اقتصادی

سطح مبادلات تجاری ایران و عراق به 20 میلیارد دلار می‌رسد

سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ – ۱۵:۵۴ سطح مبادلات تجاری ایران و عراق به 20 میلیارد دلار می‌رسد

بیستمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق و شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب ایران صبح امروز با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو و علاء احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد.

سطح مبادلات تجاری ایران و عراق به 20 میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیستمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق و شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب ایران صبح امروز با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو و علاء احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد.

نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت برق و آب و فاضلاب ایران که دارای مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا است از 23 تا 26 دی‌ماه جاری در 10 سالن نمایشگاهی در فضایی بالغ بر سه هزار متر مربع برگزار می‌شود.

*حضور وزیر نیرو و هیئت عراقی در افتتاح نمایشگاه وزارت نیرو

لازم به تاکید است، صبح امروز مورخ 23 دی ماه سال جاری، وزیر نیرو همراه با معاونان و مدیران ارشد صنعت برق و آب و فاضلاب کشور و تعدادی از میهمانان خارجی این نمایشگاه را افتتاح کرد.

به گزارش فارس، در این نمایشگاه‌ها از ساعت 9 تا 17 هر روز دایر خواهد بود، تمامی ضوابط، شرایط و تمهیدات لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا پیش‌بینی شده است. بازدیدها از این نمایشگاه فقط برای بازدیدکنندگان تخصصی و فعالان اقتصادی صنعت آب و برق بوده و برای عموم آزاد نیست.

*حضور 275 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه وزارت نیرو

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در این دوره از نمایشگاه‌ها که با حضور جمعا 275 شرکت داخلی و خارجی بر پا می‌شود، 200 شرکت‌کننده در بیستمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران و بیش از 75 شرکت‌کننده در شانزدهمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران حضور دارند.

طبق اعلام ستاد برگزاری نمایشگاه‌های صنعت آب و برق، در حاشیه این رویداد بین‌المللی سه کارگاه آموزشی پیرامون بحث‌های روز صنعت آب، برق و همسو با اهداف برگزاری نمایشگاه برپا خواهد شد.

*برگزاری چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق پس از 6 سال

در همین راستا رضا اردکانیان در حاشیه این مراسم طی سخنانی این نمایشگاه را پل ارتباطی میان بخش خصوصی و دولتی دانست و افزود: در این رویداد بین‌المللی شاهد حضور 200 شرکت صنعت برق و بیش از 75 شرکت بخش آب و فاضلاب در کنار چندین شرکت خارجی هستیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: در سالی که دشمنان این کشور فشار حداکثری خود را به سقف توان خود رسانده‌اند این نمایشگاه در حال برگزاری است و با وجود این اقدامات طی دو سال اخیر توانسته‌ایم سهم انرژی بیشتری را به بخش‌های تولیدی کشور عرضه کنیم و هم آب کافی را در بخش‌های مختلف تامین کنیم.

*عمده صادرات و تبادلات ایران و عراق در حوزه خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های عمرانی است

وی با اشاره به اینکه چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق پس از 6 سال در حال برگزاری است، افزود: برای وزارت نیرو افتخاری است که با گذشت سه ماه از پذیرش مسئولیت این کمیسیون موفق به برگزاری این اجلاس مشترک در تهران شده است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در این اجلاس هیئتی عالی رتبه از فعالان بخش خصوصی و دولتی، مدیران و مسئولان عراقی وزیر تجارت این کشور را همراهی می‌کنند، ادامه داد: امیدواریم با برگزاری این اجلاس در بخش‌های مختلف به ویژه در زمینه خدمات فنی و مهندسی زمینه‌های همکاری بیشتری با دستگاه‌های عراقی و به ویژه بخش خصوصی این کشور فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه در بخش انرژی محدود به صادرات برق و گاز به عراق هستیم، افزود: عمده صادرات و تبادلات ما با این کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی، اجرای پروژه‌های عمرانی و همچنین محصولات مورد نیاز کشور عراق است.

*سطح مبادلات تجاری ایران و عراق به 20 میلیارد دلار می‌رسد

وزیر نیرو با بیان اینکه در تلاش برای رساندن سطح مبادلات تجاری ایران و عراق تا 20 میلیارد دلار در سال هستیم، گفت: تحقق این مهم نیازمند اقدامات بزرگی در حوزه حمل و نقل برای افزایش سرعت مبادلات دو کشور و گشایش بیشتر در مسائل گمرکی است.

این مقام مسئول، تاکید کرد: در همین راستا بحث تعرفه‌های ترجیحی برای توازن بیشتر مبادلات جزو برنامه کار ماست و امیدواری زیادی وجود دارد که با توسعه امکاناتی که اتصال این دو عرصه را فعال می‌کند بتوانیم به این سطح از مبادلات تجاری دست پیدا کنیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: بدین منظور پیشنهاداتی به برادران عراقی خود مبنی بر ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری میان دو کشور ارائه شده است که این اقدام می‌تواند کمک بزرگی به منظور اجرای پروژه‌های بخش خصوصی در ایران و عراق باشد.

*وزارت نیرو تحت هیچ شرایطی اجازه فعالیت استفاده کنندگان غیرمجاز به حوزه رمزارزها را نخواهد داد

اردکانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر استخراج غیرمجاز رمزارز توسط برخی کشورهای خارجی در ایران، گفت: بر اساس مصوبه هئیت وزیران استفاده از ماینرها تابع ضوابط و مقرراتی است که در وهله اول می‌بایست وزارت صنعت مجوز این اقدام را صادر کرده باشد و شرکت‌ها و موسسات دارای این مجوز می‌توانند بر اساس مصوبه دولت و تعرفه‌های خاص این بخش برق مورد نیاز را خریداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون با استفاده کنندگان غیرمجاز در این بخش برخورد خواهد شد، ادامه داد: اگر مورد خاصی در این زمینه وجود داشته باشد مطمئنا شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در خصوص این موضوع پاسخگو خواهند بود تا روشن باشد که وزارت نیرو تحت هیچ شرایطی اجازه فعالیت استفاده کنندگان غیرمجاز این بخش را نخواهد داد.
*موانع افزایش تبادلات تجاری ایران و عراق برداشته خواهد شد

علاء احمد الجبوری، وزیر تجارت عراق و رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق نیز در این مراسم با اشاره به حجم بالای تبادل تجاری میان ایران و عراق، گفت: امروز هیئت بلندپایه‌ای از کشور عراق وارد تهران شده تا موانع موجود در راستای افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور را از بین ببریم.

این مسئول عراقی با اشاره به اینکه بخش زیادی از انرژی مورد نیاز عراق از ایران وارد می‌شود، گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات گاز از ترکیه نداریم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن