اقتصادی

سپرده‌گذاری بدون سود 44 میلیارد‌ی راهداری برای وام بلندمدت کارکنان

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ – ۰۸:۴۳ سپرده‌گذاری بدون سود 44 میلیارد‌ی راهداری برای وام بلندمدت کارکنان

سازمان راهداری در سال منتهی به 29 اسفند 97 سپرده‌گذاری 44 میلیاردی بدون سود نزد صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به منظور اعطای وام به کارکنان خود داشته است که درباره چگونگی مصرف و اعطای وام، فهرست وام گیرندگان و مانده سپرده، اطلاعاتی در دست نیست.

سپرده‌گذاری بدون سود 44 میلیارد‌ی راهداری برای وام بلندمدت کارکنان

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، یکی از مواردی که در قالب یادداشت‌های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت‌های دولتی توضیحاتی درباره آن ارائه می‌شود، اخذ دارایی‌ها، بدهی‌ها و مبادلات این شرکت‌ها است.

بر اساس صورت مالی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در مواردی که ذکر می‌شود الزامات قانونی و مقرراتی مراعات نشده است و یا به دلیل عدم ارائه مستندات کافی حصول اطمینان از رعایت آنها برای این سازمان محرز نشده است.

* عدم رعایت الزامات قانونی از سوی راهداری در ثبت اموال غیرمنقول در «سامانه‌ سادا»

در موضوع «واریز وجوه سپرده به حساب مخصوص که از طرف خزانه افتتاح شده و انتقال وجوه سپرده مذکور و اخذ تاییدیه در خصوص ارسال ماهانه صورت ریز سپرده های منتقل شده به حساب تمرکز وجوه سپرده به اداره کل خزانه (در برخی از استانها)»، ‌‌ماده 41 ماده 9 آئین نامه اجرایی ماده 43‌ قانون محاسبات عمومی کشور، الزامات قانونی و مقرراتی مراعات نشده است.

در موضوع «استقرار یا تکمیل سامانه (سیستم) حسابداری قیمت تمام شده در سال 1397 کل کشور در اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد»، بند الف تبصره 20 قانون بودجه سال 1397 کل کشور، ‌الزامات قانونی و مقرراتی مراعات نشده است.

در موضوع «تمهیدات لازم برای عملیاتی کردن چرخه مدیریت بهره وری با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران و ارائه گزارش سالانه به سازمان مزبور»، بند الف ماده 5 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، الزامات قانونی و مقرراتی مراعات نشده است.

‌همچنین در موضوع «ثبت اموال غیرمنقول در سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی (سادا) به طور کامل»، بند ب ماده (۱۰) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، الزامات قانونی و مقرراتی مراعات نشده است یا به دلیل عدم ارائه مستندات کافی حصول اطمینان از رعایت آنها برای این سازمان محرز نشده است.

* سپرده‌گذاری 79 میلیارد‌ بدون سود بابت وجوه اداره شده و پرداخت فقط 59 میلیارد وام

‌در سال مالی 97 و سنوات قبل به منظور کمک به تدارک ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بین شهری، احداث پایانه مسافری و باری، خدمات رفاهی بین راهی و غیره (به ترتیب در راستای اجرای موضوع مواد ۱۳۱، ۲۹، ۱۶۳ قانون برنامه سوم، چهارم، پنجم توسعه و بند "ت" ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه طبق تفاهمنامه منعقده با بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری در قالب وجوه اداره شده، مبلغ 78 میلیارد و 963 میلیون و 100 هزار تومان سپرده گذاری بدون اخذ سود صورت پذیرفته که از این محل بابت سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صرفا مبلغ 59 میلیارد و 332 میلیون و 200 هزار تومان تسهیلات پرداخت شده و مبلغ 14 میلیارد و 940 میلیون 900 هزار تومان از اقساط تسهیلات فوق وصول شده است‌.

‌در خصوص سپرده‌گذاری فوق، مفاد تبصره یک ماده ۳ آئین نامه اجرایی ماده ۵۳ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت الحاق (۱) مبنی بر تنظیم قرارداد با بانک عامل به نحوی که به وجوه مذکور حداقل سود سپرده کوتاه مدت تعلق گیرد رعایت نشده است.

* ابهام در سپرده‌گذاری بدون سود 44 میلیارد تومانی راهداری در 2 بانک و نحوه وام‌دهی ‌

طبق صورت مالی منتهی به 29 اسفند 97 در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وام بلندمدت صندوق تعاون سازمان‌ راهداری، شامل مبلغ 44 میلیارد و 635 میلیون تومان ‌سپرده‌گذاری نزد صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه مهر ایران است، سپرده‌گذاری‌های مذکور فاقد سود بوده و به منظور اعطای تسهیلات به کارکنان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نظر گرفته شده است؛ در خصوص سپرده‌گذاری‌های فوق، چگونگی مصرف و اعطای تسهیلات به کارکنان، مجوز قانونی افزایش سپرده‌گذاری‌ها‌، شرایط اعطای وام، لیست وام گیرندگان، اقساط وام و مانده سپردهها نزد صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه مهر ایران، اطلاعاتی در اختیار سازمان حسابرسی قرار نگرفته است.

* عدم رعایت حضور 2 نفر‌ عضو غیرموظف در هیئت عامل سازمان راهداری

طبق گزارش سازمان حسابرسی درباره صورت مالی سازمان راهداری، مفاد ماده 12 اساسنامه در خصوص حضور 2 نفر عضو غیرموظف در هیئت عامل سازمان راهداری‌ رعایت نشده است و همه اعضای هیئت عامل، عضو موظف هستند‌.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن