اقتصادی

صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت قابل تحقق نیست/ ضرورت تفکیک بودجه عمرانی از جاری

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ – ۲۲:۴۹ صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت قابل تحقق نیست/ ضرورت تفکیک بودجه عمرانی از جاری

معاون امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: به نظر من اگر شرایط بین‌المللی هم مناسب باشد باز هم در سال آینده نمی‌توانیم تا سطح 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر کنیم چون بازیابی بازارها و کسب دوباره سهم ایران از بازار جهانی نفت امری زمان‌بر است.

صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت قابل تحقق نیست/ ضرورت تفکیک بودجه عمرانی از جاری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هادی قوامی در نشست بررسی لایحه بودجه سال 1400 در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهارداشت: اگر نگاهی به روند بودجه در چند دهه اخیر بیاندازیم می‌بینیم که از دهه 50 به بعد به‌طور متوسط سهم بودجه‌ جاری از بودجه عمومی در حال افزایش بوده و سهم بودجه عمرانی کاهش یافته است.

وی افزود: یکی از دلایل این روند نزولی این است که تا پیش از سال 52 بودجه عمرانی از بودجه جاری منفک بود و بودجه عمرانی به صورت لایحه‌ای جداگانه به مجلس ارسال می‌شد اما از سال 52 این دو بخش با یکدیگر تلفیق شدند و از آن پس هرگاه هزینه‌های جاری افزایش می‌یابد از سهم بودجه عمرانی برداشت می‌شود.

معاون امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بودجه 1400 از لحاظ ساختاری فرق چندان با بودجه‌های سال‌های قبل ندارد، گفت: نماینگان مجلس طرحی برای اصلاح ساختار بودجه 1400 نوشتند اما این طرح چندان منجر به اصلاحات ساختاری نمی‌شود. اصل بودجه در قالب لایحه بودجه از سوی دولت تدوین و به مجلس ارسال می‌شود و تغییراتی که مجلس می‌توناد در بودجه اعمال کند، زیاد نیست.

وی تصریح کرد: از برنامه اول توسعه تاکنون تلاش شده است که نسبت مالیات از تولید ناخالص داخلی به 10 درصد برسد اما هیچگاه این هدف محقق نشده است. در کمیسیون تلفیق مجلس 30 هزار میلیارد تومان به درآمد دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده در حالی که هیچ تغییری در معافیت‌های مالیاتی و دامنه مشمولان اخذ مالیات بر ارزش افزوده رخ نداده است.

قوامی با بیان اینکه قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده مشکلات زیادی برای بنگاه‌های اقتصادی به‌وجود آورده است، گفت: طبق این قانون مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود و زنجیره اخذ مالیات به‌گونه‌ای است که در تمامی مراحل به مرحله بعدی منتقل می‌شود اما باتوجه به اینکه در برخی جاها این زنجیره قطع می‌شود، در برخی رشته‌ها، تولیدکننده این مالیات را می‌پردازد. به همین دلیل سعی بر این شد که قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود و این اصلاحیه به تصویب مجلس رسید و اکنون در انتظار تایید شورای نگهبان است.

وی با اشاره به برنامه نمایندگان مجلس برای اصلاحات بودجه 1400، گفت: ظرفیت کارشناسی مجلس به اندازه دولت نیست و به همین دلیل اگر مجلس به‌دنبال تغییرات بودجه است، باید لایحه را به دولت عودت دهد و دولت لایحه را با اصلاحات جدید به مجلس تقدیم کند.

معاون امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: یکی از اصلاحات ساختاری بودجه تغییر رفتار مجلس در قبال بودجه است اما باز هم همان می‌بینیم که همان فرایند سال‌های قبل ادامه دارد. با این رفتارها کسری بودجه افزایش می‌یابد و اگر همین روند ادامه یابد کسری بودجه 1400 به عدد 50 درصد خواهد رسید. عملکرد 9 ماهه بودجه 1399 نشان می‌دهد کسری بودجه در این مدت معادل 40 درصد بوده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اصلاحات ساختاری بودجه این است که اگر مجلس ایراداتی بر بودجه دارد آن را به دولت ارجاع داده و دولت ظرف یک هفته بند اصلاحی را پیشنهاد دهد. یکی دیگر از موارد اصلاحی تفکیک بودجه عمرانی از بودجه جاری است تا سهم بودجه عمرانی به بودجه جاری اختصاص نیابد.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر متمم و اصلاحیه بودجه کارکرد خود را از دست داده است چون در فرایند تصویب بودجه هم متمم می‌گیرد و هم اصلاحیه.

قوامی درخصوص پیش‌بینی صادرات 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی در بودجه سال آینده گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه این میزان به یک میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافت و باتوجه به نامه مقام معظم رهبری از یک میلیون و تا یک میلیون و 500 هزار بشکه سهم دولت فقط 47 درصد خواهد بود که اولویت هزینه کرد آن هم بازپرداخت بدهی دولت به صندوق توسعه ملی است.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال جاری صادرات فرآورده‌های نفتی رشد خوبی داشته و به رقم مناسبی رسیده است و برای سال آینده هم 85 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش فرآورده‌ در نظر گرفته شده است.

قوامی تاکید کرد: اگر در سال‌های گذشته پالایشگاهی مثل ستاره خلیج فارس ساخته نمی‌شد اکنون باید سالی 6 میلیارد دلار فرآورده وارد می‌کردیم. امسال 4 میلیارد دلار فروش فرآورده نفتی داشته‌ایم و در 6 ماهه دوم هم میزان صادرات فرآورده افزایش یافته است. این اتفاق خوبی است اما باید آثار منفی آن را که افزایش بودجه جاری است را کنترل کنیم

معاون امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: به نظر من اگر شرایط بین‌المللی هم مناسب باشد باز هم در سال آینده نمی‌توانیم تا سطح 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر کنیم چون بازیابی بازارها و کسب دوباره سهم ایران از بازار جهانی نفت امری زمان‌بر است.

قوامی با اشاره به تخصیص 460 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در 10 سال اخیر، گفت: اگر به جای اینکه به همه مردم یارانه پرداخت شود، به 4-5 دهک پایین درآمدی یارانه داده می‌شد و از 460 هزار میلیارد تومان، 260 هزار میلیارد تومان آن را صرف عمران و آبادی می‌کردیم وضع‌مان بسیار بهتر بود. با این مبلغ می‌توانستیم کل استان‌های کشور را به شبکه ریلی متصل کنیم و ریل را به بنگاه‌های اقتصادی برسانیم.

وی تصریح کرد: روزانه 120 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که بخش عمده آن به خاطر بخش حمل و نقل جاده‌ای و جابه‌جایی کالا است. با توسعه حمل و نقل ریلی می‌توانیم این میزان مصرف را به‌شدت کاهش دهیم و صرفه‌جویی زیادی در مصرف این سوخت می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن