سیاسی

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی: سخن اردوغان از نظر آذری‌زبان‌ها محکوم است

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ – ۱۵:۵۲ عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی: سخن اردوغان از نظر آذری‌زبان‌ها محکوم است

نماینده ورزقان در مجلس گفت: اظهارات مداخله‌جویانه اردوغان در امور ایران، اظهاراتی کاملا سخیف و از جانب مردم آذری‌زبان ایران چه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و چه در استان‌های دیگر محکوم است.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی: سخن اردوغان از نظر آذری‌زبان‌ها محکوم است

الله وردی دهقانی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات مداخله جویانه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد ایران گفت:‌ اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور ترکیه در مورد ایران، اظهاراتی سخیف است که تمام مردم آذری‌زبان ایران آن را محکوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

وی افزود: آقای اردوغان باید بداند که علاوه بر استان‌های آذربایجان غربی‌ و شرقی که در داخل مرزهای سیاسی ایران هستند، سرزمین مادری مردم کشور آذربایجان و قفقاز نیز ایران است.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید بگویم آقای اردوغان معنای شعری را هم که خوانده نفهمیده، زیرا آن شعر سروده مردم ایران است که با این شعر آرزوی قلبی خود برای بازگشت سرزمین‌های قفقاز به خاک ایران بیان داشته‌اند.

دهقانی خاطرنشان کرد: اردوغان با این گونه اظهارات مداخله جویانه در سطح منطقه به دنبال توسعه تفکر نئوعثمانی است و پس از شکست تفکرات اخوانی ترکیه در سوریه و عراق حالا سعی دارد تا در آذربایجان این گونه تفکرات خود را توسعه دهد.

وی افزود: این قبیل اظهارات از سوی اردوغان در مسیر تأمین خواسته‌های آمریکا رژیم صهیونیستی است و رئیس جمهور ترکیه باید بداند که در مسیر اهداف آمریکا گام برمی‌دارد.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت ترکیه باید بداند که مردم آذربایجان هنوز جنگ افروزی‌ها و قتل و کشتار و خونریزی‌های عثمانی‌ها را فراموش نکرده‌اند و این جنایت در حافظه تاریخی آنها ثبت شده و آقای اردوغان باید به این موضوع توجه داشته باشد که قرابتی بین مردم آذربایجان و ترکیه وجود ندارد.

دهقانی خاطرنشان کرد: مردم آذربایجان ایران و کشور جمهوری آذربایجان از نظر دین، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم دارای قرابت‌های زیادی با هم هستند و همانطور که گفتم کشور قفقاز و آذربایجان ایران را سرزمین مادری خود می‌دانند.

وی افزود: آقای اردوغان باید به خاطر داشته باشد که چند سال پیش که علیه وی در کشور ترکیه کودتا شد، ایران بود که از او جلوی کودتاچیان حمایت کرد و همین حمایت ایران از دولت اردوغان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران آنقدر قدرت دارد که بتواند از دولت کشور همسایه خود هم حمایت به عمل آورد و حال اردوغان چگونه می‌خواهد جلوی چنین کشور قدرتمندی که او را به قدرت بازگرداند و او بازگشتش به قدرت را مدیون جمهوری اسلامی است، عرض اندام کند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن