اجتماعی

فارس من| اینترنت رایگان «شاد» در هاله‌ای از ابهام

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۱۴ فارس من| اینترنت رایگان «شاد» در هاله‌ای از ابهام

اختصاص اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان در هاله‌ای از ابهام قرار داد و هنوز تصمیم نهایی در خصوص رایگان شدن اینترنت یا نرخ هزینه استفاده از آن در «شاد»، اعلام نشده است و تمام این موارد در شرایطی است که از 15 شهریور سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود و هنوز اکثر استان‌های کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند.

فارس من| اینترنت رایگان «شاد» در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: وقتی در اواخر سال گذشته، پای کرونا به کشور باز شد، هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که این ویروس قصد ماندن دارد و به این زودی‌ها به رفتن راضی نمی‌شود. حالا از آن زمان تا کنون بیش از 6 ماه گذشته است و زندگی جوامع تحت تأثیر این ویروس، با مدل جدید می‌گذرد.

از جمله تغییرات زندگی در شرایط وجود کرونا، تحصیل دانش‌آموزان است؛ در شرایطی که سالیان سال‌ است درس خواندن به مدرسه و کلاس درس خلاصه می‌شود و فقط نوشتن تکالیف در خانه انجام می‌شود، حالا بیش از 6 ماه است که مدارس به خانه‌ها منتقل شده است و دانش‌آموزان به جای اینکه به مدرسه بروند، در منازل، آمورش می‌بینند.

دستگاه تعلیم و تربیت کشورمان نیز از همان روزهای اول مواجهه با کرونا، برای تداوم آموزش تلاش کرد و آموزش‌های تلویزیونی، رادیویی، مجازی و توزیع درسنامه انجام شد؛ به آموزش مجازی اشاره کردیم که این موضوع خودش، روایتی مجزا دارد.

* وقتی قرار شد آموزش در شرایط کرونا تداوم داشته باشد

گام اول، مسؤولان آموزش و پرورش برای تداوم آموزش، ارائه آموزش‌های تلویزیونی بود که از طریق 4 شبکه تلویزیونی ارائه می‌شد اما در کنار این اقدام، برخی معلمان به صورت خودجوش پای کار آمدند و از طریق ایجاد کانال در شبکه‌های مختلف اجتماعی، آموزش دانش‌آموزان را در بستر اینترنت انجام دادند.

همان زمان‌ها بود که آموزش و پرورش اعلام کرد که به دنبال ایجاد شبکه اجتماعی برای دانش‌آموزان با عنوان «شاد» است؛ البته شبکه اجتماعی دانش‌آموزان در فراز و نشیب آماده‌سازی تبدیل به شبکه آموزشی دانش‌آموزان شد و در نهایت 21 فروردین رونمایی شد و فعالیت رسمی آن از اول اردیبهشت آغاز شد.

* ماجرای ایجاد «شاد» و مشکلات آن

وقتی شبکه آموزشی دانش‌آموزان با عنوان «شاد» کار خود را آغاز کرد، با مشکلات و مصائبی همراه بود که این مشکلات موجب می‌شد رغبت به آن کمتر شود. امکانات «شاد» در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی که مدارس از آنها استفاده می‌کردند، کمتر بود و سرعت آن هم در برخی زمان‌ها با کندی همراه بود.

از سوی دیگر، هزینه بسته‌های اینترنت نکته دیگری بود که موجب گلایه خانواده‌ها شده بود و به هزینه‌های آموزش افزوده بود؛ ضمن اینکه برخی خانواده‌ها، ابزار مناسب برای استفاده از «شاد» را هم در اختیار نداشتند و خریداری تلفن همراه هوشمند در شرایط بیکاری و گرانی ناشی از کرونا بسیار سخت بود.

مسؤولان آموزش و پرورش وعده پیگیری اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان را دادند و چند وقت بعد هم یعنی 24 اردیبهشت 99 جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به موافقت و دستور رئیس‌جمهور و مساعدت سازمان برنامه ‌و بودجه، اظهار کرد: «مقرر شد از فردا مصرف ترافیک شبکه شاد به‌منظور ارائه خدمات آموزشی آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی تا پایان فصل امتحانات به شکل رایگان ارائه شود».

وی با بیان اینکه پیگیری می‌کنیم تا ظرف همین امشب این کار اجرایی شود،گفت: «از فردا این خدمت برای دانش آموزان و معلمان و کادر آموزشی کشور اجرایی خواهد شد».

البته محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 28 تیر امسال در برنامه نگاه یک در خصوص آسیب‌های حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی، گفت: «آیا ما افراد را به سوی اینترنت فرستادیم یا بودند؟؛ بخش مهمی از دانش‌آموزان در این فضا حضور داشتند و ما فضای امنی را در اختیارشان قرار دادیم و ارتباطات نیز آموزشی است اما برای رفع این نگرانی برای اینترنت دانش‌آموزی مذاکراتی را داشتیم».

* پیگیری‌ها برای اینترنت رایگان «شاد»

قرار شد که اینترنت «شاد» تا پایان امتحانات دانش‌آموزان رایگان باشد که عنوان شد، رایگان بوده است اما سال تحصیلی 99ـ98 تمام شد و قرار است سال تحصیلی جدید از 15 شهریور آغاز شود و یکی از درخواست‌های خانواده‌ها اینترنت رایگان برای «شاد» است.

برخی مخاطبان این خبرگزاری نیز در سامانه «فارس من» با ثبت‌ سوژه‌ای با عنوان «چرا اینترنت برنامه «شاد» رایگان نیست؟»، خواستار پیگیری شدند؛ این افراد می‌گویند: «به دلیل آنلاین شدن مدارس و نیاز دانش‌آموزان به اینترنت و بالا بودن هزینه اینترنت ممکن است دانش‌آموزان مناطق محروم از تحصیل محروم شوند. به همین دلیل خواهان ایجاد عدالت آموزش و رایگان شدن اینترنت هستیم تا همه بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند».

وزیر آموزش و پرورش 5 مرداد 99 در حاشیه سلسله برنامه‌های گفت‌وگو بر محور تحول، اظهار کرد: «در صورتی که امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس باشد، مشکلی برای آغاز سال تحصیلی نداریم اما اگر بخواهیم کلاس‌های درس را به صورت نیمه حضوری و غیرحضوری برگزار کنیم یکی از مشکلات دسترسی به اینترنت است».

وی ادامه داد: «نقاطی که تحت پوشش نیست مشخص شده است و در اختیار وزارت ارتباطات قرار می‌گیرد و این وزارتخانه بر اساس قانون برنامه متعهد است دسترسی همه مدارس را به شبکه ملی اطلاعات تا شهریور برقرار کند؛ ضمن اینکه آن نقاطی که مناطق روستایی است و تحت پوشش اینترنت نیست، توسعه پیدا کند».

* تعریف الگوی اینترنت مصرفی دانش‌آموزان و معلمان در شبکه شاد

البته وزیر آموزش و پرورش، وعده اینترنت رایگان را هم داده بود؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 22 مرداد در حاشیه سومین اجلاس هیأت امنای مؤسسه آموزشی اکو که با حضور سران هیأت‌های نمایندگی کشورهای عضو و ناظر اکو و رؤسای سازمان‌های تخصصی آنها به صورت مجازی برگزار شد، گفت: «در خصوص هزینه اینترنت در حال رایزنی هستیم. در مناطقی که الزاماً ناگزیر به آموزش غیرحضوری و مجازی می‌باشیم، تلاش می‌کنیم هزینه اینترنت را رایگان کنیم و تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید این کار انجام خواهد شد».

چند روز بعد از صحبت وزیر آموزش و پرورش یعنی 26 مرداد، محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش گفت: «آموزش ‌و پرورش مانند سایر بخش‌های دیگر با کرونا غافلگیر شد اما ما در بازه زمانی بسیار کوتاه شبکه «شاد» را راه‌اندازی کردیم هر بستری که تازه ارائه می‌شود، طبیعی است که یک سری مشکلاتی داشته باشد، شبکه شاد نیز از این قاعده مستثنا نبود».

وی ادامه داد: «امسال برنامه‌ریزی‌های کافی برای ارائه آموزش در کلاس‌های آنلاین برای تمام دانش‌آموزان کشور صورت گرفته است از طرفی جلسات متناوبی را با وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی برای تأمین زیرساخت اینترنت در کل کشور داشتیم. وزارت ارتباطات در اقصی نقاط کشور به‌طور مناسب پوشش دهی شبکه ملی ارتباطات را خواهد داشت».

طبق مصوبه جلسه کمیته ملی فضای مجازی الگوی مصرفی برای دانش‌آموزان و معلمان را تعیین می‌کنیم و بر اساس آن الگوی مصرف هزینه و مبالغی که باید برای استفاده از شبکه اجتماعی شاد مطرح شود در نظر گرفته خواهد شد

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش ‌و پرورش افزود: «در جلسه‌ای که در خدمت مرکز ملی فضای مجازی بودیم قول داده شد تمام ظرفیت کشور به کار گرفته شود تا با بحث مشکلات پهنای باند و ترافیک برای شبکه شاد مواجه نباشیم. پیش‌بینی ما این است که تقریباً به ۱۰ درصد ظرفیت کشور برای شروع سال تحصیلی در شبکه شاد نیاز داریم ما فکر می‌کنیم این موضوع با همکاری این دو نهاد صورت بگیرد».

وی گفت: «استفاده از پلتفرم‌های دیگر خارجی برای آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود. مجموعه قوانین را برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تنظیم خواهیم کرد همچنین ظرف یک هفته آینده طبق مصوبه جلسه کمیته ملی فضای مجازی الگوی مصرفی برای دانش‌آموزان و معلمان را تعیین می‌کنیم و بر اساس آن الگوی مصرف هزینه و مبالغی که باید برای استفاده از شبکه اجتماعی شاد مطرح شود در نظر گرفته خواهد شد».

* وقتی قرار است هزینه اینترنت از دانش‌آموزان گرفته شود؟

سید حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) درباره اینترنت «شاد» به خبرنگار فارس گفت: «در موضوع هزینه‌های کاربران در «شاد» به شدت حساس هستیم و فکر می‌کنیم که آموزش عمومی مجازی نباید گران و دور از دسترس باشد. این به فاجعه بازماندگی از تحصیل کودکان و نوجوانان در حاشیه شهرها و مناطق محروم می‌انجامد».

وی افزود: «در دولت کسانی طرفدار گرفتن هزینه از دانش‌آموزان هستند اما ما به عنوان آموزش و پرورش فکر می‌کنیم که آموزش در بستر «شاد» حتی‌المقدور باید رایگان باشد و در شرایط کرونایی نباید بار هزینه‌های آموزش را به خانواده‌ها بیش از آنچه که هست، تحمیل کنیم چرا که می‌تواند اولا به مهاجرت از شبکه امن «شاد» منجر شود و همچنین می‌تواند سبب‌ساز آسیب‌دیدن حاکمیت واحد تعلیم و تربیت باشد و این به نفع هیچکس نیست».

آموزش و پرورش به دنبال مصوباتی است که بتواند اینترنت را در مرحله اول، رایگان و در مرحله دوم، ارزان برای دانش‌آموزان تأمین کند

الحسینی ادامه داد: «اما در عمل اتفاقی که در حال افتادن است، این بوده که اپراتورهای تأمین کننده سرویس‌ها و وزارت ICT معتقدند که باید بخشی از هزینه‌ها را از دانش‌آموزان دریافت کنند و این برای دانش‌آموزان برخوردار رقمی نخواهد بود اما برای دانش‌آموزان مناطق محروم و حاشیه شهرها و گسترش عدالت آموزشی حتما مشکل‌ساز است و نگرانی داریم».

وی در پاسخ به این پرسش که «با این حرف شما یعنی از اینترنت رایگان خبری نیست؟»، گفت: «می‌خواهند بخشی از هزینه‌های اینترنت توسط دانش‌آموز پرداخت شود و نوعی سیاست‌گذاری وجود دارد که دانش‌آموزان بیشتر به طرف اینترنت خانگی بروند اما آموزش و پرورش در واقع به دنبال مصوباتی است که بتواند اینترنت را در مرحله اول، رایگان و در مرحله دوم، ارزان برای دانش‌آموزان تأمین کند».

*الزامی برای دسترسی تمام افراد لازم التعلیم به بستر مجازی و شبکه شاد وجود ندارد

وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس 29 مرداد با تأکید بر اینکه هیچ الزامی برای دسترسی تمام افراد لازم التعلیم به بسترمجازی و شبکه شاد وجود ندارد، تصریح کرد: «آموزش‌ و پرورش برای انجام رسالت خود و ارائه کامل آموزش به تمام دانش‌آموزان، گزینه‌های متفاوتی را ارائه داده است که از طریق آنها آموزش را در سراسر کشور استمرار خواهیم داد».

وی با اشاره به اینکه تا جایی که می‌توانیم و باکیفیتی که می‌توانیم کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار خواهیم کرد، گفت: «هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد بنابراین هر جا که ستاد ملی کرونا اجازه دهد با رعایت پروتکل بهداشتی کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برقرار خواهیم کرد؛ 35 درصد از مدارس ما در مناطقی است که تعداد کل دانش‌آموزان کمتر از 50 نفر هستند که در آنجا کلاس‌ها را کاملاً حضوری برگزار می‌کنیم. سال گذشته هم در این شرایط کلاس‌ها برگزار کردیم».

به گزارش فارس، اختصاص اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان هنوز در هاله‌ای از ابهام است و هنوز تصمیم نهایی در خصوص رایگان شدن اینترنت یا نرخ هزینه استفاده از آن در «شاد»، اعلام نشده است و تمام این موارد در شرایطی است که از 15 شهریور سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود و هنوز اکثر استان‌های کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن