اجتماعی

ضرورت تامین «اسید فولیک» و «ید» برای زنانی که در سن باروری هستند

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۴:۴۴ ضرورت تامین «اسید فولیک» و «ید» برای زنانی که در سن باروری هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات نشان داده که بهتر است زنان در سنین بارداری روزانه 400 میلی گرم اسید فولیک دریافت کنند.

ضرورت تامین «اسید فولیک» و «ید» برای زنانی که در سن باروری هستند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در دوران کرونایی، کاهش ترددها و تجمع ها، راهکارهای جدیدی را برای تبادل اطلاعات علمی خصوصا در عرصه پزشکی و سلامت ایجاد کرده است.

برگزاری وبینارهای علمی که در بستر فضای وب انجام می شود، یکی از شیوه هایی است که پزشکان سرشناس و صاحب رای برای تبادل نظر و انتقال دستاوردهای علمی انتخاب کرده‌اند، در جدیدترین رویدادی که اخیرا با همت داروسازی خوارزمی برگزار شد، جمعی از اساتید و متخصصان زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، در رابطه با دیدگاه های نو در خصوص ضرورت مصرف ید و اسید فولیک در زنان، به بحث و بررسی پرداختند.

صدیقه حنطوش زاده، عضو هیات علمی زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص گفت: اسید فولیک یکی از مهمترین ریزمغذی هایی است که برای زنانی که در سن بارداری هستند، توصیه می‌شود. مطالعات نشان داده که بهتر است زنان در سنین بارداری روزانه 400 میلی گرم اسید فولیک دریافت کنند.

وی ادامه داد: افزایش سوخت و ساز سلولی، سبب افزایش نیاز به اسید فولیک در دوره نوجوانی و بلوغ می شود ولی توجه ویژه ای که ما در این وبینار داریم، دوره بارداری را شامل می‌شود.

حنطوش زاده اضافه کرد: برای خانم های که قصد بارداری ندارند، با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی، می توان گفت که زنان نیاز به مصرف مکمل غذایی خاصی ندارند ولی در شرایطی که در کشور ما 17تا 30 درصد بارداری ها ناخواسته است، قضیه کاملا متفاوت است و در خصوص ریز مغذی هایی که وجودشان برای سلامت مادر و جنین ضروری است، باید جانب احتیاط را رعایت کنیم. چرا که در صورت عدم تامین اسید فولیک، فاجعه جبران ناپذیری روی خواهد داد.

وی تاکید کرد: باورری در همه دنیا به عنوان کلیدی ترین جریانات جمعیتی، نقش تعیین کننده ای در چگونگی توسعه کشورها دارد و به این جهت بحث سلامت زنان و جنین، از منظری دیگر قابل توجه است و به همین منظور باید همه مکانیسم ها و ابزارها را برای حفظ و ارتقای سلامت آن ها به کار گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برخی داروها، مانع جذب اسید فولیک می شود و براین اساس، زنان باید در هنگام مراجعه به پزشک زنان، دقت کنند و داروهایی که مصرف می کنند را تشریح کنند.

به گفته حنطوش زاده ، اسید فویلک می‌تواند خطر نقایص لوله عصبی در کودک را کاهش دهد. ضمن اینکه برخی مطالعات نیز نشان داده‌ که مکمل‌های اسید فولیک می‌توانند به جلوگیری از برخی اختلالات مادرزادی مانند ناراحتی‌های قلب و غیره کمک کنند. بنابراین به صراحت می توان گفت که استفاده از مکمل‌های دارویی قبل از بارداری، می‌تواند آینده‌ای سالم برای مادر و فرزندش فراهم کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت مصرف اسید فولیک تاکید کرد: قطعا مکمل های غذایی که در داخل کشورمان تولید می شوند، از نظر کیفیت قابلیت اعتماد و اطمینان بیشتری دارد. چرا که همه چیز قابل رصد و ارزیابی است و ذینفعان آن در داخل کشور وجود دارند و اگر تخلفی اتفاق بیافتد، همه چیز قابل پیگیری است.
وی در خصوص کمبود ید در زنان باردار اظهار داشت: برخی مطالعات نشان داده که کمبود ید در زنان باردار ایرانی رایج است. در این رابطه توجه به این نکته ضروری است که ما در منطقه جغرافیایی قرار داریم که کمبود ید شایع است. این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که برخی مطالعات نشان داده که نمک های یددار که از سوی خانواده های ایرانی استفاده می شود، نتوانسته تاحد لازم ید مورد نیاز برای بدن را تامین کند.

حنطوش زاده تاکید کرد: باید آموزش های لازم به مردم ارائه شود که زنان یا رژیم غذایی خودشان را اصلاح کنند یا اینکه از طریق مداخله پزشکی و استفاده از مکمل های غذایی مورد تایید پزشکان، نیاز های بدنشان را تامین کنند. کلید طلایی در این خصوص، توسعه برنامه های آموزشی است.

وی اضافه کرد: البته نباید تصور کرد که مکمل های ویژه زنان در دوره بارداری و باروری، به اسید فولیک و ید منحصر می شود. بلکه باید نسبت به تامین سایر ریزمغذی ها خصوصا کلسیم نیز توجه داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن