اقتصادی

فارس من| موانع اجرای طرح ساماندهی اصناف سیار/ پیش بینی تولید گاری موتوری و کامیونت

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ – ۱۲:۵۳ فارس من| موانع اجرای طرح ساماندهی اصناف سیار/ پیش بینی تولید گاری موتوری و کامیونت

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مدیران ایران با تشریح طرح ساماندهی اصناف سیار، گفت: در این طرح فعالیت اصناف در 3 بخش گاری دستی، گاری موتوری و کامیونت پیش بینی شده که شهرداری از صدور مجوز برای اجرای آن خودداری می کند.

فارس من| موانع اجرای طرح ساماندهی اصناف سیار/ پیش بینی تولید گاری موتوری و کامیونت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه های مختلفی از جمله «چرا مسأله سد معبر و دستفروشی در تهران حل‌شدنی نیست؟» و «معضل دستفروشی؛ تهدیدی که می‌تواند فرصت شوند» و «مانع حضور دستفروشان و مسافران مرد در واگن خانم ها در متروی تهران شوید» خواستار ساماندهی کسب و کارهای سیار در کشور شدند.

در این خصوص، سید محمد علی موسوی‌فر، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مدیران ایران در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه 12 سال است برای ساماندهی کسب و کارهای سیار در کشور تلاش می‌کنم، اظهار داشت: برای ساماندهی اصناف سیار یک کار تحقیقاتی 16 ساله در مالزی، کانادا، آمریکا و ترکیه انجام داده‌ام و بر این مبنا پیشنهاد ساماندهی کسب و کارهای غیرثابت را پیگیری کرده‌ام تا از این طریق با استفاده از 3 محصول گاری‌های دستی، موتوری و کامیونت شاهد ساماندهی این اصناف باشیم.

وی با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن این طرح، ابزار مورد نیاز توسط کنسرسیومی با حضور شرکت آمیکو و آفاکو تأمین خواهد شد، گفت: در حال حاضر برای دریافت مجوز از شهرداری با مشکل روبرو هستیم و با وجود استقبال مجلس و نهادهای دیگر از این طرح، شهرداری با این توجیه که این اقدام مسائل امنیتی به همراه دارد، از صدور مجوز فعالیت خودداری کرده است.

موسوی‌فر تصریح کرد: این در حالی است که با استقرار کامیونت و گاری‌های دستی در مناطق شلوغ یا غیرشلوغ، میزان سرقت در این مناطق کاهش می‌یابد و در عین حال، طبق هماهنگی انجام‌شده برای زیباسازی این ماشین‌آلات و امکان درج تبلیغات بر روی آنها، مشکلی از نظر زیباسازی شهر نیز ایجاد نخواهد شد.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مدیران ایران اظهار داشت: در حال حاضر مأموران سد معبر از اصناف سیار هزینه‌ای دریافت می‌کنند و اجازه فعالیت به این اصناف داده می‌شود، در حالی که پیشنهاد ما این است که این اصناف نظام‌مند شوند و به جای پرداخت هزینه به مأموران سد معبر، حق صنف به صورت رسمی از آنها دریافت شود. البته در مقابل، امکاناتی مانند بیمه در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با رئیس اتاق اصناف در این مورد داشتیم، اضافه کرد: در صورت ساماندهی این اصناف شاهد اشتغال زایی برای یک میلیون نفر خواهیم بود و تمام فروشندگان حاشیه پیاده‌رو ساماندهی و دارای شغل مشخص می‌شوند.

به گفته موسوی‌فر، در حال حاضر کارگاه‌های لازم برای تولید گاری‌های موتوری و دستی ایجاد شده و در این خصوص با آستان قدس رضوی مذاکره داشته‌ایم و در عین حال، بنیاد برکت نیز تقاضای دریافت 50 هزار دستگاه گاری دستی را دارد. کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز قابلیت استفاده از این امکانات را برای مددجویان خود دارد که عملی شدن آن نیازمند دریافت مجوزهای لازم از شهرداری است.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مدیران ایران تصریح کرد: در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، او به وزیر کار دستور داد تا این موضوع را اجرایی کند، ولی وزیر کار از ما خواست تا این طرح را به صورت پایلوت در اسلام‌آباد اجرا کنیم، در حالی که چنین طرحی در کشورهای دیگر اجرایی شده و نیاز به اجرای پایلوت ندارد. در این خصوص در حال حاضر یک بانک نیز اعلام حمایت کرده است ولی فعلا شهرداری مانع کار است.

وی در ادامه قیمت گاری‌های دستی را 15 تا 20 میلیون تومان، گاری‌های موتوری را 90 میلیون تومان و کامیونت را 470 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: اصناف می‌توانند از این طریق فروش مناسبی داشته باشند و علاوه بر نظام‌مند شدن، از مجوز وزارت بهداشت و همچنین مزایای نظام توزیع و قیمت‌گذاری نیز برخوردار خواهند شد. همچنین محصولاتی که توسط آنها عرضه می‌شود قابلیت تأمین توسط کارخانه‌های صنایع غذایی را خواهد داشت و مسائل بهداشتی رعایت خواهد شد.

به گفته موسوی‌فر با ساماندهی این اصناف برخی مسائل حاشیه‌ای مانند عرضه مواد مخدر نیز متوقف خواهد شد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن