موضوع باعث شده که با شیب نزولی بیماری مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم این روند سیر نزولی کاهش پیدا کند اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که جدی گرفتن ویروس و رعایت پروتکل‌ها با کاهش مبتلایان و پایین آمدن آمار مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد.زمانی که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود دو هفته بعد شاهد افزایش تعداد مبتلایان و چند هفته بعد متأسفانه شاهد بالا رفتن آمار مرگ و میر هستیم.

رئیسی با بیان اینکه همچنان در برخی از استان‌ها وضعیت بیماری قرمز گزارش می‌شود اظهار داشت: خوشبختانه در برخی دیگر از شهرها شاهد کاهش روند بستری بیماران هستیم.

*نظارت 7 هزار نفر بر روند برگزاری کنکور

وی با اشاره به موضوع برگزاری کنکور سراسری طی روزهای آینده اظهار داشت: باید به این نکته توجه کنیم که خانواده‌ةا نگرانی از بابت سلامت فرزندان نداشته باشند به دلیل اینکه 7 هزار نفر از همکاران من وظیفه نظارت بر اجرای پروتکل‌ةای بهداشتی را بر عهده دارند و امیدوارم کنکوری سالم را برگزار کنیم.

وی تأکید کرد: ایجاد اضطراب و نگرانی در فرزندان باعث خواهد شد که آنها از لحاظ روحی ضعیف شوند و آمادگی لازم را برای شرکت در کنکور نداشته باشند.

معاون وزیر بهداشت توصیه کرد: خانواده‌ها نیز از تجمع پشت در محل برگزاری کنکور خودداری کنند. ما نگرانیم که این موضوع باعث شیوع بیماری کرونا شود.

* برگزاری مراسم در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است

رئیسی با اشاره به نزدیک بودن مراسم‌های عزاداری محرم افزود: هرگونه برگزاری مراسم در فضای سربسته مطلقاً ممنوع است و باید بدانیم که کوچک‌ترین غفلت ما باعث اوج‌گیری بیماری خواهد شد.

وی توصیه کرد: طرح هر خانه یک حسینیه را باید اجرا کنیم و هموطنان تلاش کنند در منازل خود اقدام به عزاداری کنند و به این نکته توجه کنیم که اگر باعث شویم حتی یک نفر از عاشقان امام حسین (ع) تب کند ما مسؤول هستیم و باید کمک کنیم تا مراسم‌های عزاداری حسینی به بهترین نحو برگزار شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن رسیدن فصل پاییز نیز افزود: در فصل پاییز ما شاهد بیماری آنفلوآنزا خواهیم بود که لازم است هموطنان در این فصل بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک،‌شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری کنکور پروتکل‌های سختگیرانه به وزارت علوم ابلاغ شده است گفت: امروز با روسای دانشگاه‌های سراسر کشور جلسه داشتیم و این افراد را توجیه و هماهنگ کردیم.

*۱۴۸ واکسن در دنیا درحال بررسی است​

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: ۱۴۸ واکسن در سطح دنیا در مرحله ابتدایی و پیش‌بالینی هستند. سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا به شرکت‌های تولید کننده اجازه داده به طور استثناء در مورد کووید ۱۹، فاز اول و دوم یا فاز دوم و سوم را ادغام کنند تا زمان کوتاه شود. ۶ واکسن در سطح دنیا هست که الان در فاز سوم هستند. روسیه این مراحل را به طور کامل طی نکرده و تاییدیه نگرفته است. تنها یک واکسن چینی کرونا برای یک سال مجوز گرفته است که فقط برای ارتش چین مورد استفاده قرار می گیرد، واکسن کرونای ایران در مرحله‌ای است که الان فاز حیوانی را شروع کردیم و در فاز یک و دو هستیم. روند ساخت واکسن اگر به درستی جلو برود آبان ماه سال آینده ممکن است واکسن کرونای ایرانی ساخته شود.

*برخورد با هیأت‌های مذهبی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که در صورت برگزاری مراسم‌های مذهبی در فضای بسته چه اقدامی صورت خواهد گرفت اظهار داشت: معتقدیم برای عزاداران حسینی نباید مجازات در نظر گرفته شود اما به که آگاهانه جان افراد را به خطر می‌اندازند توصیه می‌شود که به سخنان مراجع عالی قدر تقلید و مقام معظم رهبری توجه داشته باشند، مقام معظم رهبری نیز بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده است.

وی افزود: برای هیأت‌های عزاداری که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند ساز و کاری تعیین شده است به طوری که در گام اول به بانی هیأت تذکر داده می‌شود، در مرحله بعد خدمات ارائه شده نظیر آب و برق هیأت قطع خواهد شد و در نهایت برخورد جدی‌تری صورت خواهد گرفت.

رئیسی افزود: لزوم برگزاری هیأت ثبت نام در سامانه بیرق است و باید در این سامانه ثبت نام کنند؛ توجه داشته باشید که ابتلای عمدی افراد به بیماری حرام است و افراد مبتلا باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مبادا ناخواسته دلیل فوت سالمندان باشیم. متاسفانه برخی از افراد از روی جهل سخنانی را مطرح می‌کنند که به آنها نیز در خصوص پروتکل بهداشتی توصیه می‌شود به سخنان مقام معظم رهبری توجه کنند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص تامین واکن آنفلوانزا گفت: شرکت‌های ایرانی در حال تلاش برای تولید واکسن هستند و به ما علام کرده‌اند که از مهر یا آبان این واکسن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

*بازگشایی مدارس

وی درباره بازگشایی مدارس گفت: مدارس باید باز شوند اما احتمالا کلاس‌ها به صورت مجازی و آنلاین خواهد بود البته در مناطق سفید و مدارس کم جمعیت می توان در موارد امکان حضور را فراهم کرد یا در مناطق زرد می تواند تدابیری اتخاد کرد اما در مجموع مدارس به صورت مجازی فعالیت می‌کند.

معاون وزیر بهداشت درباره میانگین سنی مبتلایان و فوتی های کرونا گفت: میانگین سنی فوتی ها ۷۰.۵ سال است. اما در مورد ابتلا یک توزیع متعادل در گروههای سنی داریم به طوری که گروه زیر ۱۰ سال حدود ۴ درصد مبتلایان، ۱۰ تا۲۰ سال حدود ۹ درصد، گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال ۱۵ درصد و ۳۰ تا ۴۰ ساله ۱۸ درصد مبتلایان هستند و بقیه مبتلایان بالای ۵۰ سال هستند.

رئیسی ادامه داد: ۸۰ درصد موارد مرگ بالای ۷۰ سال داشته اند و ۸۲ درصد فوتی های کرونا بین یک تا چهار بیماری زمینه ای داشته اند.

وی درباره ابتلای مجدد به کرونا گفت: این موضوع در حال بررسی است. ابتلای مجدد تا دو ماه قابل بررسی نیست زیرا ویروس می تواند این مدت در بدن بیمار پنهان شود و دوباره بیماری ایجاد کند اما ابتلاهای بعد از دوماه بهبودی در حال بررسی است و نتایج مطالعات تکمیلی آن به مردم اعلام می شود.

*سفارش دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا

معاون وزیر بهداشت درباره واکسن آنفلوانزا گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن برای کادربهداشتی تهیه کرده بودیم اما امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا سفارش داده شده که تا ۲۰ روز آینده به دستمان می رسد. حدود چهار تا ۶ میلیون واکسن نیز برای توزیع در داروخانه ها در بخش خصوصی وارد می شود.

وی افزود: امیدواریم واکسن ایرانی آنفلوانزا نیز در مهر یا آبان وارد بازار شود. در مجموع بیش از این امکان تهیه واکسن آنفلوانزا نیست زیرا کل واکسن آنفلوانزای تولیدی دنیا حدود ۳۵۰ میلیون دوز است. یادمان باشد که افراد سالم و معمولی نیازی به واکسن آنفلوانزا ندارند و واکسن برای کسانی است که بیماری زمینه ای دارند یا به علت شغل در خطر ابتلا هستند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن