اجتماعی

فارس من| استفاده هیأت‌های مذهبی از حیاط مدارس تا 10 شهریور

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۱:۴۲ فارس من| استفاده هیأت‌های مذهبی از حیاط مدارس تا 10 شهریور

استفاده هیأت‌‌های مذهبی از فضای مدرسه صرفا محدود به حیاط و سرویس بهداشتی در بازه زمانی 30 مرداد 1399 لغایت 10 شهریور 1399 است.

فارس من| استفاده هیأت‌های مذهبی از حیاط مدارس تا 10 شهریور

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: کرونا چند ماهی است که زندگی همه را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است و انسان‌ها وارد زیست بوم جدیدی شده‌اند. زندگی که باید با مراقبت‌های سلامتی همراه باشد و رعایت نکات بهداشتی ضروری است و حالا ماسک جزو ضروریات هر فرد محسوب می‌شود.

شرایط شیوع کرونا در کشور موجب شد که فعالیت هیئات و مراسم عزاداری ایام محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد و پروتکلی هم درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم توسط ستاد مقابله با کرونا تهیه و 19 مرداد ابلاغ شد و بر اساس این دستورالعمل، مراسم عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود.

برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با طرح سوژه‌ای با عنوان «حیاط مدارس به عزاداری‌های محرم اختصاص یابد» خواستار پیگیری این موضوع شدند. در خواسته این مردم آمده است: «پس از اعلام شیوه‌نامه «ممنوعیت برگزاری مجالس در اماکن مسقف»، بسیاری از مجالس را برای برگزاری با مشکل مواجه شدند، اگر دولت مسیر را محدود می‌کند نیاز است که از طرف دیگر کمک هم کند. در اختیار گذاشتن حیاط و فضای باز مدارس به هیأت‌های مذهبی، مشکل بسیاری را حل خواهد کرد. در هر منطقه‌ای چند مدرسه وجود دارد و هیأت آن منطقه برای برطرف کردن مشکل برگزاری هیأت خود می‌توانند از فضای مدارس استفاده کنند».

* هماهنگی آموزش و پرورش با سازمان تبلیغات اسلامی

در دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر، وظایف دستگاه‌های مختلف را ذکر شده است و درباره وزارت آموزش و پرورش هم آمده است: «هماهنگی با سازمان تبلیغات اسلامی به منظور فراهم نمودن فضای باز اماکن آموزشی تحت مدیریت مورد نیاز جهت برگزاری مراسم عزاداری».

ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌‌ها هم در همین راستا با ادارات کل آموزش و پرورش استان خود هماهنگی انجام دادند.

عیسی فرهادی فرماندار تهران 23 مرداد گفت: «دستورالعمل برگزاری مراسم ایام محرم براین است که در فضای باز و در صورت امکان با هماهنگی های لازم، در محوطه مدارس برگزار شود؛ 4 هزار مدرسه در شهر تهران هست که معمولا در مدارسی که فضای بزرگتری دارند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، هیأت‌ها برگزار می‌شود».

در همین راستا، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، بخشنامه‌ای را 25 مرداد امسال به مناطق آموزش و پرورش شهر تهران ابلاغ کرد؛ در این بخشنامه آمده است: «با عنایت به فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و درخواست برخی از هیئات مذهبی جهت برگزاری مراسم عزاداری در فضای حیاط مدارس و با توجه به دستور وزیر کشور به شماره نامه 7104 مورخ 16 مرداد 1399 و تأکید مرکز هماهنگی حوزه وزارتی مورخ 22 مرداد 1399 به منظور اجرایی شدن کامل و اعمال نظارت دقیق بر پروتکل‌های بهداشتی در خصوص(دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر سال 1399)مدرسه موارد ذیل برای اجرا ارسال می‌شود:

1- ارائه معرفی نامه رسمی مساجد و هیئات مذهبی از مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان تبلیغات استان تهران به ادارات مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران.

2- ارائه بیمه نامه حوادث یا مسؤولیت مدنی توسط ائمه جماعات و مسؤولین هیئات مذهبی به مدیر مدرسه

3- انعقاد قرارداد مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سایر موارد از طرف ائمه جماعات، مساجد و مسؤولین هیئات مذهبی با مدیر مدرسه.

4- استفاده از فضای مدرسه صرفا محدود به حیاط و سرویس بهداشتی در بازه زمانی 30 مرداد 1399 لغایت 10 شهریور 1399 است. بدیهی است با توجه به ایام بازگشایی مدارس(15 شهریور) باید بلافاصله تجهیزات مستقر در مدرسه بعد از اتمام مراسم، تخلیه، نظافت، رفع معایت احتمالی، ضدعفونی و تحویل مدیریت مدرسه شود.

5- زمان استفاده از فضای مدرسه در ایام اشاره شده در بند 4 از ساعت 14 تا 23 در روزهای اول تا هشتم محرم و آموزش و از 7 صبح تا 24 در روزهای نهم و دهم محرم است.

6- از مسقف نمودن فضاها و تعبیه سایه بان و چادر و … تحت هر عنوان خودداری شود.

7- در صورت تقاضا و موافقت هیأت‌ها و وجود ظرفیت می توان حیاط مدرسه را همزمان در اختیار چند هیأت قرار داد.

8- اعضای هیأت امنای مذهبی و مساجد باید کتبا مسؤولیت تمام اتفاقات احتمالی را در زمان برگزاری مراسم تقبل کند.

9- رعایت بهداشت محیط و همچنین حراست از کلیه فضاها و تجهیزات مدرسه بر عهده ائمه جماعات مساجد و رؤسای هیئات مذهبی بوده و آموزش و پرورش هیچگونه تعهد و مسؤولیتی در این خصوص ندارد.

به گزارش فارس، در حال حاضر هم حیاط برخی مدارس در اختیار هیأت‌های مذهبی است و این شب‌های محرم در حال اجرای مراسم البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

انتهای پیام /

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن