اقتصادی

زمان صدور مجوز شرکت تعاونی از 70 روز به 10 روز رسید

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۲:۲۵ زمان صدور مجوز شرکت تعاونی از 70 روز به 10 روز رسید

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمان صدور مجوز برای شرکت‌های تعاونی از 70 روز به 10 روز کاهش یافت.

زمان صدور مجوز شرکت تعاونی از 70 روز به 10 روز رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به مناسبت هفته تعاون، محمدجعفر کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ عزیزالله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون و حسین‌نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امروز در محل وزارت کار در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

محمدجعفر کبیری در این مراسم با بیان اینکه اقتصاد تعاون منحصر به ایران نیست و در دنیا 3 میلیون شرکت تعاونی با 280 میلیون جمعیت وجود دارند، گفت: در ایران 94 هزار شرکت تعاونی فعال با 10 میلیون نفر عضو حضور دارند که 1.7 میلیون نفر اشتغال در این تعاونی‌ها ایجاد شده است.

معاون وزیر تعاون همچین گفت: سرمایه‌گذاری در بخش تعاون علاوه بر اشتغال مولد دارای ارزش افزوده قابل توجه است و نیازمند توجه دولت است.

کبیری این را هم گفت: در راستای توسعه کیفی و توانمندی تعاونگران، بودجه سال 98 نسبت به 96 در این بخش 12 برابر افزایش یافت.

کبیری همچنین گفت: میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون در سال 98 نسبت به 96 دو برابر شد و سقف صدور ضمانت‌نامه برای سرمایه‌گذاری در تعاون 75 درصد افزایش یافت و از 12 میلیارد تومان به 21 میلیارد تومان رسید.

وی همچنین گفت: سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون در راستای شفاف‌سازی و دولت الکترونیک راه‌آندازی می‌شود.

معاون وزیر تعاون همچنین گفت: قبلاً برای صدور مجوز شرکت تعاونی نیاز به مراجعات مکرر حضور بود، اما اکنون بدون نیاز به مراجعه حضوری، زمان صدور مجوز از 70 روز به 10 روز کاهش یافته است.

کبیری همچنین از راهاندازی 10 مرکز نوآوری استانی برای حمایت ازتعاونی‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در مهرماه امسال خبر داد.

وی همچنین گفت:‌صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه با سهم 49 درصد دولت و 51 درصد تعاونی‌ها به زودی راه‌اندازی می‌شود و طرح‌های تعاونی قابل انجام ظرف 2 تا 5 سال را در اولویت ضمانت قرار می‌دهیم.

وی همچنین از حمایت ویژه و خط اعتباری برای تعاونگران به صورت آنلاین و به ویژه خط اعتبار برای تعاونی‌های زنان و گروههای توان‌یاب با 8 تا 12 درصد درنظر گرفته می‌شود.

کبیری همچنین گفت: صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای تعاونی‌های زنان تا سقف 500 میلیون تومان و برای شرکت‌های تعاونی شهرستانی تا 12 میلیارد تومان و برای تعاونی‌های مسکن تا 150 میلیارد تومان درنظر گرفته می‌شود.

کبیری همچنین گفت:‌در هفته تعاون امسال 383 طرح تعاونی با سرمایه‌گذاری 3 هزار میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی 26 هزار اشتغال به صورت همزمان در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین عزیزالله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت:‌این بانک با سرمایه 500 میلیارد تومانی در مرداد سال 88 راه‌اندازی شد که قرار بود سرمایه آن سالانه 500 میلیارد تومان اضافه شود که متأسفانه این کار انجام نشد و امروز سرمایه بانک رقم ناچیز یک‌هزار میلیارد تومان است که البته قرار است از محل تجدید ارزیابی دارایی به زودی 1600 میلیارد تومان دیگر به سرمایه بانک اضافه شود و به 2600 میلیارد تومان برسد که البته این سرمایه برای یک بانک توسعه‌ای در بخش تعاون به یک شوخی شبیه است، چون از بانک توسعه تعاون خوب حمایت نشده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه مسیر ما با فعالان بخش تعاون یک مسیر یکطرفه است، گفت: انتظاراتی از بانک وجود دارد که تسهیلات بدهیم، اما متأسفانه این بانک حمایت نشده و سرمایه‌اش افزایش نیافته است.

مهدیان همچنین گفت:‌بانک توسعه تعاون حتی یک ریال اضافه برداشت از منابع نداشته و مطالبات معوق این بانک رقم ناچیز 8 درصد است.

مهدیان همچنین گفت:‌ در حالی که میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون در حال حاضر 1750 میلیارد تومان بود، در حالی که این رقم در گذشته 200 میلیارد تومان بود که الان 8 برابر شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه منابع بانک توسعه‌ای باید از محل منابع دولت باشد و نه متکی به سپرده مردمی که گرانقیمت است، گفت: بنابراین قیمت تمام شده برای بانک توسعه تعاون به خاطر سپرده‌های مردمی 17 درصد است.

به گفته وی، سپرده‌های مردمی در بانک توسعه تعاون از 2500 میلیارد تومان در گذشته، اکنون به 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته مهدیان، بانک توسعه تعاون 4500 نفر پرسنل در کشور دارد که 71 درصد تسهیلات آن به بخش تعاون و 29 درصد به سایر بخش‌ها پرداخت می‌شود.

مهدیان نرخ تسهیلات توسعه تعاون را 4 درصد برای قرض‌الحسنه، 6 درصد برای اشتغال روستایی و تا 18 درصد برای سایر موارد طبق مصوبه شورای پول و اعتبار عنوان کرد.

همچنین در این مراسم، حسین‌نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت: این صندوق تاکنون 3 هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای تعاونگران صادر کرده که کارمزد این ضمانت‌نامه‌ها نسبت به شبکه بانکی یک‌دوم است.

به گفته حسین‌نژاد، سقف ضمانت‌نامه‌ها از یک‌و نیم میلیارد تومان به 21 میلیارد تومان افزایش یافته که بر مبنای سیستم اعتبارسنجی به تعاونگران واگذار می‌شود به گونه‌ای که تعاونی‌های با درجه A با سفته و امضای مدیران تعاونی، ضمانت‌نامه صادر می‌شود و برای بدترین ردجه‌بندی با رتبه D حداکثر 30 درصد نسبت به صدور ضمانت‌نامه وثیقه می‌گیریم.

مدیرعامل صندوق ضمانت تعاون گفت:‌از 3 هزار میلیارد تومان که ضمانت‌نامه صادرشده حتی یک ریال سوخت نشده، البته درصد این رقم به عنوان خسارت پرداخت شده، چون اعتبارسنجی تعاونی‌ها با دقت انجام شده است.

حسین‌زاده گفت: برای شرکت‌های تعاونی زنان تا سقف 500 میلیون تومان با سفته ضمانت می‌دهیم. برای جوانان، شرکتهای دانش‌بنیان و تعاونی‌های برتر تا سقف یک و نیم میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر می‌شود.

به گفته وی، سرمایه صندوق ضمانت صادرات امسال از محل سود انباشته 45 میلیارد تومان اضافه می‌شود که این رقم 30 درصد سرمایه قبلی است که اضافه شده و در حال ثبت است. همچنین یک رقم دیگری که قرار است در دولت تصویب شود و به سرمایه این صندوق اضافه شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن