اقتصادی

عوامل موثر بر کاهش تجارت خارجی/ لزوم کارگیری سیاست حمایتی برای جبران کاهش صادرات

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ – ۱۵:۲۳ عوامل موثر بر کاهش تجارت خارجی/ لزوم کارگیری سیاست حمایتی برای جبران کاهش صادرات

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به عوامل موثر بر کاهش صادرات گفت: با به کارگیری سیاست حمایت از صادرات، باید عقب ماندگی صادرات را در نیمه دوم امسال جبران کرد.

عوامل موثر بر کاهش تجارت خارجی/ لزوم کارگیری سیاست حمایتی برای جبران کاهش صادرات

محمد لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره وضعیت تجارت 6 ماهه کشورمان در سال جاری، گفت: آنچه آمار تجارت کشور در 6 ماه ابتدای امسال نشان می‌دهد حاکی از آن است که شرایط تجاری کشور کماکان در شرایط مشابه ابتدای امسال و در زمان بسته شدن مرزها بر اثر کرونا قرار دارد، لذا هنوز وضعیت تجارت کشور به شرایط پیش از شیوع ویروس کرونا بازنگشته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، افزود: نکته دومی که از آمار تجارت خارجی کشور استنباط می‌شود، آن است که سبد صادراتی کشور با تغییراتی روبرو بوده است، به طوری که صادرات بنزین به سبد صادراتی کشور اضافه شده است، در حالی که قبلا صادراتی در این زمینه نداشتیم.

وی بیان داشت: نکته ای که در آمار منتشر شده تجارت خارجی وجود دارد، این است که اطلاعات دقیقی از بقیه کالاهای صادراتی منتشر نشده و به عبارتی اطلاعات دقیقی از کاهش یا افزایش صادرات سایر کالاها منتشر نشده است.

لاهوتی با اشاره به کاهش حجم تجارت خارجی در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان داشت: دلایل متعددی برای کاهش تجارت خارجی کشور وجود دارد که عامل اصلی آن تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی است.

لاهوتی بیان داشت: همچنین اثرات اقتصادی کرونا در جهان، باعث کاهش تقاضا شده است، بطوری که مردم در سطح جهان به جای خرید کاهش هزینه‌ها را ترجیح می‌دهند و لذا طبیعی است که بر این اساس کاهش تقاضا رقم بخورد.

وی با اشاره به کاهش حضور توریست در کشورهایی مثل عراق و امارات بیان داشت: طبیعی است که در این کشورها تقاضای واردات کالا کاهش یابد.

لاهوتی بیان داشت: اپیدمی کرونا بعد از سلامت انسان بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار بوده است و سیل بیکاری در کشورهای مختلف جهان تقاضا و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در این شرایط از آنجا که ایران صادرکننده محصولات واسطه ای و نیمه ساخته است، بنابراین صادرات و به عبارتی تجارت خارجی ما هم متاثر از کاهش تقاضای جهانی، کاهش یافته است.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار دیگر بر کاهش حجم تجارت خارجی کشور بیان داشت: توقف 4 ماهه کشتی های حمل بار جمهوری اسلامی ایران به چین نیز تاثیراتی بر کاهش تجارت کشور طی 6 ماهه ابتدای امسال داشته است.

لاهوتی با ابراز امیدواری برای جبران کاهش تجارت در 6 ماهه دوم سال جاری، افزود: با توجه به آمار منتشر شده تجارت خارجی به نظر می‌رسد، برای جبران کاهش صادرات در نیمه اول سال باید سیاست های حمایت از صادرات در نیمه دوم سال پررنگ تر شود و تعامل با صادرکننده ها نیز بیشتر شود.

وی بیان داشت: همچنین لازم است تا با ارائه مشوق‌های صادراتی و ارائه تسهیلاتی در زمینه رفع تعهد ارزی شرایط صادرات را برای صادرکنندگان آسان تر کرد تا کاهش صادرات جبران شود.

به گزارش فارس، مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در 6 ماهه نخست سال‌جاری به 30 میلیارد و 349 میلیون دلار و 62 میلیون و 842هزار تن رسید.

سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر 46 میلیون و 318هزار تن به ارزش 13 میلیارد و 566 میلیون دلار بود که بنزین همچنان در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین 4قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند.

واردات کالا از کشورهای خارجی نیز طی شش ماه نخست امسال به 16 میلیون و 524 هزار تن به ارزش 16 میلیارد و 783 میلیون دلار رسید.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن