سیاسی

سفر نمایندگان مجلس به چابهار| محرومیت عمیق 25 هزار آلونک‌نشین در حاشیه منطقه آزاد

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۸:۱۴ سفر نمایندگان مجلس به چابهار| محرومیت عمیق 25 هزار آلونک‌نشین در حاشیه منطقه آزاد

جمعی از نمایندگان مجلس در سفر به چابهار از مناطق حاشیه نشین آن بازدید کردند؛ به گفته سید نظام الدین موسوی ۲۵ هزار نفر در دو منطقه میرآباد و مرادآباد در شرایطی بدون امکانات اولیه معیشتی و بهداشتی زندگی می‌کنند که حتی واژه محرومیت برای توصیف آن کم است.

سفر نمایندگان مجلس به چابهار| محرومیت عمیق 25 هزار آلونک‌نشین در حاشیه منطقه آزاد

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: سیدنظام الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به سفر جمعی از نمایندگان مجلس به منطقه چابهار برای بررسی مشکلات و مسایل موجود و بازدید از نقاط محروم و حاشیه نشین گفت: با دعوت آقای معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار جمعی از نمایندگان مجلس به چابهار سفر کرده و تا روز جمعه این سفر ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این سفر برای بازدید از مناطق محروم، پروژه‌های ناتمام و نیمه تمام و نقاط بحرانی که نیازمند بررسی میدانی هستند برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

موسوی گفت که در این سفر علاوه بر او احمد نادری، علی خضریان، عباس گلرو، جلال رشیدی، روح الله ایزدخواه و مجتبی رضاخواه دیگر نمایندگان مجلس در هیئت اعزامی به چابهار حضور دارند.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نخستین برنامه های این سفر به نقاط حاشیه نشین چابهار رفتیم طی که به دلیل خشکسالی، قحطی یا سیل در سالیان مختلف جمعیت زیادی از مردم روستاها به آنجا مهاجرت کرده و غالباً حاشیه نشین هایی هستند که فاقد زمین هستند و در آلونک‌هایی زندگی می‌کنند که فاقد حداقل‌های امکانات برای زندگی است.

* مناطقی که حتی واژه محرومیت برای آنها کم است

موسوی گفت: در برخی دیگر از مناطق حاشیه نشین چابهار، بعضا نهادهای دولتی و حاکمیتی ورود کرده و ساماندهی اولیه انجام دادند اما در منطقه مرادآباد و میرآباد که امروز از آنجا بازدید کردیم متاسفانه همچنان مشکلات عمیقی وجود دارد که حتی واژه محرومیت را نمی توان برای توصیف آن به کار برد.

وی در تشریح مشکلات مناطق یاد شده ادامه داد: مردم در اینجا در آلونک هایی که با چوب، پلاستیک، لاستیک ماشین و … ساخته اند زندگی می‌کنند، این آلونک‌ها حتی برق نداشته یا بعضا با انشعابات غیر مجاز و سیم‌کشی‌های غیر ایمن برق رسانی شده است. مردم این منطقه فاقد امکانات اولیه بهداشتی از جمله دستشویی و حمام هستند البته چندی پیش سپاه چند منبع آب در آنجا مستقر کرده اما همچنان مشکلات در زمینه آب و برق و امکانات اولیه بهداشتی در آنجا وجود دارد.

نماینده مردم تهران با اشاره به نشستی که در جریان این بازدید با حضور نماینده چابهار در مجلس و رئیس بنیاد مسکن منطقه داشتند، گفت: پای درد دل مردم نشستیم مشکل اصلی در آنجا این است که هنوز وضعیتی مناطق به لحاظ ملکی مشخص نیست و تاکید کردیم که این موضوع باید برطرف شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به تشکیل کارگروهی برای پیگیری رفع مشکلات این حاشیه نشین ها اظهار کرد ن است در مناطق حاشیه‌ای برخی افراد هم به دنبال سوء استفاده باشند اما قطعاً این افراد بیشتر از ۳ تا ۵ درصد کسانی نیستند که در اینجا ساکنند و معتقدیم بیش از ۹۵ درصد آنها از روی ناچاری و گرفتاری در این مناطق مستقر شده‌اند.

* حاشیه نشین‌های میرآباد و مرادآباد باید تعیین تکلیف شوند

موسوی همچنین با اشاره به ورود نهادهای حاکمیتی برای رفع مشکلات مشابه در این استان به منطقه کمب اشاره کرد که تا حدودی ساماندهی اولیه انجام شده و از آلونک نشینی خارج شده‌اند اما در عین حال گفت: همچنان منطقه میرآباد و مراد آباد نیاز به تعیین تکلیف دارند به گفته وی در این منطقه ۲۵ هزار نفر زندگی می‌کنند که وضعیت زندگی آنها از لحاظ امکانات اولیه زندگی مشخص نیست و با توجه به اینکه هموطنانمان هستند باید به مشکلات آنها رسیدگی شود.

این نماینده مجلس همچنین گفت که برخی ناهماهنگی‌ها در بین مسئولان استانی همچنان وجود دارد اما با توجه به کارگروه شکل گرفته مشکلات مردم این منطقه به طور جدی دنبال خواهد شد تا هم از حداقل‌های معیشتی برخوردار شوند و هم از آسیب های اجتماعی که این وضعیت به دنبال دارد جلوگیری شود.

موسوی همچنین بررسی مشکلات صیادان را از دیگر برنامه های هیئت اعزامی به چابهار دانست و گفت با توجه به معیشت بسیاری از مردم چابهار از طریق صیادی تامین می شود و با مشکلات بسیاری مواجهند قرار شد تا دوستان هر کدام مسئولیت بخشی را برعهده بگیرند و مشکلات آنها را برای حفظ اشتغال شان پیگیری کنند.

* ساخت‌و سازهای خاص منطقه آزاد کجا و حاشیه نشینی کجا

وی یکی دیگر از مسائل مهم در این استان را شکل‌گیری تبعیض به دلیل وجود منطقه آزاد عنوان کرد و تاکید کرد: قرار بود که ایجاد منطقه آزاد به اقتصاد چابهار کمک کند اما متاسفانه نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه به دلیل ساخت و سازها و سبک زندگی که در این مناطق وجود دارد و همچنین تفاوت زیادی که با مناطق حاشیه نشین دارد به نوعی شرایط تبعیض‌آمیز ایجاد کرده و موجب شکل‌گیری نارضایتی می‌شود که در این زمینه نیز باید با یک برنامه ریزی جدی برای ایجاد تعادل در منطقه تلاش شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا سفر دوباره ای برای پیگیری اقدامات این سفر در آینده به چابهار خواهند داشت یا خیر گفت: در زمینه مناطق کمتر توسعه یافته، برنامه ما این است که ابتدا با بررسی میدانی، چند مسئله مهم را مشخص کنیم و بعد از آنکه مسائل مشخص شد ابتدا در سطح محلی و استانی و سپس در سطح ملی موضوع را تا حل نهایی پیگیری کنیم.

این نماینده مجلس: اضافه کرد با توجه به این که با نمایندگان این مناطق در مجلس در ارتباط هستیم و آنها پیگیر حل مشکلات و مسائل هستندو معمولاً آنها گزارش می‌دهند اما اگر نیاز به سفر دوباره بود مانند هفت تپه که دو بار برای حل مشکل سفر کردیم و به اینجا هم سفر خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن