اجتماعی

شهرداری برنامه‌ای برای محرم‌زدایی ندارد/ هر روز به فکر افزایش سیاه‌پوش کردن شهر و نصب المان‌های محرمی هستیم

سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۲۹ شهرداری برنامه‌ای برای محرم‌زدایی ندارد/ هر روز به فکر افزایش سیاه‌پوش کردن شهر و نصب المان‌های محرمی هستیم

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه به مردم اطمینان می‌دهیم هیچ برنامه‌ای برای محرم‌زدایی در شهرداری تهران وجود ندارد گفت:‌هر روز به فکر افزایش تبلیغات محیطی و نصب المان‌های شهری در خصوص محرم هستیم.

شهرداری برنامه‌ای برای محرم‌زدایی ندارد/ هر روز به فکر افزایش سیاه‌پوش کردن شهر و نصب المان‌های محرمی هستیم

محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس،‌در خصوص انتقادهایی که نسبت به عملکرد شهرداری تهران در باب سیاه‌پوش کردن شهر تهران در آستانه ماه محرم وجود دارد گفت:‌ ابتدا باید بدانیم که جامعه ایران زنده به محرم است و هر سال مردم برای حیات مجدد در مراسم عزاداری این ایام شرکت می‌کنند.

وی گفت:‌ شرکت در این عزاداری‌ها باعث ایجاد ارتباط بیشتر میان مردم و مسبب انجام کارهای خیر می‌شود و نکته جالب‌تر اینجاست که تهران بیش از همه شهرهای کشور زندگی و مماتش به این هیئت‌ها بستگی دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت:‌ سال‌های گذشته در هر کوچه حداقل یک هیئت محلی برپا می‌شد و در هر خیابان حداقل 5 تا 6 هیئت برپا می‌شد و سنت دسته‌روی وجود داشت که همه این‌ها به فضاسازی برای درک بهتر ایام محرم کمک می‌کرد.

جوادی‌یگانه افزود: اما امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت‌هایی که برای برگزاری برخی مراسم‌ها وجود دارد، تعداد زیادی از این هیئت‌های محلی تعطیل شده‌اند و همین امر باعث شده تا کارکرد سیاه‌پوش شدن شهر و رنگ گرفتن از محرم کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در همین اثنا شهرداری تهران برای جبران تعطیلی این هیئات کارهایی که در سال‌های گذشته انجام می‌داد را دو برابر کرد یعنی در حوزه نصب بیلبورد، نصب پرچم و نصب بنر همه آمارها حکایت از افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته دارد اما چه کنیم که اقیانوس شهر تهران و فقدان هیئت‌های محلی باعث شده تا این کارها به چشم نیاید.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران افزود:‌ما در سال‌های قبل هیچکدام از پرچم‌های بزرگ ایران از میله پرچم‌های بزرگ و اصلی شهر پایین نمی‌آوردیم و تنها پرچم پارک عباس‌آباد را سیاه‌پوش می‌کردیم اما امسال همه میله پرچم‌های بزرگ و اصلی شهر را هم سیاه‌پوش کردیم اما چه کنیم که شهر تهران زنده به هیئت‌ها است و نبود آنها هر کاری را کمرنگ می‌کند.

جوادی‌یگانه ادامه داد:‌در سال‌های گذشته یک خانواده ایرانی وقتی به وسیله خودروی شخصی در خیابان چرخی می‌زد، لااقل دو بار در پشت یک دسته عزاداری گیر می‌کرد و حداقل در مسیر عبورش تا بازگشت به خانه از مقابل ده‌ها هیئت عبور می‌کرد که رنگ و بوی محرم برایش زنده می‌شد و در این میان کار شهرداری هم دیده می‌شد اما امسال جای آن هیئت‌ها خالی است و کار شهرداری هم در این فضای بزرگ و عمیق تهران گم شده است.

وی گفت: برای مثال ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با همکاری سازمان تبلیغات کاری را با عنوان کوچه‌های حسینی در 122 ناحیه شهر تهران آغاز کردیم که مقرر شد از ساعت 18:30 تا 20:30 هر روز یک روحانی و مبلغ به 6 کوچه در یک ناحیه سر بزند و به مدت یک ربع برایشان مراسم ذکر و مداحی برگزار کند اما همین اقدام هم در هر روز تنها به 700 کوچه ختم می‌شود که در مجموع 10 روز به 7 هزار کوچه می‌رسد در حالی که در شهر تهران ده‌ها برابر این کوچه و خیابان وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت:‌ ما در ایام عید غدیر برای آنکه خلاء برگزاری ایستگا‌ه‌های صلواتی را مرتفع کنیم با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین قرارگاه خاتم‌الاوصیا بیش از 120 مسجد شاخص شهر تهران را انتخاب کرده و اقلام تزئینی مانند ریسه و پرچم‌های مربوط به واقعه غدیرخم را به این مساجد تحویل دادیم تا در میان کسبه پخش کنند تا به این ترتیب سهمی در آذین‌بندی شهر داشته باشیم.

جوادی‌یگانه گفت: برای محرم هم با استفاده از همین تجربه خوب بیش از 50 هزار پرچم در دست آماده‌سازی داشتیم تا بین همین مساجد توزیع شود تا کسبه با گرفتن پرچم‌ها کار سیاه‌پوش کردن معابر محلی را انجام دهند.

وی گفت: البته بنده اعتقادم این است که شهر تهران آنقدر بزرگ است که حتی توزیع این 50 هزار پرچم هم شاید کافی نباشد و جا دارد که نسبت به جای هیئت‌های محلی غصه‌دار باشیم و ببینیم که چه نعمتی را از دست داده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که شما خودتان اذعان دارید که این تعداد پرچم هم برای شهر تهران کافی نیست شهرداری تهران چه کار دیگری انجام داده است،‌گفت: ما تمام تلاش‌مان را کردیم که همین تعداد پرچم‌ها را هم افزایش بدهیم اما من تقاضایم از منتقدین شهرداری تهران این است که از سایر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در کشور و به خصوص در شهر تهران هم درباره عملکرد خودشان سؤال بپرسند و ببینند آیا سایر دستگاه‌ها هم به وظایف خود عمل کرده‌اند یا خیر.

جوادی‌یگانه افزود: متأسفانه یکی از اتفاقاتی که در چند روز اخیر شاهد آن هستیم این است که غم بزرگ از دست دادن برگزاری هیئات بزرگ و برگزاری مراسم‌های محلی را امروز با گلایه از شهرداری تهران تعطیل کردیم و می‌گوییم چرا شهرداری تهران کاری نکرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که برخی گلایه دارند که حتی بیلبوردهای نصب شده در جای مناسبی نصب نشده است یا نور کافی ندارد یا طرح درستی برای آن انتخاب نشده است، گفت:‌ صحبت درباره کیفیت آنها جای نصب و نوع تبلیغات یک صحبت کاملاً تخصصی و یک نقد سازنده است اما برخی به جای اینکه بگویند که طرح ایراد دارد یا نورش مناسب نیست انتقاد از کمبودها و کم‌کاری شهرداری می‌کنند.

جوادی‌یگانه افزود:‌برای مثال یکی از نقدهای به شهرداری تهران این است که چرا با شروع محرم همچنان ریسه‌های رنگی در خیابان وصل بوده است در حالی که این ریسه‌ها به جا مانده از مراسم و اعیاد عیدغدیر و قربان است و اینگونه نبوده که شهرداری تهران نخواهد شهر را برای محرم آماده کند.

وی در خاتمه گفت:‌آن چیزی که می‌توانم به همه مردم تهران و ایران قول بدهم و به آنها از بابت آنها اطمینان خاطر بدهیم این است که شهرداری هیچ برنامه‌ای برای محرم‌زدایی و کاهش نمادهای عاشورایی از عدم پرداختن به ایام عزای حسینی نداشته و ندارد و اتفاقاً همه دغدغه‌اش این بوده که چه کند تا جای خالی هیئت‌های محلی و سیاه‌پوش شدن شهر از سوی آنها جبران شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: وعده دیگر و قول دیگری که به مردم می‌توانیم بدهیم این است که هر روزه و هر ساعت به فکر افزایش تبلیغات محیطی برای سیاه‌پوش شدن شهر هستیم و اینگونه نیست که بگوییم چون به نیمه دهه محرم رسیده‌ایم دیگر دست از کار کشیده‌ایم و برنامه‌ای نداریم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن