اقتصادی

فارس من| مطالبه داوطلبان هشتمین آزمون استخدامی درباره ضریب بومی گزینی چیست؟

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۳ فارس من| مطالبه داوطلبان هشتمین آزمون استخدامی درباره ضریب بومی گزینی چیست؟

در حالی که قرار بود 9 آبان ماه هشتمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار شود به دلیل اجرای قانون بومی گزینی، زمان برگزاری آزمون با یک ماه تاخیر مواجه شده و در این میان عده‌ای از داوطلبان خواستار لغو یا اصلاح ضریب بومی گزینی هستند.

فارس من| مطالبه داوطلبان هشتمین آزمون استخدامی درباره ضریب بومی گزینی چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برنامه ریزی برای برگزاری هشتمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور از سوی سازمان سنجش انجام و مقرر شده بود که در 9 آبان ماه آزمون استخدام کشوری برگزار شود.

همه امور و برنامه‌ها طبق روال پیش می‌رفت و داوطلبان با توجه به ثبت نام و شرایطی که داشتند خود را برای تصاحب شغل دولتی آماده رقابت می‌کردند تا اینکه مورخ 3 مهرماه سازمان سنجش در اطلاعیه اعلام کرد: «پیرو انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام هشتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاههای اجرایی کشور در سال 1399 و با توجه به اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور، بدین وسیله به اطلاع متقاضیان آزمون استخدامی مذکور می رساند بر اساس قانون اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 99/06/16 مجلس شورای اسلامی مبنی بر «اولویت قائل شدن برای جذب داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهر تهران و مراکز استان ها» به متقاضیان محترم ثبت نام کننده در آزمون اجازه داده خواهد شد بر اساس قانون اصلاحی و شغل محل های موجود در دفترچه راهنمای ثبت نام با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی این سازمان نسبت به ویرایش اطلاعات و شغل محل انتخابی خود اقدام نمایند.

بدیهی است زمان و مهلت ویرایش اطلاعات توسط متقاضیان و شرایط استفاده از اولویت بومی بودن درگاه این سازمان اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.»

به گزارش فارس این اطلاعیه با اعتراض بسیاری از شرکت‌کنندگان روبرو شد و در این زمینه خواستار توضیحات برای شفاف شدن موضوع، لغو شرایط بومی گزینی و برگزاری آزمون شدند.

بدین منظور در سامانه فارس خبرگزاری فارس، سوژه‌های متعددی با همین مضامین در مورد هشتمین آزمون استخدامی دولت ثبت شد که برخی از این درخواست‌ها را مرور می‌کنیم.

درخواست تعویق هشتمین آزمون استخدامی کشور

به دلایل زیر درخواست تعویق هشتمین آزمون استخدامی فراگیر سال 99 را دارم:
1- از تاریخ انتشار دفترچه تا روز آزمون در تاریخ 9 آبان فقط 50 روز مهلت است.افراد متقاضی چگونه در این مدت کم بتوانند 14 ماده درسی را بخوانند.

2- سال گذشته آزمون در 30 آبان برگزار شد و افراد براساس آن تاریخ برنامه‌ریزی کرده بودند ولی امسال 21 روز جلوتر آزمون قرار است برگزار شود.

3- درست بعد از پایان مهلت ثبت نام اعلام شد بومی‌گزینی برای این آزمون اعمال می‌شود که با مفاد دفترچه در تضاد است ، فارغ از اعمال ضرایب و یا عدم اعمال آن، شرایط بلاتکلیفی برای داوطلبان ایجاد شده و تاکنون هم اطلاعیه‌ای در مورد نحوه اعمال ضرایب بومی اعلام نشده است.

لذا تا تعیین تکلیف بند سه و با توجه به بندهای 1 و 2 درخواست تعویق این آزمون استخدامی را دارم.

لزوم تجدیدنظر در ضریب بومی‌گزینی آزمون استخدامی

به گزارش فارس، تجدید نظر در ضریب بومی گزینی یکی از پرطرفدارترین سوژه‌ها در سامانه فارس من بوده که برای آن حدود 2 هزار امضا ثبت شد.

داوطلبان در این باره عنوان می‌کنند: ۱- اول از همه مشکل داوطلبان فقط تعویق آزمون نبوده، مشکل اعلام زمان بومی‌گزینی بود که لطمه بزرگی به اکثر داوطلبین زد، زمانی اعلام شد این خبر که اکثر داوطلبین بیش از 6 ماه برای درس‌های خود وقت گذاشته بودند و با این خبر اکثر زحمات همه به باد رفت.

۲- دومین چیزی که داوطلبان را مقداری امیدوار نگهداشته بود مخصوصا داوطلبین بومی استان، این بود که حداقل مثل سال‌های گذشته که بومی‌گزینی اعمال شده بود ضریب ۱.۲ برای داوطلبین بومی استان اعمال شود و حداقل بتواند در شرایط عادلانه‌تری با رقیب بومی شهرستان به رقابت بپردازند ولی همین امید اندک را هم از خیل عظیمی از داوطلبین گرفته شد. با اطلاعیه جدید سازمان سنجش، در این صورت هیچ تفاوتی بین کسی که از استان‌های شمالی خواهد آمد تا یکی از شهرستان‌های استان جنوبی را انتخاب کند با کسی که جزو استان جنوبی هست، نمی‌کند.

۳- مشکل سوم نبود بومی‌گزینی در مراکز استان‌ها و تهران هست که هیچ حقی برای داوطبین بومی مراکز استان‌ها در نظر گرفته نشده است مگر چه تفاوتی میان بومی شهرستان و بومی مرکز استان وجود دارد؟ به جای اینکه مراکز استان و تهران را بومی‌گزینی کنند که از مهاجرت خیل عظیمی از مردم جلوگیری شود، آمده‌اند بالعکس عمل کرده‌اند.
هر چند که بومی‌گزینی خود یک اجحاف است چرا که اصل داشتن سواد علمی و عملی است که با این ضریب عملا فقط بومیان شهرستان پذیرفته می‌شوند.

آزمون استخدامی را به دلیل طرح بومی‌گزینی به تعویق بیندازید

بسیاری از داوطلبان خواستار به تعویق افتادن آزمون هستند که در این باره آمده است:‌ خواهشمندیم آزمون استخدامی را به مدت فقط یک ماه به تعویق بیندازید؛ این آزمون سرنوشت شغلی‌مان را مشخص می‌کند. لطفاً صدای ما را بشنوید و یک ماه فرصت مجدد برای مطالعه به خاطر بومی کردن آزمون بدهید.

لغو قانون بومی‌گزینی در آزمون استخدامی

برخی داوطلبان خواستار لغو قانون بومی گزینی شدند و نوشتند: خواستاران لغو قانون بومی‌گزینی از آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی هستیم چرا که این امر اجحاف در حق متقاضیان است.

به گزارش فارس، در مقابل برخی داوطلبان که مخالف طرح بومی گزینی بوده و خواستار لغو این قانون شده بودند، عده‌ای نیز موافق بوده و دنبال اختصاص ضریب بومی گزینی برای مراکز استان‌ هم شده‌اند. علاوه بر آن برخی نیز نسبت به اجرای این قانون و برگزاری به موقع آزمون استخدامی تاکید دارند.

آزمون استخدامی کشور در موعد مقرر برگزار شود

یکی از مخاطبان آورده است: یکسال انتظار و امروز و فردا شدن ثبت نام آزمون استخدامی سال ۹۹ به اندازه کافی استرس وارد کرده و روز به روز آمار کرونا هم بیشتر می‌شود، لطفا حمایت کنید تا این آزمون به تعویق نیفتد که خیلی‌ها منتظر روز امتحانند و لحظه شماری می‌کنند، از طرفی سرما هم شرایط کرونا و آزمون را سخت‌تر می‌کند.

آزمون استخدامی بومی‌گزینی، استانی لحاظ شود

یکی از داوطلبان نوشته است:‌ آزمون استخدامی از شهرستانی به استانی تبدیل شود، این همه زحمت کشیدیم خواندیم الان شهرستانی شده است؟لطفا پیگیری کنید.

*ماجرا چیست و چرا دقیقه 90 بومی گزینی اولویت دار شد؟

قانون مدیریت خدمات کشوری در فصل ششم شرایط و چگونگی ورود به خدمت را تشریح کرده و در هیچ یک از مواد ۴۱ تا ۴۴ موضوع اولویت برای بومی گزینی ذکر نشده است.

ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری صراحت دارد:‌ به کارگیری افراد در دستگاه‌های اجرائی پس از پذیرفته شدن در امتحان عمومی که به طور عمومی نشر آگهی می‌گردد و نیز امتحان یا مسابقه تخصصی امکانپذیر است. دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد.

اخیرا مجلس ماده‌ واحده‌ای را به تصویب ‌رساند که در آن به شورای توسعه مدیریت تکلیف شده تا جذب داوطلبان بومی شهرستانی با اولویت در دستور کار استخدام‌های دولت قرار گیرد و به قانون مدیریت خدمات کشوری الحاق شود. همچنین در تبصره‌ای تاکید شده از زمان تصویب این قانون لازم الاجرا است.

در این ماده واحده آمده است: به انتهای ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۸/۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی، جمله ذیل اضافه می‌شود: «شورای توسعه مدیریت مکلف است برای جذب داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهر تهران و مراکز استان‌ها اولویت قائل شود. منظور از بومی شهرستان، متولد یا ساکن با سابقه حداقل ۱۰ سال سکونت در همان شهرستان می‌باشد.»

تبصره- این قانون از تاریخ تصویب، لازم‌الاجراء است.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ شانزدهم شهریورماه یکهزار و سیصد و نود و نه مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 26 شهریور امسال به تأیید شورای نگهبان رسید.

به گزارش فارس 2 روز پس از ابلاغ قانون مذکور توسط رئیس مجلس، در تاریخ 3 مهرماه 99 حسن روحانی رئیس جمهور نیز این قانون را برای اجرا به سازمان اداری و استخدامی ابلاغ می‌کند و بلافاصله سازمان سنجش نیز شرایط تغییر اولویت ها و ضرایب را اعمال می‌کند.

همچنین در همین رابطه روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، از تعویق برگزاری هشتمین آزمون مشترک دستگا‌ه‌های اجرایی کشور به منظور ویرایش و اصلاح شغل‌ محل‌های انتخابی داوطلبان خبر داد. براین اساس قرار بود 9 آبان ماه این آزمون برگزار شود که حدود یک ماه به تعویق افتاد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن