اقتصادی

زنگ هشدار برای بازنگری در قیمت خرید دولتی گندم با افزایش 9 دلاری قیمت در بازارهای جهانی

سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ – ۲۲:۴۳ زنگ هشدار برای بازنگری در قیمت خرید دولتی گندم با افزایش 9 دلاری قیمت در بازارهای جهانی

با افزاش 9 دلاری قیمت در بازارهای جهانی، یک بار دیگر زنگ هشدار برای دولت جهت بازنگری در قیمت خرید دولتی به صدا در آمد که به جای ریختن یارانه به جیب کشاورز خارجی به کشاورزان داخلی پرداخت کند.

زنگ هشدار برای بازنگری در قیمت خرید دولتی گندم با افزایش 9 دلاری قیمت در بازارهای جهانی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم بیش از 8.75 دلار در هر بوشل افزایش یافت و به قیمت 613 دلار معامله شد.

کشور ما اگرچه در تولید گندم به خودکفایی رسیده اما این پایدار نیست و برخی سالها واردات نیز انجم می دهد سال گذشته در حالی که حدود 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده بود اما 3 میلیون تن هم واردات داشت امسال نیز میزان خرید تضمینی گندم دولت در محدوده سال گذشته است.

پس از شیوع بیماری کرونا کشورهای صادر کننده در سیاست های صادراتی خود بازنگری کردند و صادرات خود را متوقف یا محدود کردند و به همین دلیل ارزش امنیت غذایی کشورها بسیار با اهمیت شده است.

گندم یک محصول استراتژیک است و امروزه در مناسبات سیاسی کشورها هم بسیار موثر است کشورها از نان و غذا هم برای سلطه و تحمیل قدرت بر دیگر کشورها استفاده میکنند.

در سالهای گذشته کشورها به امنیت غذایی خود بیش از هر زمانی توجه می کنند در این میان گندم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

کشور روسیه که زمانی در دوران اتحادیه جماهیر شوروی وارد کننده گندم بود اکنون به صادر کننده بزرگ جهان تبدیل شده است، تولید گندم در روسیه از 100 میلیون تن فراتر رفته و این رقم نزدیک به کل تولید محصولات کشاورزی کشور ما است.

در سالهای گذشته پوتین رئیس جمهور این کشور بسته های حمایتی برای تولید بخش کشاورزی پرداخت کرده و به امنیت غذایی بیش از هر زمانی اهمیت می دهد.

* افزایش قیمت گندم در بازار جهانی و هشدار به مسئولان داخلی

افزایش قیمت گندم در بازار جهانی زنگ هشداری به مسئولان داخلی است که نرخ خرید تضمینی را طوری تعیین کنند که کشاورزان داخل به کشت این محصول استراتژیک ترغیب شوند.

دولت نرخ تضمینی خرید گندم را امسال کیلویی 4000 تومان اعلام کرده، اما به گفته کارشناسان هزینه واردات گندم به کشور دو برابر این میزان تمام می‌شود و به همین دلیل باید سیاست دولت در جهت تولید این محصول استراتژیک در داخل باشد. بنابراین انتظار می‌رود که در مهلت باقیمانده دولت در نرخ خرید تضمینی گندم بازنگری کند تابه جای واردات این محصول استراتژیک کشاورزان داخلی اقدام به تولید کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن