اقتصادی

ضربه عدم اجرای الگوی کشت به بخش کشاورزی/کشاورزی باید جایگزین صادرات نفت باشد

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۰۳ ضربه عدم اجرای الگوی کشت به بخش کشاورزی/کشاورزی باید جایگزین صادرات نفت باشد

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با بیان اینکه عدم اجرای الگوی کشت ضربات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد کرده است گفت: کشاورزی کشور ظرفیت های زیادی دارد و باید جایگزین صادرات نفت باشد.

ضربه عدم اجرای الگوی کشت به بخش کشاورزی/کشاورزی باید جایگزین صادرات نفت باشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی خانمحمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اعلام کرد: افزایش بهره وری کشاورزی کلید رفع مشکلات و تغذیه در آینده است که جمعیت کشور در افق 1404 به میزان 90 میلیون نفر و جهان به 8 میلیارد نفر خواهد رسید.

وی بابیان اینکه بخش کشاورزی 25 درصداشتغال را شامل می شود و در تولید نا خالص ملی 18 درصد نقش دارد گفت:این در حالی است که میزان بارشها 250 میلیمتر و یک سوم میانگین جهانی و تبخیر هم دو برابر میانگین جهانی است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور تاکید کرد که تولید محصولات اساسی نظیر برنج ذرت و گندم در جهان روبه کاهش است بنابراین برای باید از کشاورزی داخل حمایت بیشتری انجام داد چرا که اتکا به واردات در آینده مسیر مطمئنی نیست.

وی افزود: کشاورزان نمونه ما چندین برابر کشاورزان معمولی تولید می کنند و اینها نشان می دهد کشاورزان که عضو خبرگان کشاورزی هستند می توانند با یافته های علمی به رکوردهای تولید برسند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور افزود: کشاورزی باید جایگزین صادرات نفت باشد اگر زنجیره های تولید پایداری داشته باشیم این اتفاق می افتد. اگر زیرساخت های مناسب ایجاد شودامنیت غذایی کشور هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: در بسیاری از محصولات کشاورزی رشد بسیار خوبی داشتیم وبرخی مشکلاتی که وجود دارد به خاطر بی برنامگی ها در بخش کشاورزی است که امیدواریم با مدیریت های جدید این مشکلات برطرف شود.

خانمحمدی ادامه داد: تحقیقات و حمایت از زنجیره های تولید، واگذاری تصدیگری، تلاش برای توسعه صادرات، تقویت تشکل های دولتی ومشارکت دادن آنها در تصمیم گیریها، گسترش خدمات درمانی و ارائه تسهیلات ارزان در بین کشاورزان از مواردی است که باید توجه شود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور تاکید کرد: متاسفانه در کشاورزی قراردادی و اجرای الگوی کشت کار خاصی انجام نداده اند و ا ین برای بخش کشا ورزی مشکل ساز بوده است.

دولت باید یارانه را به تولید کننده بدهد

اگر دولت یارانه را به تولیدکننده بدهند بسیاری از مشکلات امروز برطرف خواهد شد البته دولت می تواند در قالب یارانه تشویقی و خرید تجهیزات بخش کشاورزی به تولید کنندگان باید داده شود.

وی افزود: در دیداری که اخیرا با رئیس جمهور داشتیم قول داد که نهاده هایی که تاکنون ترخیص نشده است با اختصاص ارز دولتی یا نیمایی تا د هه دوم که آغاز کشت پاییزه است اینها ترخیص شوند.

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن