سیاسی

عدم تمکین دستگاه های دولتی به قوانین مربوط به ایثارگران

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ – ۰۳:۰۴ عدم تمکین دستگاه های دولتی به قوانین مربوط به ایثارگران

نماینده تهران گفت: در حالی که قانون در مورد استخدام ۳۰ درصد کارکنان دستگاه های دولتی از خانواده ایثارگران صراحت دارد، اما اغلب دستگاه ها و حتی مجموعه بنیاد شهید از اجرای آن سر باز می زنند و در خلاء نظارتی مجلس از قانون مذکور تمکین نمی کنند.

عدم تمکین دستگاه های دولتی به قوانین مربوط به ایثارگران

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، اقبال شاکری، نایب رییس فراکسیون ایثارگران مجلس در جلسه اخیر کارگروه امور ایثارگران جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک و تسلیت شهادت دانشمند برجسته هسته ای محسن فخری زاده و تاکید بر شتاب بیشتر ملت ایران با وجود این شهادت ها در عرصه پیشرفت علمی و امنیت ملی، در توضیح ظرفیت ها و امکانات فراکسیون ایثارگران مجلس و ارتباط متقابل جانبازان و ایثارگران با این فراکیسون، توضیح داد: در حال حاضر در مجلس دو فراکسیون به پیگیری امور ایثارگران می پردازد که بنده در هر دو فراکسیون حضور دارم. یکی فراکسیون ایثارگران به ریاست احمد امیرآبادی فراهانی و دیگری فراکسیون فرهنگ ایثار و شهاد به ریاست حسن نوروزی است.

وی افزود: در این فراکسیون ها موضوعات ایثارگران جمع بندی و اولویت بندی و برخی از این موضوعات نیز از دستگاه های متولی مثل بنیاد شهید، نیروهای مسلح و وزارتخانه های گوناگون پیگیری می شود. در مسائل ایثارگری در برخی موارد نیازمند پیگیری اجرای قوانین موجود و یا نظارت بر نحوه اجرا هستیم تا خانواده جانبازان و ایثارگران از حقوق خود محروم نمانند. در عین حال برخی موضوعات فراگیر بوده و نیازمند تصویب قانون جدید یا اصلاح قوانین قبلی است که مجلس فعلی ظرفیت خوبی برای ورود به این قبیل موارد از طریق فراکسیون ایثارگران دارد.

اقبال شاکری با بیان اینکه فراکسیون ایثارگران آمادگی دارد این قبیل موارد را در قالب طرح دو فوریتی در مجلس مطرح کند، گفت: برای تدوین این طرح ها از دیدگاه های خانواده ایثارگران که خود ذی نفع هستند نیز بهره می گیریم و معمولا قبل از اعلام وصول در هیات رییسه، نظر نمایندگان را از طریق رایزنی برای رای به طرح مذکور جلب می کنیم. در این زمینه اخیرا مجلس برای اشتغال خانواده ایثارگران، مصوبه ای را در قالب بخشی از برنامه پنج ساله پنجم گذراند که نمونه موفقی از ورود به موضوعات ایثارگری در مجلس فعلی بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر یک مسیر هموار برای پیگیری مطالبات ایثارگران، گنجاندن ردیف های مورد نیاز در بودجه سالانه کشور است و با توجه به اینکه فصل تصویب بودجه ۱۴۰۰ در مجلس فرارسیده، باید زمان را از این نظر مغتنم شمرد. از این رو هر طرح و ایده ای که بار مالی دارد، باید به صورت مدون در اختیار فراکسیون ایثارگران قرار بگیرد تا بتوانیم در جریان تصویب بودجه برای تامین مالی آن چاره جویی کنیم.

نایب رییس فراکسیون ایثارگران مجلس در عین حال ادامه داد: برخی از موضوعات ایثارگری نیز بار مالی ندارد اما نیازمند استفساریه از مجلس یا شورای نگهبان است که فراکسیون ایثارگران آمادگی دارد برای تسهیل اجرای قوانین مربوطه، این موارد را نیز با فوریت دنبال کند.

در ادامه این جلسه مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و تنی چند از اعضای کارگروه ایثارگران این جمعیت به بیان مهمترین موضوعات مبتلابه جامعه ایثارگری پرداختند. از جمله این موارد عدم تمکین دستگاه های دولتی از قوانین استخدامی خانواده ایثارگران بود که به گفته آنها، در حالی که قانون در مورد استخدام ۳۰ درصد کارکنان دستگاه های دولتی از خانواده ایثارگران صراحت دارد، اما اغلب دستگاه ها و حتی مجموعه بنیاد شهید از اجرای آن سر باز می زنند و در خلاء نظارتی مجلس از قانون مذکور تمکین نمی کنند. همچنین موضوع استخدام فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد واجد شرایط از دیگر مواردی است که در قوانین موجود، پیش بینی شده اما اجرا نمی شود.

نواقص متعدد در قانون جامع ایثارگران نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد جزییات این نواقص به تفصیل در اختیار فراکسیون ایثارگران قرار بگیرد.

گلایه مندی نسبت به تعطیلی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و عدم پرداخت به موضوعات مربتط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز در این جلسه مطرح شد که اقبال شاکری وعده داد این مساله را نیز در فراکسیون ایثارگران مجلس مطرح کند.

وجود انباشت قوانین در حوزه جانبازان و ایثارگران و تزاحم برخی از این قوانین نسبت به یکدیگر، ضرورت اعمال نظارت بر اجرای قوانین از سوی مجلس و بنیاد شهید به صورت توامان، عدم برخورد مناسب برخی از کارکنان بنیاد شهید با مراجعان، ضرورت برخی تغییرات ساختاری در بنیاد شهید و در صورت امکان قرار گرفتن این نهاد در زمره نهادهای تحت نظر رهبری به منظور ایجاد وحدت رویه در این نهاد با وجود تغییر دولت ها و پرداختن به اشتغال فرزندان جانبازان و ایثارگران از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

اقبال شاکری، نایب رییس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی پس از استماع دیدگاه های اعضای کارگروه امور ایثارگران جمعیت جابنازان بر ضرورت پیگیری این موارد تاکید کرد و گفت: لازم است این ارتباطات ادامه پیدا کند تا فراکسیون ایثارگران بتواند از ظرفیت و اطلاعات جمعیت جانبازان در زمینه اولویت بندی مسائل مبتلابه جامعه ایثارگری بهره مند شود. البته برخی از موارد مطرح شده در حد گله و شکایت بود که ما هم می توانیم در قالب تذکر و نطق به این ترتیب گلایه مندی خود را منتقل کنیم. اما برای حل مسائل و پیشبرد امور باید موضوعات و راه حل آنها به صورت مشخص مطرح شود. بنابراین خانواده جانبازان برای تسریع در پرداختن به مشکلات باید در این میسر فراکسیون را همراهی کنند.

وی یادآورشد: در کنار فرصتی که از ناحیه تصویب بودجه 1400 در پیش رو قرار دارد، حضور سعید اوحدی در راس بنیاد شهید را نیز باید مغتنم شمرد و از ظرفیت وی برای حل برخی مسائل ریشه دار جامعه ایثارگری استفاده کرد؛ کما اینکه در مدت اخیر برخی از مسائل بر زمین مانده توسط وی حل و فصل شده است.

شاکری در خاتمه تاکید کرد فراکسیون ایثارگران مجلس چه در بعد نظارتی و چه در بعد تقنینی آمادگی دارد از طریق تعامل با بنیاد شهید و یا گنجاندن ردیف های مورد نیاز در بودجه سالانه کشور، مسائل خانواده بزرگ جانبازان و ایثارگران را حل و فصل کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن