فرهنگ و هنر

شبیه‌ترین فرد به رسول الله(ص) را بهتر بشناسیم

علی اکبر

کارشناس مذهبی گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) از همه‌ی بنی هاشم بیشتر به پیامبر شباهت داشتند و این شباهت خَلقاً و خُلقاً و منطقاً بود، یعنی بطور کلی از هرجهت ایشان به رسول الله(ص) شباهت داشتند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدامین جعفری، اظهار کرد: حضرت علی‌اکبر در سال ۳۶ هجری قمری و در یازدهمین روز از ماه شعبان به دنیا آمد، البته در مورد تاریخ دقیق آن حضرت اختلاف نظر وجود دارد ولی آنچه در میان مورخین و علما مشهور هست، همین تاریخی است که ذکر شد.

بیشتر بخوانید:

تعزیه حضرت علی اکبر(ع) در پهنه رودکی +عکس

وی افزود: اسم مبارک حضرت، علی بن حسین است و صفت اکبر به جهت ارشد بودن ایشان در میان سایر اولاد حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

این کارشناس مذهبی گفت: صفت اکبر به این خاطر به ایشان داده شد که امام‌حسین(ع) فرموده بودند: هر چند خداوند به من فرزند عطا کند نام آنها را علی می‌گذارم.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) سه فرزند ذکور داشتند که یکی علی‌اکبر(ع) و دیگر علی اوسط که امام‌سجاد(ع) است و دیگری حضرت علی‌اضغر شش ماهه‌ی اباعبدالله است.

این خطیب حسینی گفت: حضرت علی‌اکبر در کربلا ۲۵ سال سن داشتند و نام مادر ایشان هم لیلا بنت ابی‌مروه بوده است. مادر لیلا که مادر بزرگ حضرت علی‌اکبر(ع) می‌باشد، با بنی‌امیه فامیل بودند و این مساله موجب شده بود که بنی‌امیه به علی‌اکبر(ع) امان نامه بدهند، اما حضرت از دریافت آن امتناع کرد.

جعفری گفت: حضرت اباعبدالله(ع) طبق نقلی پنج همسر داشتند که یکی از آنها لیلا بنت ابی‌مروه است که حضرت علی‌اکبر(ع) از ایشان می‌باشد و امام‌سجاد(ع) که به علی اوسط معروف‌اند از شهربانو دیگر همسر حضرت می‌باشد.

وی ادامه داد: حضرت علی‌اکبر(ع) از همه‌ی بنی هاشم بیشتر به پیامبر شباهت داشتند، به طوری که می فرمودند، هر که از پیامبر یاد می‌کرد رو به حضرت علی‌اکبر(ع) می‌کرد و به جمال ایشان می نگریست، و این شباهت خَلقاً و خُلقاً و منطقاً بود، یعنی بطور کلی از هرجهت ایشان به رسول الله(ص) شباهت داشتند.

وی با اشاره به روایت امام‌حسین(ع) در خصوص علی‌اکبر(ع) گفت: امام در روایتی می‌فرمایند: فانه ممسوس فی الله و مقتول فی سبیل الله؛ او (علی اکبر) غرق در عشق خداست و کشته راه خدا می‌باشد.

جعفری ادامه داد: حضرت علی‌اکبر(ع) نیز دارای مقام عصمت بودند. برای تبیین این امتیاز می‌توان اشاره به دعای امام‌حسین(ع) کرد.

وی افرود: زمانی که علی‌اکبر(ع) عازم میدان شد. امام در حق او چنین دعا فرمودند: بارالها، گواه باش جوانی که در سیرت و صورت و گفتار، شبیه‌ترین فرد به پیغمبرت بود، به جنگ این مردم رفت. ما هرگاه به دیدن رسول الله(ص) مشتاق می‌شدیم به این جوان نگاه می‌کردیم.

وی گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) سرانجام در روز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری در رکاب حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به فیض شهادت نائل آمدند و بدن مطهر ایشان قطعه‌قطعه شد، بطوری که زبان توان وصف مظلومیت و معصومیت آن جناب را ندارد.

این کارشناس مذهبی گفت: علی‌اکبر(ع) پایین پای پدرش حسین‌بن‌علی(ع)، در کربلا دفن شده‌است. برخی همین علت را دلیل شش‌گوشه بودن ضریح می‌دانند.

وی گفت: سر او به همراه دیگر شهدای سپاه امام‌حسین(ع) ابتدا به نزد ابن‌زیاد در کوفه و بعد از آن به نزد یزید در دمشق فرستاده شد و در نهایت طبق عقیده رایج توسط بانو آزرا از قبیله بنی‌اسد در قبرستان باب‌الصغیر دفن شده است.

جعفری بیان کرد: امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه خطاب به علی‌اکبر(ع) می‌فرمایند: سلام بر تو ای علی‌اکبر، اول فدایی از بهترین نسل دودمان ابراهیم خلیل. شهادت می‌دهم که تو از هر کس اولی‌تر به خدا و رسولش هستی.

منبع: فارس

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن