سیاسی

شهیدمدرس الگویی برای نمایندگان و سیاستمداران امروز کشور

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ – ۱۴:۰۲ شهیدمدرس الگویی برای نمایندگان و سیاستمداران امروز کشور

مردم‌داری، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، استبدادستیزی، ایستادگی در برابر تهدیدو تطمیع، ساده‌زیستی و استقلال شخصیتی از جمله ویژگی‌های برجسته شهیدمدرس است که از این رهگذر می‌توان او را در اندیشه و عمل، الگوی یک نماینده در تراز اندیشه اسلام ناب محمدی و اسوه و نمونه‌ای برای سیاستمداران امروز دانست.

شهیدمدرس الگویی برای نمایندگان و سیاستمداران امروز کشور

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری فارس، ابوالقاسم خسروی سهل آبادی مدرس دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به مناسبت دهم آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس نوشت: آیت‌الله شهید مدرس در پنج دوره نمایندگی خود در مجلس الگوی یک نماینده تمام‌عیار و رجل دینی و سیاسی بود. سیره عملی شهید مدرس نکات ارزنده ای را پیش چشم ما می نهد که هرکدام می تواند درسی هدایتگر برای جامعه اسلامی باشد و سند افتخار تشیع و روحانیت شیعه به شمار آید.

مردم‌داری، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، استبدادستیزی، ایستادگی در برابر تهدیدو تطمیع، ساده‌زیستی و استقلال شخصیتی از جمله ویژگی‌های برجسته شهید آیت‌الله سید حسن مدرس است که از این رهگذر می‌توان او را در اندیشه و عمل، الگوی یک نماینده در تراز اندیشه اسلام ناب محمدی و اسوه و نمونه‌ای برای سیاستمداران امروزین دانست.

شهید آیت‌الله سید حسن مدرس از جمله فقیهان و عالمانی است که در عمر با برکت خود علاوه بر دیانت، به سیاست نیز به معنای تام و تمام آن پرداخته است. آیت‌الله مدرس از عصر مشروطه ، مبارزه با استبداد و استعمار تا لحظه شهادت در عرصه سیاست درخشیده است

جملاتی از نطق های مختصر همراه با آرامش کامل و کلمات شمرده و بسیار عمیق شهید برای خواص جامعه اسلامی، دولتمردان و نمایندگان مجلس یادآوری می شود:

* دشمن‌‌شناسی و دشمن‌ستیزی

آقایان! اگر مشیت امور بر این قرار گرفته باشد که آزادی و استقلال ما به زور از ما سلب شود، سزاوار نیست ما خودمان به دست خود آن را امضا کنیم. آنگاه با فریاد می‌گوید: نه ما هرگز تسلیم نمی‌شویم! ما مقاومت می‌کنیم و از این تهدیدها نمی‌هراسیم…

* مرزبندی با طرفداران استعمار و بیگانه

مدرس بارها مرزبندی خود را با طرفداران استعمار و بیگانه مشخص می‌کند. او این نظرات را بدون واهمه ابراز می‌کرد: « هرکس تمایل به سیاستی نماید ما یعنی ملت ایران با او موافق نخواهیم بود چه رنگ شمال(روسیه) چه رنگ جنوب(انگلیس) و چه رنگ آخر دنیا(امریکا)، صریحاً عرض می‌کنم بنده بر ضد او هستم!

او حتی تا واپسین روزهای عمر خود به توطئه‌های دشمن برای آینده ایران واقف بود. مدرس در آخرین دیدار با فرزندش در محل تبعید خود در خواف می‌گوید: « بدان! انگلیسی‌ها روی مهره‌ای که بیست سال دیگر در این مملکت حکم خواهد کرد، از هم اکنون کار می‌کنند؛ ولی ما در مورد امروز خودمان هم نمی‌توانیم تصمیم بگیریم. هر وقت که ما شعور و آگاهی و هوشیاری پیدا کردیم و متکی به غیر نشدیم، آنگاه، ما هم می‌توانیم مسائل مملکت خودمان را حل کنیم. از مسائل بزرگی که مردم گرفتار آن هستند و خارجی‌ها به ما تحمیل کرده‌اند، این است که ما متکی به غیر هستیم. همه چیز را باید از غیر بخواهیم: اسلحه، پوشاک و خوراک. همه چیزمان بستگی به غیر دارد. زمانی این مملکت موفق خواهد بود که متکی به خود شود و هر وقت که اتکا به خود پیدا کرد، آن روز، روز نجات مملکت است. »

* استبدادستیزی

امام خمینی(ره) می‌فرمودند: «تاریخ مثل مرحوم مدرس را دید… یک همچو آدمی در مقابل آن قلدری که هرکس آن وقت را درک کرده، می‌داند … در مقابل او با قدرت ایستادگی کرد. [رضاخان] در مجس یک وقت گفته بود: سید! چی از جان من می‌خوای؟ گفته بود: می‌خواهم که تو نباشی؟»

* ایستادگی در برابر تهدید و تطمیع

فرستاده رضا خان: «رضا شاه میل دارد که باب مراوده را با شما باز کند و به هر طریق که شما بپسندید با شما روابط حسنه داشته باشد. هر امری را که در امور مملکت بفرمایید اطاعت خواهند کرد. ضمنا مبلغ صد هزار تومان فرستاده‌اند که نزد شما باشد و به هر مصرفی که صلاح بدانید برسانید.» مدرس پس از توضیحاتی در جواب وی می‌گوید: «… این پول‌ها را هم ببر اگر اینجا بماند کلاً به مصرف نابودی رضاخان خواهد رسید.»

مدرس همچنین در جواب نامه احمدشاه با آزادمنشی تمام همین جملات کوتاه را می‌نویسد: «خداوند دو چیز را به من نداده. یکی ترس و دیگری طمع! هرکس با مصالح ملی و امور مذهبی همراه باشد، من هم با او همراهم، و الّا فلا.»

* ساده زیستی

آیت‌الله سید محمد بهبهانی که در آن زمان در قم حضور داشت و به دیدار مدرس رفته بود نقل می‌کند: « به دیدار مدرس رفتم. او را در همان لباس‌های کرباسی دیدم. به شوخی گفتم: آقا حال که نماینده طراز اول هستید، صلاح نمی‌دا نید که لباس‌ها را تغییر دهید؟ فرمود: آقا شخصیت انسان به لباس نیست؛ به فهم و درک و اندیشه اوست.»

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن