اجتماعی

سرعت قطار کرونا در مترو/ از صرف صبحانه شکلاتی تا گلایه از کمبود واگن و اتوبوس

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ – ۱۲:۰۵ سرعت قطار کرونا در مترو/ از صرف صبحانه شکلاتی تا گلایه از کمبود واگن و اتوبوس

کرونا همچنان در حال جولان دادن است و مسافری نامحسوس به نام کووید 19 در حمل و نقل عمومی ایستگاه به ایستگاه سوار می شود. نظارت بر استفاده از ماسک از امروز تشدید شده ولی مسافران می گویند مشکلشان بیشتر از کمبود اتوبوس و مترو است نه ماسک.

سرعت قطار کرونا در مترو/ از صرف صبحانه شکلاتی تا گلایه از کمبود واگن و اتوبوس

خبرگزاری فارس فائزه نجارزادگان: همزمان با آغاز پاییز آمار ابتلا به کرونا افزایش یافته و ویروس کووید ۱۹ بی‌رحمانه از پیر و جوان قربانی می‌گیرد. بر اساس آمارهای اعلام شده حدود نیمی از قربانیان و مبتلایان به کرونا مربوط به تهران است و کارشناسان و مسوولان مداوم مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی توصیه می‌کنند.

وضعیت بسیاری از شهرها از جمله تهران به لحاظ شیوع کرونا از شرایط قرمز عبور کرده و نگرانی‌ها درباره افزایش روزافزون مبتلایان مضاعف شده است. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مملو از بیماران گرفتار کرونا است و علاوه بر کمبود تجهیزات و تخت‌های مراقبت ویژه، طاقت کادر درمان هم طاق شده است.

ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو از محل‌هایی است که روزانه مسافران زیادی در آن تردد دارند و هرچند مدیران شهری اعلام کرده‌اند که ضدعفونی قطارهای مترو و اتوبوس در هر شبانه روز چندین مرتبه انجام می‌گیرد ولی همواره دغدغه درباره انتقال کرونا در این ناوگان وجود داشته است.

به دلیل کمبود اتوبوس و قطارهای مترو ضمانتی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیست و تنها راهکار جهت پیشگیری از انتقال کرونا در حمل و نقل عمومی استفاده از ماسک است۰ محدودیت‌های کرونایی در پایتخت از هفته گذشته دوباره آغاز شده و شهرداری تهران هم اعلام کرد از امروز تشدید برخورد با افراد بدون ماسک در حمل و نقل عمومی انجام می‌گیرد. جهت بررسی وضعیت مترو و اتوبوس در شرایط کرونایی پایتخت راهی چندین ایستگاه از این ناوگان شدم. ساعت ۷:۳۰ صبح؛ اولین ایستگاه مسیر جمهوری به کریمخان است.

صرف صبحانه شکلاتی در اتوبوس کرونایی

این مسیر خط ویژه ندارد و اتوبوس‌ها برای بخش خصوصی فعالیت می‌کند. وارد اتوبوس شدم. خانمی نان بربری تازه خریده و فارغ از واهمه و ترس از کرونا، نان را آغشته به خامه شکلاتی می‌کند و صبحانه‌ای متفاوت در شرایط کرونا می‌خورد. هر چقدر از میدان جمهوری به سمت میدان فردوسی پیش می‌رویم به آمار مسافران اتوبوس افزوده می‌شود هرچند که محدودیت های کرونایی آغاز شده ولی کاهش چندانی در آمار مسافران ایجاد نشده است.

در میدان فردوسی ناگهان آمار مسافران نسبت به ایستگاه های قبل بیشتر می‌شود. حتی همه جاهای ایستادن هم مملو از جمعیت است. تقریباً به استثنا یکی دو نفر در بخش مردان و دو نفر در بخش زنان در اتوبوس همه از ماسک استفاده کرده‌اند. خبری هم از ناظر یا مامور ویژه جهت تذکر به مسافران ماسک نزده نیست فقط تنها ناظر، نگاه تعجب آمیز مسافران است.

مشکلات را به مسوولان بگویید نه من راننده

مسافران اتوبوس اکثراً شاغلان و کارمندانی هستند که باید سر ساعت خود را به محل کار برسانند و در بخش زنان مانتوی اداری که بر تن دارند حکایت از اشتغال آنها در ادارات مختلف دارد. با ترمز راننده اتوبوس در یکی از خیابان ها نرسیده به ایستگاه‌های پایانی صدای مسافران و اعتراض آنها در می‌آید مسافران از این که مدام به حجم افرادی که به اتوبوس سوار می‌شوند افزوده می‌شود؛ به راننده اعتراض می‌کنند ولی راننده در جواب و بلند پاسخ می‌دهد که من وظیفه‌ام سوار کردن مسافران است، اگر مشکلی دارید آن را به مسوولان اعلام کنید.

آمار مسافران خطوط ویژه کمتر از خطوط بخش خصوصی

پس از پیاده شدن از مسیر جمهوری به کریمخان مسیر خطوط اتوبوس‌های تندرو از راه آهن تا تجریش را در میدان ولیعصر (عج) انتخاب می‌کنم، در میدان سوار اتوبوس می‌شوم ساعت حدود ۸:۲۰ صبح است و آمار مسافران خطوط ویژه کمتر از خطوط بخش خصوصی است.

کنترل استفاده از ماسک در خطوط بی آر تی

در خطوط بخش خصوصی از جمله بهارستان، میدان انقلاب و جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر خبری از فروش ماسک به نرخ دولتی نبوده است ولی در بخش خطوط اتوبوس‌های تندرو وضعیت مناسب است.همچنین در این مسیرها تقریباً ۱۰۰ درصد مسافران از ماسک استفاده می کنند چرا که قبل از سوار شدن به اتوبوس افرادی که بلیت مسافران را جهت سوار شدن کنترل می‌کنند در صورت نداشتن ماسک بر صورت مسافر، مانع از حضور آن در اتوبوس می شوند، مسافرانی که ماسک نداشته باشند در همان ایستگاه‌ها جهت خرید ماسک با نرخ مصوب دولتی در ایستگاه راهنمایی می‌شوند.

کیفیت و قیمت ماسک های ایستگاه های اتوبوس

ماسک در این ایستگاه با نرخ مصوب دولتی 3 عدد 5 هزار تومان است ولی فروشنده معتقد است ماسک ها به دلیل نازکی چندان تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و در پاسخ به سوال من که آیا خودتان هم از این ماسک ها استفاده می کنید، می گوید؛ نه اگر وجه و پولت می رسد آن را داروخانه بخر.

امکان باز کردن پنجره اتوبوس ها نیست

بر خلاف اتوبوس‌های بخش خصوصی امکان باز کردن پنجره‌های اتوبوس جهت جابجا شدن هوا وجود ندارد و تنها راننده است که به اختیار خود و یا پیشنهاد مسافران بر اساس درجه هوا تهویه ها را روشن می‌کند. با یکی از مسافران اتوبوس همکلام می شوم درباره وضعیت اتوبوس ها می گوید من کارمند یکی از ادارات دولتی هستند و هر روز مربوط به استفاده از حمل و نقل عمومی جهت رسیدن به محل کار و خانه هستم با آغاز دوباره محدودیت‌ها،آمار مسافران اندکی کاهش یافته است ولی هفته‌های قبل به هیچ عنوان جای سوزن انداختن حتی در اتوبوس های مسیر ویژه یا بی آر تی نبود.

اعمال محدودیت کوتاه مدت فایده ای ندارد

وی می گوید: به نظرم باید مسوولان به فکر چاره اساسی باشند چراکه با اعمال محدودیت های یک تا دو هفته‌ای مشکلی برطرف نمی‌شود و پس از رفع محدودیت ها دوباره وضعیت به حالت قبل باز می گردد در صورتی که اتوبوس به اندازه کافی در بخش خصوصی هم و بی آرتی وجود داشته باشد قطعاً امکان رعایت فاصله اجتماعی در حمل و نقل عمومی بیشتر خواهد شد.

استفاده از ماسک های دوبل در مترو

پس از بررسی چندین مسیر اتوبوس در پایتخت راهی تعدادی ایستگاه مترو شدم، مترو مسافران بیشتری نسبت به اتوبوس دارد. در متروی میدان انقلاب اسلامی مسافر بدون ماسک نمی بینم و حتی برخی مسافران دوتا دو تا ماسک استفاده کرده اند به طوری که از کش های ماسک های آنها به خصوص میان مردان این موضوع کاملا مشهود است.

فروش انواع ماسک فیلتردار و بدون فیلتر در مترو

فروش ماسک هم در مترو به صورت متنوع در حال انجام است و حتی انواع مواد ضدعفونی و دستکش هم وجود دارد ولی استقبال مسافران چندان زیاد نیست چراکه تقریبا مسافران از قبل ماسک را تهیه کرده و راهی ایستگاه های مترو شده اند.

قیمت ماسک ها از 1500 تومان شروع شده و بسته به چند لایه بودن و فیلتر داشتن و نداشتن قیمت های بالاتری دارد. تقریبا در منتهی الیه ایستگاه مترو انقلاب اسلامی حدود 10 نفر با روپوش سفید جهت فروش ماسک و مواد ضدعفونی فعالیت دارند و پاکت های ماسک منظم روی هم چیده شده اند وضعیت فروش ماسک در مترو به هیچ عنوان با وضعیت فروش ماسک در ایستگاه های اتوبوس یکسان نیست و در مترو برنامه ریزی ها دقیق تر است.

زنان در مترو نگران تر از مردان اند

زنان نسبت به مردان در مترو بیشتر نسبت به پیشگیری از انتقال کرونا حساس هستند و در ایستگاه ها و محل توقف قطارها با حساسیت پیاده و سوار می شوند و نگران اند که حتی لباس هایشان با هم برخورد نکند.

سکوت کرونایی در قطارهای مترو

سوار قطار مترو شدم ولی خبری از فاصله گذاری نیست یعنی اصلا همین که بتوانی فاصله چند سانتی را با مسافر بغلی حفظ کنی انگار چند گام جهت مقابله با کرونا جلو افتاده ای.

این روزها کمتر کسی از مسافران با دیگری صحبت می کند، قبل از شیوع کرونا همهمه مسافران در قطارها مشهود بود و موضوعات مختلف اقتصادی و سیاسی نقل محفل مسافران در گوشه و کنار قطارهای مترو بود فعالیت دستفروشان به این هم صحبتی ها می افزود.

ترس خرید از دستفروشان

فعالیت دستفروشان نسبت به قبل بسیار کمتر شده و فروش آنها نیز رنگ و بوی کرونایی گرفته، از فروش مواد ضدعفونی و ماسک گرفته تا فیلتر تهویه هوا، استقبال از فروش لوازم آرایش؛ روسری و زیورآلات هم بسیار اندک و در حد صفر است، مسافران از ترس لمس اجناس دستفروشان توسط تعداد زیادی از مسافران از خرید آن به شدت اجتناب می کنند.

تذکر به مسافران به دلیل استفاده نادرست از ماسک

چند ایستگاه جلوتر از قطار پیاده می شوم و خط عوض می کنم با اینکه از زمان پیک تردد مسافران تقریبا خارج شده ام ولی هنوز آمار مسافران اندک نیست. ماموران پلیس و مترو در ایستگاه فعال اند و هرزگاهی به مسافران درباره نحوه استفاده از ماسک تذکر می دهند به عبارتی تذکرها غالبا درباره نحوه نادرست استفاده از ماسک و نه نپوشیدن آن است.

به نظر می رسد مسافران در پیشگیری از انتقال کرونا در پایتخت به دلیل شرایط هشدار بسیار حساس شده اند ولی قطعا این حساسیت، تنها راه مقابله با کرونا نیست چراکه به گفته مسوولان و کارشناسان بهداشتی توقف بیش از 15 دقیقه در مکان های سربسته ریسک ابتلا به کرونا را چندین برابر می کند.

در مسیر برگشت با خانمی که مانند من منتظر رسیدن قطار مترو است صحبت می کنم. البته این خانم خودش سر صحبت را باز کرد از آنجایی که همه ماسک بر صورت دارند و شرایط کرونایی است تمایل به صحبت بین مسافران بسیار اندک است.

استفاده از ماسک بدون فاصله شوخی و نمایش است

این مسافر از تعداد کم قطارها و تعداد زیاد مسافران مانند بسیاری از شهروندان دیگر گلایه داشت و گفت: مسوولان فقط صحبت می کنند و توپ را به زمین مردم می اندازند. آنها فقط می گویند ماسک استفاده کنید ولی اعلام نمی کنند که قرار است اتوبوس و قطار جدید به تهران اضافه کنند. قطعا اضافه شدن قطار نتایج خوبی در کاهش آمار ابتلا به کرونا دارد چراکه هرچه قدر هم ماسک بزنیم از آنجایی که گاهی فاصله مان بسیار اندک است یا بهتر بوده بگوییم هیچ فاصله این وجود ندارد، ماسک زدن یک حرکت نمایشی است و حتی شوخی بیش نیست.

قطار کرونا به ایستگاه آخر می رسد؟

طرح ترافیک با شیوع دوباره کرونا و موج سوم آن لغو نشده و هنوز افراد زیادی جهت حضور در محل کار مجبور به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی اند. کارمندان و کارکنان بسیاری از ادرات نیز ناچار به حضور در محل کار هستند و با دورکاری آنها موافقت نشده است. حالا باید دید وضعیت این روزهای کرونایی در پایتخت به کجا ختم می شود و آیا قطار کرونا به ایستگاه آخر می رسد؟ یا همچنان با طرح های یک بام و دو هوا شاهد جولان کرونا خواهیم بود؟

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن