اقتصادی

فارس من| تعیین تکلیف نرخ بلیت پروازها در جلسه شنبه شورای عالی هواپیمایی/مبنای نرخ گذاری جدید چه خواهد بود

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ – ۱۴:۴۴ فارس من| تعیین تکلیف نرخ بلیت پروازها در جلسه شنبه شورای عالی هواپیمایی/مبنای نرخ گذاری جدید چه خواهد بود

امروز جلسه دیگری با حضور مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار و پس از بررسی اسناد مقرر شد در جلسه شورای عالی هواپیمایی روز شنبه 24 آبان نرخ بلیت پروازها تعیین تکلیف شود.

فارس من| تعیین تکلیف نرخ بلیت پروازها در جلسه شنبه شورای عالی هواپیمایی/مبنای نرخ گذاری جدید چه خواهد بود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پیگیری‌ها حاکی از آن است که امروز و در جلسه ای با حضور مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران عامل شرکت های هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی موضوع بررسی نرخ بلیت پروازهای داخلی و راهکارهای حمایت از شرکت های هواپیمایی در دوران شیوع کرونا و هزینه شرکت‌ها بررسی شد.

پس از پایان این جلسه مقرر شد در جلسه نهایی که روز شنبه 24 آبان ماه در قالب جلسه شورای عالی هواپیمایی برگزار می‌شود، نرخ بلیت پروازهای داخلی تعیین تکلیف شود.

اواسط مهرماه امسال بود که شرکت‌های هواپیمایی با طرح 2 دلیل درخواست افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی را مطرح کردند و این درخواست شرکت‌ها پس از بررسی انجمن شرکت های هواپیمایی به نتیجه رسید و نرخ نامه جدیدی با سقف و کف نرخی متفاوت از نرخ نامه سال 98 منتشر شد.

شرکت های هواپیمایی معتقد بودند، به دلیل «افزایش نرخ ارز» و همچنین «الزام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رعایت فروش حداکثر 60 درصد صندلی هواپیما در پروازها» هزینه‌های سنگینی بر دوش آنها وارد شده است و برای بقای خود باید نرخ هر ساعت صندلی پرواز واقعی تر شود.

به ادعای شرکت های هواپیمایی 50 تا 60 درصد هزینه شرکت ها ارزی است و افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه آنها در تهیه قطعات هواپیما و موتور و غیره شده است؛ البته این موارد زمانی مطرح شد که نرخ دلار تا 31 هزار تومان هم افزایش یافته بود.

همچنین شرکت‌های هواپیمایی یکی از دلیل افزایش قیمت بلیت را دریافت عوارض شهرداری روی هر بلیت عنوان می‌کنند و معتقد هستند، وقتی شهرداری هیچ خدماتی به حمل و نقل هوایی نمی دهد، چرا باید درصدی بابت قیمت بلیت از هر مسافر دریافت کند.

از سوی دیگر شرکت های هواپیمایی معتقد بودند، طیف نرخی که در حال حاضر اعمال می شود مربوط به نرخ‌گذاری اوایل سال 98 است و آن زمان بر اساس ارز نیمایی 11 هزار تومانی این طیف نرخی تعیین شده است در حالی که نه تنها ارز نیمایی به شرکت ها داده نشده است، بلکه قیمت ارز در سال 00 افزایش به سزایی داشته است.

شرکت‌های هواپیمایی مدعی بودند از سال گذشته تا کنون هیچ ارز نیمایی به آنها اختصاص نیافته است و مجبور هستند، برای تهیه قطعات هواپیما، ارز از بازار آزاد تهیه کنند.

این موضوع را از معاون سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کردیم که ابوالقاسم جلالی در این باره به خبرنگار فارس گفت: شرکت‌های هواپیمایی سال گذشته و امسال هیچ ارز نیمایی دریافت نکرده‌اند و این که جایی عنوان شده است که ارز 4200 تومانی به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت شده است، صحیح نیست.

جلالی در پاسخ به این سؤال که به شرکت‌های هواپیمایی ارز نیمایی اختصاص می‌یابد؟ گفت: قیمت ارز نیمایی امروز به قیمت ارز آزاد نزدیک شده است و این تأثیر چندانی برای شرکت‌‌ها ندارد.

به هر حال پس از طرح افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، وزیر راه و شهرسازی ورود و اعلام کرد، شرکت ها اجازه ندارند نرخ‌های جدید بلیت را از ابتدای آبان 99 اعمال کنند؛ محمد اسلامی معتقد بود نرخ ارز فعلی حاصل شوک روانی است و واقعی نیست و نباید این قیمت ارز مبنای قیمت گذاری بلیت پروازها قرار گیرد.

به هر حال افزایش قیمت بلیت پروازها متوقف شد، اما قشری که از هواپیما استفاده می کردند، گله مند بودند که در برخی مسیرها و پروازها نرخ ها افزایش یافته است و گران تر شده است.

بررسی خبرنگار فارس از نرخ بلیت پروازها حاکی از آن بود که شرکت‌های هواپیمایی در همان دامنه نرخی قبلی اعمال قیمت می‌کردند، اما مسأله ای که وجود داشت این بود که دیگر نرخ های کف و میانی طیف نرخی که قبلا برای جذب مسافر و در ساعات و روزهای خاص اعمال می‌شد، اعمال نمی شد و اغلب شرکت‌های سقف نرخی یا ارقام نزدیک به سقف طیف بلیت‌ها را اعمال می‌کردند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال فارس که به چه دلیل این روزها نرخ بلیت پروازها افزایش داشته است، می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی در طیف نرخی که سال 98 تعیین کرده‌اند، در دامنه نرخ‌ها قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، اما از سقف نرخی عبور نکرده‌اند، ضمن آنکه کلاس‌های بالاتر را می‌فروشند و دامنه نرخ‌ها را برای مسافر محدود کرده‌اند.

به گفته جلالی به شرکت‌های مسافری الزام شده است که دامنه نرخ‌ها باید حتماً در اختیار مسافر قرار گیرد و مسافر بتواند از همه دامنه‌های نرخی استفاده کند.

بنابراین گزارش روز گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی هم مجددا در این باره گفت: ما افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشتیم و فهرستی که طبق آن قرار بود تا 150 درصد افزایش قیمت‌ها اعمال شود، متوقف شد.

به گفته محمد اسلامی شرکت‌های هواپیمایی از سقف طیف نرخی بلیت‌ها عبور نکردند و ما گزارشی مستند در این باره هم نداریم.

اسلامی گفت که شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کردیم در فروش صندلی هواپیما سقف 60 درصد ظرفیت را رعایت کنند و یک صندلی خالی کنار هر مسافر باشد؛ شرکت‌های هواپیمایی زیر کف قیمتی رقابت می‌کردند که ما در راستای رعایت فاصله گذاری اجتماعی، این موضوع را هم متوقف کردیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی شرکت‌های هواپیمایی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما با استناد به افزایش قیمت ارز، درخواست‌هایی داشتند که ما اعلام کردیم این نرخ‌های ارز واقعی نیست و باید اجازه دهند نرخ‌های ارز متعادل شود؛ در این باره جلساتی برگزار شد و ما موضوع مهمی را که در نظر گرفتیم این بود که اجازه تکرار پروازهای چارتر را نمی‌دهیم، البته پروازهایی که متقاضی خودش مسافر آن پرواز را دارد و به مردم نمی‌فروشد، چارتر پذیرفته شده در دنیا است و وجود دارد؛ مشکل چارتر این بود که پروازهای برنامه‌ای، سلف‌خری می‌شد و چارترکننده با توجه به اقتضائات زمانی نرخ‌گذاری می‌کرد و در کنسلی‌ها هم پول مسافر برنمی‌گشت.

به گزارش فارس، به هر حال اعمال نرخ نامه جدیدی که از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی اعمال شده بود متوقف شد و باید دید شورای عالی هواپیمایی روز 24 آبان ماه چه تصمیمی درباره نرخ بلیت پروازهای داخلی و بسته های حمایتی از شرکت های هواپیمایی خواهد داشت.

البته در این عرصه بررسی صورت‌های مالی شرکت های هواپیمایی هم مهم است؛ پیش از این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یکی از ابعاد بررسی نرخ پروازهای داخلی و ارائه بسته حمایتی به ایرلاین ها را بررسی صورت های مالی شرکت های هواپیمایی عنوان کرده بود.

طبق پیگیری خبرنگار فارس صورت مالی چندین شرکت هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شده است.

به گزارش فارس کاربران این خبرگزاری در بخش «فارس من» اعلام کرده اند که: «با مراجعه به آژانس‌های هواپیمایی و یا سایت‌های فروش بلیت متوجه می شوید که قیمت‌ها حداقل 70 درصد افزایش پیدا کرده است، به طور مثال بلیت مشهد به کیش 400 هزار تومان بوده، ولی اکنون برای یک آبان حداقل 743 هزار تومان می‌باشد؟ آیا واقعا قیمت‌های جدید لغو شده است؟»

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن