اقتصادی

عرضه روغن با کارت ملی را تکذیب می‌کنم / تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در نیمه اول 1400

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۴:۳۱ عرضه روغن با کارت ملی را تکذیب می‌کنم / تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در نیمه اول 1400

دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به همکاری خوب بانک مرکزی گفت: ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در 6 ماهه اول سال آینده تخصیص داده شده است.

عرضه روغن با کارت ملی را تکذیب می‌کنم / تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در نیمه اول 1400

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عباس قبادی امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار، گفت: بانک مرکزی همکاری خوبی برای تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی داشته بطوری که ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در 6 ماهه اول سال آینده تخصیص داده شده است.

دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار افزود: طی دو ماه اخیر، چهار میلیون تن کالاهای اساسی از بنادر کشور تخلیه شده و حدود همین میزان نیز موجودی کالاهای اساسی در بنادر است که این میزان منهای کالاهای در حال ورود و موجود در کشتی ها است.

قبادی گفت: از ابتدای سال تاکنون 21 میلیون تن کالا به ارزش 10 میلیارد دلار وارد کشور شده است ، که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 25 درصد کاهش داشته اما افزایش 10 درصدی واردات کالاهای گروه یک و گروه 22 که کالاهای مورد نیاز کارخانجات است را داشته ایم.

دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: از طرف کالاهای گروه های 26 و 27 که کالاهای غیر ضروری هستند از نظر وزنی رشد منفی 23 درصدی داشته اند که مقایسه این آمار و ارقام نشان می دهد که واردات کشور به سمت واردات مواد اولیه و به عبارتی کالاهای مورد نیاز کارخانجات و همچنین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم حرکت کرده است.

* عرضه مرغ طی هفته های آتی به شرایط مطلوب می رسد

وی با اشاره به تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ نیز اظهار داشت: شاهد ثبات قیمت تخم مرغ در بازار هستیم و این کالا با قیمت مصوب عرضه می شود اما عرضه مرغ طی هفته های آتی به شرایط مطلوب می رسد.

قبادی گفت: عدم تعادل بازار مرغ ناشی از وقفه یک هفته در عرضه بود. تلاش برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان باعث این وقفه یک هفته ای در عرضه شد و در نتیجه شاهد افزایش قیمت مرغ در برخی از استان ها بودیم.

* عرضه روغن با کارت ملی را تکذیب می کنم

وی در مورد عرضه روغن با کارت ملی بیان داشت: عرضه روغن با کارت ملی یک شیطنت بوده و من آن را تکذیب می کنم.

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور حدود 150 هزار تن است گفت: در ماه گذشته بین 170 تا 180 هزار تن تولید روغن داشتیم اما با توجه به فضای روانی که در کشور ایجاد شد و هجوم به فروشگاه ها تقاضا برای آن افزایش یافت.

* دلیل کسری در تولید روغن جامد

وی افزود: مصرف اکثر روغن خانوارها روغن مایع است و روغن جامد بیشتر مصرف صنعتی و صنفی دارد اما به علت افزایش تقاضای روغن مایع بخشی از ظرفیت تولید روغن جامد به این بخش تخصیص یافت که موجب کسری در تولید روغن جامد شد.

قبادی با اشاره به تخصیص سهمیه صنایعی که از روغن جامد استفاده می کنند، گفت: بزودی بازار روغن به تعادل خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه قیمت روغن در سال آینده افزایش قیمت نخواهد یافت، گفت: عرضه این محصول به میزان مورد نیاز همچنان ادامه خواهد داشت.

* ذخیره سازی 40 هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید

قبادی با اشاره به ذخیره سازی 40 هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید، گفت: کار تحویل سیب و پرتقال به استان ها انجام شده و اگر استان ها نیاز بیشتری را اعلام کنند آماده تامین آن هستیم.

* واردات موز منوط به صادرات سیب

وی بیان داشت: با مصوبه ستاد تنظیم بازار، واردات موز منوط به صادرات سیب درختی شده است تا بخشی از مشکل باغداران این بخش حل شود اما با این وجود برای حل مشکل باغداران سیب درختی شهرداری تهران اعلام کرده که فضای مورد نیاز آن را برای عرضه مستقیم درمیادین میوه و تره بار فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن