اجتماعی

ضرورت تدوین لایحه‌ای برای نیروی انسانی آموزش و پرورش/ کمبود 297 هزار معلم

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۲:۳۰ ضرورت تدوین لایحه‌ای برای نیروی انسانی آموزش و پرورش/ کمبود 297 هزار معلم

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه دقیقا 297 هزار نفر کمبود معلم داریم، گفت: در طول چندسال گذشته مدارس دولتی به تاراج رفته‌اند.

ضرورت تدوین لایحه‌ای برای نیروی انسانی آموزش و پرورش/ کمبود 297 هزار معلم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش و وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «آموزش، کیفیت و کرونا»، درباره بازگشایی مدارس و اینکه «آیا موافق آن هستید یا خیر؟»، اظهار کرد: این موضوع بسیار دیر اعلام شد و مدیران مدارس خودشان را برای آموزش مجازی به خصوص در شهری مثل تهران و سایر شهرهای قرمز آماده کرده بودند و شاهد بودیم که از چهارشنبه و پنجشنبه یکباره بحث حضور در کلاس مطرح شد؛ به نظر بنده مدارس نمی‌توانند آمادگی را به این سرعت کسب کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «فلسفه این دیر اعلام کردن‌ها چیست؟»، افزود: فکر می‌کنیم ما برای سلامت مردم تصمیم می‌گیریم در حالی که این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و ما تسهیلات را برایشان فراهم کنیم.

فانی گفت: یک تجربه جنگ را داریم. در سال‌های 64 تا 68 معاون وزارتخانه بودم و تصمیمات درباره بازگشایی مدارس در آن دوره بر عهده بنده بود؛ جلساتی داشتیم و مباحث مطرح می‌شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که مردم هرکجا هستند ما هم همانجا هستیم. برخی مردم خانه بودند و مدرسه نمی‌آمدند و آموزش تلویزیونی را دایر کردیم. برخی گفتند بچه‌ها را میفرستیم و مدارس برای رفع اشکال باز بودند. یک عده به روستاهای پدرشان رفتند و ما بخشنامه کردیم هر دانش‌آموزی به هر مدرسه مراجعه کرد بدون درخواست کارنامه و گواهی، هرکلاسی بود ثبت‌نامش کنید.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر می‌توانیم آموزش مجازی در مناطق قرمز داشته باشیم و بعد اگر خانواده اصرار داشت فرزندش به کلاس بیاید رضایتنامه بنویسد تا ما با رعایت پروتکل می‌گوییم به مدرسه بیاید و اگر تعداد زیاد بود، گروه بندی کنیم.

وی با بیان اینکه دوشنبه آتی جلسه شورای عالی را داریم و خواستیم دستور جلسه عوض شود و ما آنجا حرف‌های خودمان را درباره بازگشایی بزنیم، درباره کیفیت آموزش و اجرای سند تحول، اظهار کرد: سند در سال 91 تصویب شد و اجرای سند از بخش ساختارها و بدون تمهید مقدمات و تدوین نقشه راه شروع شد؛ این در حالی است که باید اقدامات نرم‌افزاری مانند کتاب درسی، محتوا، هدف گذاری و … را انجام می‌دادیم و از اول ابتدایی شروع می‌کردیم؛ نه اینکه کلاس ششم را به ابتدایی اضافه کنیم. نقشه راه هم نوشته نشد. و بعد بنده وزیر شدم و با کوله باری از مشکلات روبه‌رو شدیم.

فانی با بیان اینکه اجرای سندتحول به خوبی شروع نشد، گفت: تحول در هر سازمان تابع نیروی انسانی آن است. ممکن است کتاب خوب بنویسیم، مقررات و آیین نامه تدوین کنیم اما معلم مناسب نداشته باشیم. یعنی معلم به لحاظ توان حرفه‌ای و انگیزشی باید در اختیار ما باشد تا بتوانیم تحول را دنبال کنیم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اولین و کلیدی‌ترین کار توجه به نیروی انسانی و تقویت انگیزش در آنهاست، به ویژه معلمان مرد به لحاظ مشکلات معیشتی و منزلتی از انگیزش لازم برخوردار نیستند؛ در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد دادم که لایحه‌ای برای نیروی انسانی آموزش و پرورش تدوین شود.

وی افزود: معلم، کارمند نیست ولی با قانون مدیریت خدمات کشوری، معلم را اداره می‌کنیم؛ در حالی که معلمی ورای یک کار عادی است و باید چندسالی روی نیروی انسانی وقت بگذاریم و روی آن کار کنیم و معلم بداند که در آموزش و پرورش دارای اجر و قرب است و سپس روند اجرای سند تحول را اصلاح کنیم.

* حاجی‌بابایی: ستاد کرونا باید مسؤولیت باز شدن مدارس را رسماً بر عهده بگیرد

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه ضمن تبریک شروع سال تحصیلی، گفت: جمعه با وزیر بهداشت تماس گرفتم. در تشکیل کلاس دخالت نمی‌کنیم و مسؤولیت ستاد کروناست اما رسما اعلام می‌کنیم هرگونه اقدامی باعث عدم امینت برای معلم و دانش‌آموز و خانواده شود از آن عدول نمی‌کنیم؛ این کار شوخی نیست اگر موج سوم کرونا راه بیفتد مدیریت 15.5 میلیون معلم و دانش‌آموز که در واقع نماینده 15.5 میلیون خانواده‌اند، کار سختی است.

وی افزود: ستاد کرونا باید مسؤولیت باز شدن مدارس را رسما برعهده بگیرد؛ اگر فردا مشکلی پیش آمد، نگویند ما نبودیم، دیگری تصمیم گرفت. باید ستاد کرونا رسما اعلام کند. بچه کلاس اول و دوم ابتدایی را در خانه هم نمی‌شود کنترل کرد و کار سختی است؛ حال اگر آموزش و پرورش می‌تواند که دستشان را هم می‌بوسیم. معلم‌ها هم باید امنیت و سلامتشان تضمین شود و مدنظر باشد.

حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسشی که «این تجعمات گروه‌های مختلف فرهنگیان جلوی مجلس چه زمانی جمع می شود؟»، ادامه داد: اگر آموزش و پرورش اراده کند، این تجمع‌ها جمع می‌شود؛ مشکل مجلس نیست، مشکل آموزش و پرورش است. سال 91، دانشگاه فرهنگیان راه افتاد و قرار بود 30 هزار نفر در هر سال دانشجو جذب کنیم تا در مقابل که هرسال 30 هزار نفر بازنشسته می‌شوند، کمبودی ایجاد نشود؛ برای سال اول یعنی سال 91 حدود 23 هزار و 500 دانشجو و سال بعد از آن 17 هزار نیرو جذب کردیم که یک سال بعد به 4000 نفر تقلیل یافت و بعد به این سمت رفتند که دانشگاه را تعطیل کنند. چند سال نیرو نگرفتند و در عین حال، تعدادی نیرو هرسال بازنشسته می‌شدند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه دقیقا 297 هزار کمبود معلم داریم، اظهار کرد: به سمت خصوصی‌سازی در قالب خرید خدمات رفتند و اعلام کردند که معلم ارزان به کلاس می‌برند و اسم آن را خصوصی‌سازی گذاشتند؛ کسانی جلوی مجلس جمع می شوند که به عنوان نیروی خدماتی با حقوق 300 هزار تومان وارد کلاس ها شده‌اند و اکنون به 50 هزار نفر رسیده‌اند و مطالبه استخدام دارند.

وی افزود: هرکسی را در دو، سه سال گذشته مانند نهضتی‌ها و پیش‌دبستانی به کلاس درس برده‌اند و آنها که چندسال سرکلاس رفته‌اند حالا خود را محق می‌دانند؛ ما دفاع می کنیم اما اینها را مجلس نیاورده بلکه از حق یک عده معلم مظلوم که با 300 و 500 هزار تومان به دورترین روستاها رفته‌اند، دفاع می‌کنیم؛ اگر بیسواد بودند چرا به کلاس رفته‌اند؟ اگر باسوادند باید آنها را به کار‌گیری کنیم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشی از مجلس قبل، خودشان طرفدار خصوصی‌سازی بودند و ما مشکلاتی داشتیم، گفت: در طول چندسال گذشته مدارس دولتی به تاراج رفته‌اند و افتخارشان این است که شش درصد خصوصی سازی کرده‌اند. مدارس دولتی مظلوم اند.

* شهریاری: به طور جد نگران سلامت دانش آموزان هستیم

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی گفت: ما به طور جد نگران سلامت دانش آموزان هستیم. اینکه فکر کنیم دانش آموزان مخصوصا مقاطع پایین را طوری مدرسه ببریم که پروتکل‌ها را رعایت کنند بیشتر به یک شوخی شبیه است.

وی افزود: از وزیر شنیدم که با روش‌های اروپا، مدارس را بازگشایی می کنیم؛ این هم فکر می‌کنم شایعه است و اگر مطرح هم شده باشد باز هم شبیه شوخی است که مدارس را به ویژه در مناطق محروم با اروپا مقایسه کنیم.

شهریاری با اشاره به اینکه رئیس جمهور خودش قرار است آغاز سال تحصیلی و مدارس را مجازی افتتاح کند، چرا خودش حضور پیدا نمی‌کند؟ اظهار کرد: نمی‌توان بچه ها را حضوری به مدرسه بفرستیم ولی خودشان مجازی در مراسم شرکت کنند. اگر اتفاقی برای فرزندان ما بیفتد ابتدا رئیس جمهور باید پاسخگو باشد بعد وزیر آموزش و پرورش. پاییز آنفلوآنزا هم می آید. اکثر مناطق قرمز هستند و امیدواریم اتفاقی نیفتد.

وی ادامه داد: یک شنبه بعدازظهر معاونان آموزش و پرورش و بهداشت را دعوت کردیم به مجلس بیایند و پاسخ دهند. اگر سلامت به خطر بیفتد ما برخورد خواهیم کرد. بسیاری خانواده‌ها توان خرید ماسک ندارند. واقعا چه تصیمیاتی گرفته می شود؟ توصیه متخصصان را رعایت نمی‌کنند و چند دسته گل به آب داده اند. در ستاد کرونا با اینکه گفته شد دو نفر از مجلس حضور داشته باشند هنوز این افراد را دعوت نکرده اند و خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند. پیگیر موضوع خواهیم بود و ان‌شاءالله اتفاقی برای فرزندان ما نیفتد.

* هیچ فرد لازم التعلیمی نباید از چرخه آموزش و پرورش باز بماند

مرضیه مسگر زاده مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش پیرو بیانات مقام معظم رهبری درباره عدالت آموزشی و برنامه های عملیاتی برای حرکت به سمت عدالت آموزشی، گفت: دو سیاست کلان در آموزش و پرورش وجود دارد که از منظر عدالت آموزشی قابل بازبینی و توجه است. نخست دسترسی به فرصت برابر آموزشی و دوم سیاست کیفیت بخشی به آموزش و تربیت با اولویت مدارس دولتی است.

وی افزود: در سیاست اول لازم است بدانیم اولین موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که هیچ فرد لازم التعلیمی نباید از چرخه آموزش و پرورش باز بماند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبیعتا حساسیت های ویژه ای به ویژه در مناطق محروم وجود دارد و در بازماندگی از تحصیل نقش ایفا می‌کند، ادامه داد: درباره سیاست کیفیت بخشی باید گفت توجه به کیفیت آموزشی نیازمند توجه به چندمولفه است؛ نخست نیروی انسانی است که کلیدی‌ترین بخش است زیرا معلم نیروی حیاتبخش آموزش است.

مسگرزاده افزود: دومین مؤلفه، نقش مدیریتی مدرسه است؛ اگر رهبری مدرسه از توان لازم برخوردار نشود، تمام مولفه‌ها هم کنار هم جمع شوند نمی‌توانند کیفیت را به درستی تضمین کنند.

وی با اشاره به اینکه موفقیت یک دانش‌آموز فارغ التحصیل، الزاما در گروی راهیابی به دانشگاه و کنکور نیست گفت: آموزش و پرورش را در شرایطی اداره می‌کنیم که به جهت تأمین نیروی انسانی در بحران به سر می برد. زمانی می‌توان از کیفیت سخن گفت که امکان جذب نیروی با صلاحیت وجود داشته باشد. سیاستگذاران نظام ما به ویژه نمایندگان مجلس باید توجه کنند که باید فضا برای جذب نیروی باصلاحیت باز شود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش افزود: ما تقریبا از سال 77 به بعد دیگر جذب فراگیری در آموزش و پرورش نداشته‌ایم. راهکارهای مختلفی چون برگزاری آزمون استخدامی برای ورود نیرو انجام شده اما میزان ورودی با خروجی فاصله بسیار دارد. اکنون نیروی انسانی از طریق دعوت به کار بازنشستگان، سرباز معلمان و … تأمین می شود.

مسگرزاده با بیان اینکه باید دوره های آموزشی توان افزایی برای معلمان برگزار شود گفت: نیروی ورودی باید ارتقا یابد؛ چندسالی است که یک برنامه جامعی در آموزش و پرورش تدوین شده و مراحل آزمایشی‌اش را طی کرده و امسال در الگوی بازمهندسی صورت گرفته اجرا خواهد شد که تعالی مدیریت مدرسه است. انتظار می رود هر مدرسه ای به تنهایی با استفاده از استقرار یک سیستم بهبود مدیریت، فرایند ارتقای مدیریت آموزش را محقق کند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش، برنامه آموزش و پرورش در واکنش به اظهارات علی‌اصغر فانی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش باید جایی باشد که مردم هستند، گفت: در شیوه نامه بازگشایی مدارس اعلام شده بود مدیران برای مواجهه با هر شرایطی آماده باشند و در این روند سیال هر روزی لازم بود وارد صحنه شوند.

وی افزود: اتفاقا می خواهیم جایی باشیم که مردم هستند. از روش های مختلف استفاده میکنیم. اصل بر آموزش حضوری است اما آموزش با روش‌های دیگر هم هست تا هر دانش‌آموزی در هرجایی بود حاضر و در کنارش باشیم.

وی در ادامه گفت: همه صاحبنظران اذعان دارند پایه‌های هفتم تا نهم بسیار مهم است و برای آنکه بچه‌ها لذت بیشتری از آموزش ببرند باید آموزش عملی و تئوری را ترکیب کنیم. طرح و برنامه‌های متوسطه اول چندسالی است در همین راستا دنبال می‌شود و از این منظر است که آموزش نظری و عملی را با هم آمیخته کند.

* افزایش چهار برابری در دسترسی به آموزش‌های مهارتی در مناطق محروم را داشته‌ایم

مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه امسال برای بازگشایی مدارس تجربه جدیدی را خواهیم داشت و مردم ما همیشه در شرایط بحران و اضطرار همراهی کرده‌اند، گفت: حضور موفق و همراهی ویژه مردم را در شرایط مختلف تجربه کرده‌ایم. در چشم‌انداز سند تحول هم نقش خانواده‌ها بی‌بدیل دیده شده است.

وی افزود: از تجربه قبلی که در انتهای سال تحصیلی داشتیم، استفاده شده و شیوه‌نامه‌هایی که سلامت بچه‌ها را تضمین کند، اجرا می شود و تأکید بر این بود که مدیران واحدهای آموزشی این آمادگی را داشته باشند و بر اساس گزارشات دریافتی این آمادگی را شاهد هستیم. قطعا این آمادگی مدارس ناظر بر این بود که ضمن اولویت دادن به سلامت، به آموزش با کیفیت هم بپردازیم.

آذرکیش با بیان اینکه تأکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی است، گفت: امیدواریم مثل همیشه خانواده ها با همراهی شان یک بازگشایی ایمن و باکیفیت را رقم بزنند. در پروتکل های بهداشتی اعلام شده بود که اگر دانش آموز یا اعضای خانواده وی دچار بیماری بودند به مدرسه نروند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: 36.57 درصد مدارس ما تعداد دانش‌آموزانشان زیر 50 نفر است و شرایط راحت تر است. در جایی که امکان حضور همه دانش آموزان وجود ندارد هم در بخشنامه های اخیر تأکید شده مدیران و معلمان با روش های مختلف ترکیبی استفاده کرده و از ارائه آموزش با کیفیت اطمینان حاصل کنند. تجربه برگزاری امتحانات نهایی و …. را داشته ایم و کوتاهی نسبت به سلامت بچه ها نخواهد شد و مدارس مراقبت های لازم را انجام خواهند داد. تمام برنامه‌های این مدت برای یک بازگشایی شکوهمند و ایمن تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به قدردانی مقام معظم رهبری از تلاش تمام کادر آموزشی، اظهار کرد: کادر آموزشی در کنار مدافعان سلامت ساعت‌ها صرف آموزش کردند و به نوبه خودم از تک تک آنها تشکر می‌کنم.

آذرکیش در ادامه با بیان اینکه در بحث عدالت اموزشی صرفا رتبه‌های سرآمدین و رتبه‌های برتر تعیین کننده نیست، گفت: افزایش چهار برابری در دسترسی به آموزش‌های مهارتی در مناطق محروم را داشته‌ایم. برنامه توسعه حرفه‌ای معلمان را در دست داریم. در حوزه کیفیت بخشی در هنرستان‌ها برنامه بهبود کیفیت آموزش همراه با تولید را دارند که در سال 98 توسعه یافت. درباره رشته‌هایی که بتواند صفر تا صد تولید را پوشش بدهند امسال 18 رشته تصویب شد. پرداختن به موضوع اموزش همراه با تولید در دستورکار است. راه‌اندازی و توجه به مدرسه تولید و نگاهی که به هنرستان‌ها هست تا خروجی متناسب با بازار کار باشد در حال انجام است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن