فرهنگ و هنر

صداوسیما با برنامه‌های وسیع برای محرم در شرایط کرونا آماده می‌شود

سیما

سازمان صداوسیما به‌عنوان فراگیرترین رسانه ایران برنامه‌های وسیعی را برای محرم امسال تدارک دیده است.

به گزارش مشرق، سازمان صداوسیما به‌عنوان فراگیرترین رسانه ایران برنامه‌های وسیعی را برای محرم امسال تدارک دیده است از آن جهت که در شرایط کرونایی و محدودیت‌های برای حضور در هیات‌های مذهبی برخی از مردم ترجیح می‌دهند از طریق رادیو و تلویزیون برنامه‌های عزاداری را پیگیری کنند.

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های صداوسیما پخش مراسم‌های سخنرانی و مداحی است. شورای معارف صداوسیما در اطاعیه‌ی جزئیات برنامه‌های صداوسیما با عنوان «حسینیه تلویزیونی ایران» را اعلام کرد. در این برنامه‌ها شبکه قرآن و معارف سیما سخنرانی حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا ساعت‌۶:۳۰، سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی ساعت‌۱۰:۳۵، سخنرانی و مداحی حسینیه امام خمینی (ره)در سال‌های گذشته را هر روز ساعت‌۱۳:۳۰ ،سخنرانی آیت‌الله جاودان ساعت‌۱۵ ، سخنرانی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) و مداحی حاج میثم مطیعی ساعت‌۱۸ و سخنرانی استاد حسین انصاریان به همراه مداحی حاج مهدی سلحشور ساعت‌۲۱ در آنتن شبکه ملی ، مزین به نور حسینی خواهد کرد.مرثیه سرایی توسط مداحان مطرح کشوری همچون حاج منصور ارضی، حاج محمد رضا طاهری و مداحان سراسر کشور از دیگر برنامه‌های حسینیه تلویزیونی ایران در قاب شبکه قرآن و معارف سیما در این ایام است.

شبکه یک سیما در ساعت‌۱۴:۴۵ مداحی حاج منصور ارضی، ساعت‌۱۸ سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی؛ ساعت‌۱۹:۳۰ سخنرانی حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی را پخش می‌کند؛ ساعت‌۲۴ مداحی حاج محمدرضا طاهری و سیدمجید بنی‌فاطمه روی آنتن سیما می‌برد.در ساعت‌۱۳:۳۰ هر روز شبکه دوم سیما سخنرانی حجت‌الاسلام حسین انصاریان؛ ساعت‌۱۷:۴۵ سخنرانی حجت‌الاسلام مسعود عالی و ساعت‌۲۳:۳۰ مداحی حاج محمود کریمی،حاج حسن خلج،حاج حسین فخری و دیگر مداحان را پخش می‌کند.شبکه سوم سیما از ساعت‌۱۵:۳۰ سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی و در ساعت‌۱۷:۳۰، ۲۲:۱۵ و ۲۳:۳۰‌ مداحی سعید حدادیان، میثم مطیعی، مهدی رسولی و محمدحسین پویانفر را پخش خواهد کرد.شبکه چهارم سخنرانی حجت‌الاسلام میرباقری در ساعت‌۱۷ الی‌۱۸ و شبکه پنج سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان ساعت‌۱۶ و مداحی حاج حسین سازور و سیدامیر حسینی در ساعت‌۲۲ مهمان بینندگان است.سخنرانی از حرم مطهر امام رضا ؟ع؟ در ساعت‌۱۲:۳۰و مداحی کربلایی سیدرضا نریمانی هر شب ساعت‌۲۱:۱۵ از شبکه افق پخش می‌شود.مستندهای ویژه ماه محرم نیز از ساعت‌۱۹ الی‌۲۲ از شبکه مستند سیما و شبکه امید پخش عزاداری هیات‌های نوجوان را از ساعت‌۲۲:۳۰ روی آنتن خواهد می‌برد.

بیشتر بخوانید:

اعمال دهه اول ماه محرم

شبکه نسیم سیاه‌پوش می‌شود

شبکه نسیم همزمان با ایام محرم ویژه برنامه‌هایی را با حال‌وهوای ایام سوگواری سیدالشهدا پخش می‌کند.برنامه «چهل تیکه» طبق روال هفته گذشته هر شب ساعت‌۲۳ با اجرای محمدرضا علیمردانی با میزبانی از هنرمندان و خاطره سازانی همچون امرالله احمدجو، حسن سلطانی، حبیب دهقان‌نسب، جعفر دهقان، پرویز فلاحی‌پور، محمدرضا سرشار، کاظم هژیرآزاد، حاج صادق آهنگران و…. روی آنتن می‌رود.این برنامه به تهیه‌کنندگی الهام حاتمی این روزها تولید و پخش و در ساعت‌۱۷ – ۱۱ – ۳ باز پخش خواهد شد.

«باحسین ؟ع؟ حرف بزن» برای ششمین سال متوالی برای این ایام تدارک دیده شده است. این برنامه با تغییر در فرم و روایت با شرایط متفاوت روی آنتن خواهد رفت. این برنامه به تهیه‌کنندگی محمد امین پروا هر شب ساعت‌۲۲ و ۱۲:۳۰ و ۱۸:۳۰ پخش می‌شود.مستند «بچه‌های دور کند» یکی دیگر از آثاری است که جهت این اوقات پیش‌بینی و آماده‌سازی شده است. بچه‌های دور کند هر روز ساعت‌۲۱:۳۰، ۴:۳۰ و ۱۳ به نمایش در می‌آید.

«نسیم آوا» با حال و هوای متفاوت، ویژه‌برنامه موسیقی شبکه نسیم است. «نسیم آوا» در ایام محرم و همزمان با روزهای سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین ؟ع؟ از (پنج‌شنبه 30‌مرداد تا ۱۴‌شهریور) روی آنتن خواهد رفت. نسیم آوا با اجرای محمدرضا محبی هر شب ساعت‌۲۱ و ۳۰ دقیقه بامداد۸:۳۰ و ۱۵ روی آنتن خواهد رفت.مجموعه نمایشی «یه تیکه زمین» که تولید سال‌۹۱ و به کارگردانی مهدی کرم‌پور است، برای پخش در دهه اول محرم پیش‌بینی شده است. «یه تیکه زمین» با بازی داریوش ارجمند، رؤیا تیموریان، اتیلا پسیانی، کوروش تهامی و… روایتی ساده از یک زندگی اصیل و ساده ایرانی است و سعی دارد تا مباحث اخلاقی را در بستر یک داستان بیان کند.

این سریال کوتاه درباره مردی به نام حاج حیدر است که در یک نانوایی سنگکی در یکی از محله‌های قدیمی تهران مشغول به کار است؛ حاج حیدر که مورد احترام مردم است در روستایی نزدیک تهران که زادگاهش است یک تکه زمین دارد و روستاییان فروش محصولات سالانه را به او و خانواده‌اش سپرده‌اند. نظم این چرخه از روزی تغییر می‌کند که حاج حیدر نانوایی را به علت تخلف تعطیل می‌کند و این شروع ماجراست.داستان اصلی این مجموعه تلویزیونی در خانه حاج حیدر روایت می‌شود؛ خانه‌ای با بنای قاجاری که قصد دارد پایبندی حاج حیدر را به ارزش‌های سنتی اعم از اسلامی و ایرانی را نشان دهد.این مجموعه از (پنج‌شنبه ۳۰‌مرداد) هر شب ساعت‌۲۰ -۲ -۱۰- ۱۶ از نسیم پخش می‌شود.

برنامه «هزارداستان» امسال هم هر شب با میزبانی و اجرای یک چهره از جمله محمدرضا شهیدی‌فر، مسعود رایگان، کتایون ریاحی، امیر حاج‌رضایی، پیام دهکردی، رؤیا تیموریان و … پخش می‌شود. این برنامه می‌کوشد تا با روبه‌رو کردن مخاطب با انسان‌هایی که در مواجهه با موقعیت‌های خاص، دشوار و بعضاً غیرقابل باور ایستادگی کرده و با امید و تلاش و توکل راه درست زندگی را بازیافته‌اند، مفهوم جدیدی از نگاه به زندگی را در کنار ساعاتی از سرگرمی در ذهن مخاطب ایجاد کند.«هزارداستان» در ایام محرم هر روز ساعت‌۱۹ پخش و روز بعد ساعت‌۵-۹-۱۴ تکرار خواهد شد.

رادیو محرم هم آمد

مدیر رادیو معارف گفت: رادیو محرم از روز پنج‌شنبه 6‌عصر با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز به‌کار خواهد کرد که مراسم راه‌اندازی آن در سالن کوثر رادیو معارف برگزار می‌شود. مسعود کاویانی روز گذشته در نشست خبری با موضوع آغاز به کار رادیو محرم که در سالن جلسات رادیو معارف مرکز صداوسیمای قم برگزار شد، اظهار داشت: عزاداری محرم از قدمت بالایی برخوردار بوده و قرار نیست با اتفاق خاصی تعطیل شود.وی عزاداری امام حسین؟ع؟ را از راهبردهای مهم جمهوری اسلامی دانست و افزود: ترویج عزاداری مطلوب به دور از آفات مداحی‌ها از اهداف رادیو محرم است. عزاداری حسینی نقطه قوت ما بوده و دشمن با تخریب نقاط قوت نفوذ خود را اعمال می‌کند؛ برخی از مداحی‌ها به صورت نامناسب اجرا می‌شود و برخی روضه‌ها مستند نیست، رادیو محرم روضه‌های مستند و مداحی‌های با شیوه صحیح پخش خواهد کرد تا این سبک عزاداری ترویج شود.کاویانی با بیان اینکه شعار امسال رادیو محرم «حسینه‌ای به وسعت دل‌ها» ادامه داد: رادیو محرم از روز پنج‌شنبه 6‌عصر با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز به‌کار خواهد کرد که مراسم راه‌اندازی آن در سالن کوثر رادیو معارف برگزار می‌شود.وی با تاکید بر اینکه رادیو محرم باید نیازهای سراسر کشور را پوشش دهد، اضافه کرد: این رادیو در پاسخ به نیاز ملی تأسیس شده است.

مدیر رادیو معارف تنوع در نوع عزاداری‌ها را از اهداف رادیو معارف دانست و اضافه کرد: ارتباط با هیات سراسر کشور و دریافت عزاداری‌های آن‌ها از برنامه‌هایی بوده که تا کنون به انجام رسیده است.کاویانی بیان کرد: با استفاده از بسترهای فضای مجازی تعامل با مخاطب را دنبال خواهیم کرد، همچنین عزاداری‌های مطلوب و مورد درخواست شنوندگان را نیز پخش خواهیم کرد.مدیر رادیو محرم یادآور شد: در حوزه معرفت‌افزایی با کارشناسان مذهبی رایزنی‌هایی صورت گرفته و بسته‌های کوتاه سخنرانی در بخش‌های مختلف پخش خواهد شد.در ادامه این نشست، دبیر رادیو محرم نیز بیان کرد: برای رادیو معارف در تمام کشور موج‌96 تعریف شده و دیگر رادیوهای ثابت نیز موج‌های مشخص دارند، برخی رادیوها به صورت فصلی تعریف شده که موج آن 95.5‌مگاهرتز بوده و این رقم در قم‌95.3 تعریف شده است. کارگروه‌های فنی، پخش، فضای مجازی، تأمین آرشیو، تحقیق و اطلاع‌رسانی از کارگروه‌های فعال رادیو محرم است.با بیان اینکه از سال‌96 رادیو محرم کار خود را آغاز کرده است، مطرح کرد: ما در ابتدای کار در بخش آرشیو تنها از 10‌مداح استفاده می‌کردیم که
این تعداد به 40‌نفر رسیده است.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن