اجتماعی

طرح واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش در مجلس/ چرا کنکور از سال 87 تاکنون حذف نشده است؟

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۱:۰۲ طرح واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش در مجلس/ چرا کنکور از سال 87 تاکنون حذف نشده است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در سال 1387 بنده، وزیر علوم بودم و آقای فرشیدی وزیر آموزش و پرورش بود و پیگیری کردیم که کنکور حذف شود؛ چرا کنکور حذف نشده است؟

طرح واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش در مجلس/ چرا کنکور از سال 87 تاکنون حذف نشده است؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع «چرا سند تحول اجرا نشد؟» اظهار کرد: اگر باور مسؤولان در آموزش و پرورش، جدی است، گفتار درمانی بس است و وقت عمل است.

وی با بیان اینکه باور دارم جریان نفوذ در آموزش و پرورش رخنه کرده است، گفت: آموزش و پرورش بعد از انقلاب، بر مبنای سیستم غربی بود که ادامه داشت و هنوز هم هست؛ مثلا می‌بینیم فردی را در دانشگاه فرهنگیان به کار می‌گیرند و به عنوان سرپرست فعالیت می‌کند که این فرد قویا سخنرانی کرده است که دانشگاه فرهنگیان را باور ندارد و یک دفعه می‌بینیم دانشگاهی که سالی 30 هزار دانشجو می‌گرفت که ظرف 4، 5 سال به 3 هزار نفر رسیده است؛ تفکری که حاکم بوده رخنه کرده است و مدیران را قانع کرده است که تربیت معلم را کمرنگ کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: مثال دیگرم در مورد کتاب درسی سال یازدهم است که به بچه‌ها می‌گوید اگر ناراحت روحی و روانی دارید، تجربه نشان داده است که دعا و نیایش 30 درصد تأثیر دارد و موسیقی بالای 60 درصد تأثیر دارد و بعد دانش‌آموزان به موسیقی که از نظر شرعی مشکل دارد، سوق داده می‌شوند؛ جریان نفوذ به‌گونه‌ای کار می‌کند که تا اعماق کتب درسی و مدیریت‌ها اثر می‌گذارد.

وزیر اسبق علوم گفت: در سال 1387 بنده، وزیر علوم بودم و آقای فرشیدی وزیر آموزش و پرورش بود و پیگیری کردیم که کنکور حذف شود چرا کنکور حذف نشده است. جریانی از بیرون، کلاس‌های کنکور و درآمد هزار میلیاردی نگذاشت. نمی‌گویم آدم‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش هستند عامل نفوذ هستند اما جریانی با چند واسطه وارد می‌شود و تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه شما ببینید جریان نفوذ کاری می‌کند که سند 2030 را داشته باشیم، تصریح کرد: چرا چند سال در این 8 سال گذشته، سند تحول کمرنگ شد و سند 2030 آمد حتی کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب وارد شد و تذکر داد.

زاهدی افزود: در کنار این موارد یک سری حاشیه‌سازی ها ایجاد شد که به عدم همکاری برخی دستگاه‌ها بر می‌گردد؛ این حاشیه‌سازی باعث شد که خود فرهنگیان ناامید به اعمال وزارتخانه شوند.به عنوان مثال نظام رتبه بندی معلمان در این سند آمده است و در سال 94 یک مقداری به حقوق فرهنگیان اضافه شد شبیه حقوقی که به سایر دستگاه‌ها اضافه کردند و اسمش را رتبه‌بندی گذاشتند. معلمان صداقت را از مسؤولان نمی‌ببنند.

وی با اشاره به جمله رهبر انقلاب که معلمان را به عنوان افسران پیشرفت کشور خطاب قرار داده است، گفت: ما نسبت به این افسران پیشرفت چه کردیم؟ چقدر منزلت آنها را پاس داشتیم؟ چقدر فیلم در راستای اهمیت دادن به این قشر ساخته شده است؟ آیا یک فیلم فاخر در منزلت و کرامت معلم ساخته شده است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: نباید بگوییم که آموزش و پرورش در بودجه، هزینه است. وقتی که لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس داده می‌شود؛ در ماده 63 آمده است که واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی صورت گیرد و استدلال این بود که دانش‌آموز هزینه‌ دارد که می‌توانیم نصف آن را به بخش خصوصی بدهیم و آموزش دهد؛ این موارد سند تحول را از خاصیت انداخت. مدارس دولتی را در جاهایی واگذار کردند. یک سری حواشی باعث شد که سند تحول در عمل به حاشیه برود.

وی ادامه داد: اخیرا کتاب چاپ شده است که عکس چند دختر را حذف کردند که با چه استدلال بوده است یا در کانون خانواده، قرآن بوده و جایش گلدان گذاشتند. اینها به خاطر این است، یقینا کسانی که این کارها را انجام می دهند از بصیرت کامل برخوردار نیستند. سند کی گفته که از این کارها کنیم؟

زاهدی اضافه کرد: در سند تحول راهکار 22ـ6 درباره گزینش مدیران آمده است که در سطوح مختلف بر اساس شایسته سالاری، کارآمدی و باور به اهداف نظام تعلیم و تربیت انجام گیرد؛ آیا مدیران اینگونه انتخاب شدند؟ در وزارت آموزش و پرورش، انواع و اقسام مدیران را بدون در نظر گرفتن این موارد می‌گذاریم.

وی با اشاره به مهدهای کودک گفت: هفته گذشته طرحی را در کمیسیون آموزش مجلس ارائه دادیم که مهدکودک ها کلا در اختیار وزارت آموزش و پرورش ذیل بندی در مدارس غیردولتی قرار گیرد که برای جزئیات آن، جلساتی تشکیل می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تذکر رهبر معظم انقلاب برای جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اظهار کرد: مجلس از سال 89، مصوبات متعددی برای جذب معلم خارج از سیستم تربیت معلم داشته است و این اخطار رهبری، یقینا مورد توجه مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش مجلس خواهد بود البته باید ردیف‌های کافی نیز در اختیار دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی بگذازند تا جذب معلم شود زیرا آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است.

وی به عملکرد محسن حاجی‌میرزایی وزیر فعلی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما عملکرد آقای حاجی میرزایی را بهتر از قبلی‌ها می‌دانیم. البته آقای بطحایی می خواستند کار انجام دهند اما نمی دانم چرا ایشان را عزل کردند.

زاهدی تصریح کرد: معتقدم شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزینش مدیران آموزش و پرورش جدی باشد و آیین‌نامه‌ای بنویسد. در سند تحول عنوان شده است که ظرف یکسال همه زیرنظام ها تعریف و عملیات آنها انجام شود که متأسفانه، الان می‌گویند ما انجام دادیم اما در هر حال باید با زمان بندی و شاخص های قابل ارزیابی انجام شود.

انتهای پیام/ ‌

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن