اقتصادی

فارس من|پاسخ به شبهات و مطالبات هشتمین آزمون استخدامی/ بومی گزینی مراکز استان قانونی نیست

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ – ۱۲:۵۳ فارس من|پاسخ به شبهات و مطالبات هشتمین آزمون استخدامی/ بومی گزینی مراکز استان قانونی نیست

رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی گفت: بومی گزینی مراکز استانی طبق قانون امکانپذیر نیست و اولویت‌دادن به داوطلبان بومی به این معنی نیست که داوطلبان غیربومی حق شرکت در یک شغل‌محل شهرستانی را نداشته باشند.

فارس من|پاسخ به شبهات و مطالبات هشتمین آزمون استخدامی/ بومی گزینی مراکز استان قانونی نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی بنا به دلایلی با حواشی بسیار همراه بوده و در اولین گام با اعتراض متقاضیان و شرکت‌کنندگان، برگزاری آن از 9 آبان ماه با یک ماه تاخیر به روزهای پنج شنبه و جمعه 6 و 7 آذرماه موکول شد.

در این زمینه گزارش مبسوطی از خواسته‌ها و مطالبات داوطلبان هشتمین آزمون استخدامی دولت منتشر شد. برای پاسخ به این ابهامات و درخواست‌ها مسئولان سازمان اداری و استخدامی پاسخ داده‌اند که مرور می‌کنیم.

علی اله قنبری رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به ابهامات آزمون استخدامی می‌گوید:‌ در زمان انتشار دفترچه هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی مصوبه قانون اصلاح ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری از سوی مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ نشده بود. باتوجه به اینکه قانون مصوب مجلس از تاریخ تصویب ( ۹۹/۶/۱۶) لازم‌الاجرا بود، ناچار بودیم قانون را در همین آزمون اجرا کنیم، مقرر شد جهت رعایت عدالت، فرصتی برای شرکت‌کنندگان در این آزمون فراهم شود تا بتوانند در صورت تمایل به استفاده از اولویت بومی شهرستانی، اطلاعات خود را در وبسایت سازمان سنجش ویرایش کنند و کسانی هم که شرایط استفاده از اولویت بومی را ندارند در انتخاب شغل‌محل خود تجدید نظر کنند.

وی عنوان کرده است:‌ در صورت عدم مراجعه افراد ثبت نام‌کننده در آزمون مذکور به سایت سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر برای تعیین استفاده از اولویت بومی و یا اصلاح و تغییر شغل‌محل انتخابی، این امر به منزله عدم درخواست بهره‌مندی از اولویت بومی شهرستانی و تأیید اطلاعات ثبت نامی آن‌ها از نظر شغل‌محل انتخابی خواهد بود. همچنین، مدت زمان ویرایش و اصلاح اطلاعات تمدید نخواهد شد.

همچنین جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی علت تاخیر در برگزاری آزمون استخدامی مربوط به قانون مجلس در اولویت دادن به استخدام نیروهای بومی بیان کرده و گفته است:‌ مجلس قانون اولویت‌دادن به استخدام نیروهای بومی را ۱۶ شهریور امسال تصویب کرده بود که به علت تأیید دیرهنگام شورای نگهبان و هم‌زمانی آن با ثبت‌نام‌ها و به خصوص که اعلام شده بود قانون از زمان تصویب لازم‌الاجراست، ما مجبور بودیم این اولویت را اعمال کنیم و امکان تغییر در شغل‌محل‌های انتخابی را برای داوطلبان غیربومی فراهم کنیم.

معاون رئیس جمهور افزود: وقتی مقررات نحوه اعمال این اولویت به تصویب شورای توسعه مدیریت رسید و ابلاغ شد، تعدادی از کسانی که مناطق محروم را انتخاب کرده بودند، به ناچار شغل‌محل‌شان را تغییر می‌دادند و این موجب شد که برای رعایت حقوق آنان، مدتی آزمون را به تأخیر بیندازیم تا بتوانند آمادگی لازم برای دروس تخصصی شغل محل جدید را کسب نمایند و این تاخیر برگزاری آزمون ربطی به شرایط کرونا ندارد.

* تعویق برگزاری آزمون استخدامی

به گزارش فارس، اما مسئله به اینجا ختم نمی شود. برخی شرکت‌کنندگان از اساس خواستار به تعویق افتادن برگزاری هشتمین آزمون استخدامی تا بهبود اوضاع کرونا هستند. در پاسخ به این مسئله، بارها مسئولان سازمان اداری و استخدامی و سازمان سنجش تعویق آن را رد کرده‌اند. همانطور که کنکور سراسری کارشناسی و ارشد در گروه‌های متخلف با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد، این آزمون نیز انجام خواهد شد.

* علت ضریب نداشتن بومی گزینی مراکز استان

در کنار این موضوع عده ای از متقاضیان مسئله ضریب نداشتن بومی گزینی مراکز استان‌ها است. در همین باره قنبری رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی بیان می‌کند:‌ اعمال امتیاز بومی شهرستان صرفاً در مرحله آزمون کتبی انجام می شود و به این صورت است که نمرات مکتسبه داوطلبان چه در حیطه عمومی و چه در حیطه تخصصی، با ضریب ۱.۴ (یک‌وچهار دهم) محاسبه و ملاک عمل قرار می‌گیرد. اولویت‌دادن به داوطلبان بومی به این معنی نیست که داوطلبان غیربومی حق شرکت در یک شغل‌محل شهرستانی را نداشته باشند، بلکه به این معنی است که درصورت شرکت نیروی بومی در آن شغل‌محل، نمره مکتسبه وی با ضریب ۱.۴ و نمره نیروی غیربومی با ضریب یک محاسبه می‌شود.

* قانون منع ضریب بومی برای مراکز استان

وی هدف قانون‌گذار از ابلاغ این قانون را ماندگاری نیروهای بومی در شهرستان‌های خود و استفاده بیشتر از تجارب انباشته کارکنان دولت برای ارائه خدمات بهتر عنوان کرده است و در مورد شرایط احراز بومی بودن شهرستان‌ها می‌گوید: شهرستان تهران و سایر شهرستان‌هایی که مراکز استان‌ هستند، مشمول این قانون نیستند و صرفاً شهرستان‌هایی که مراکز استان نباشند مشمول قانون می‌شوند. به عبارت دیگر شغل محل های مربوط به شهرستان تهران و شهرستان های مراکز استانها مشمول قانون اولویت بومی نمی شوند.

* نحوه احراز افراد بومی

بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، کسانی بومی شهرستان محسوب می‌شوند که محل تولد آنان با محل شغل انتخابی یکی باشد و یا در شهرستان محل شغل انتخابی در حال حاضر ساکن باشند و زمان سکونت شان چه به صورت متوالی چه متناوب به ۱۰ سال برسد؛ این شرایط در خصوص شخص داوطلب است و بومی‌بودن همسر یا والدین از شرایط احراز بومی‌بودن داوطلب نیست.

* سهمیه ایثارگری و معلولیت

همچنین قنبری در مورد سهمیه ایثارگری و معلولان عنوان کرده است: درصورتی که فردی از سهمیه ایثارگری و یا سهمیه معلولان استفاده کند و بومی شهرستان هم باشد باز هم مشمول این قانونی می‌شود و نمرات وی با ضریب ۱.۴ محاسبه می‌شود.

به گزارش فارس، براساس قطعا لغو قانون بومی گزینی نیاز به مصوبه و قانون جدید نیاز دارد که در این فرصت کم قابلیت اجرایی ندارد و طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی و اطلاعیه سازمان سنجش، آزمون یاد شده در تاریخ 6 و 7 آذر ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن