اجتماعی

فارس من| هدیه‌ بسته 3 ماهه اینترنت به معلمان/ تاکنون 722 هزار معلم و مدیر ثبت‌نام کردند

يکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۰:۴۳ فارس من| هدیه‌ بسته 3 ماهه اینترنت به معلمان/ تاکنون 722 هزار معلم و مدیر ثبت‌نام کردند

معلمان جدا از شبکه «شاد» برای آموزش مجازی نیاز به بسته‌های اینترنت داشتند که از 24 شهریور بسته‌های سه ماهه رایگان برای ۷۰۰ هزار معلم و کادر آموزشی سراسر کشور فعال شده است و همچنان ثبت‌نام ادامه دارد.

فارس من| هدیه‌ بسته 3 ماهه اینترنت به معلمان/ تاکنون 722 هزار معلم و مدیر ثبت‌نام کردند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ورود کرونا به کشور باعث شد که از اسفند سال گذشته برای پیشگیری از شیوع کرونا، مدارس کشور تعطیل شود؛ البته این تعطیلی موجب نشد که آموزش‌ها تعطیل شود و آموزش و پرورش تلاش کرد که از طریق هماهنگی با صدا و سیما و پخش برنامه آموزش دروس، تداوم آموزش را دنبال کند.

در همین زمان، تعدادی از معلمان هم به صورت خودجوش با ایجاد گروه‌هایی در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، به آموزش دانش‌آموزان خود می‌پرداختند؛ مدت زمانی اندک هم مسؤولان آموزش و پرورش به فکر ایجاد شبکه‌ای مختص دستگاه تعلیم و تربیت افتادند که آموزش مجازی را از این طریق کنترل و نظارت کنند.

اما نکته که در این آموزش‌های الکترونیکی و مجازی مطرح بود، دسترسی به اینترنت بود؛ مشکل هزینه‌های بسته‌های اینترنت از آن دست مشکلاتی بود که صدای دانش‌آموزان و فرهنگیان را درآورد و خواستار پیگیری آموزش و پرورش بودند؛ وزیر آموزش و پرورش 26 اسفند در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو گفت: «در شبکه‌ای که در حال طراحی داریم، اینترنت رایگان در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و گفت‌وگویی که با وزارت ارتباطات داریم مبنی بر این است که اینترنت رایگان درباره آموزش‌های معلمان ارائه دهیم».

در فروردین امسال جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با وزیر آموزش و پرورش یک هدیه ناقابل ٢٠ گیگا بایت اینترنت رایگان برای معلمین عزیز آماده کردیم تا از زحمات آنها در تدریس به دانش‌آموزان در روزهای تعطیلی تشکر کنیم؛ معلمان با مراجعه به http://ictgifts.ir برای دریافت هدیه اقدام کنند. مهلت ثبت نام تا ۵ فروردین ١٣٩٩ است». در آن زمان تعدادی از معلمان در این سامانه ثبت‌نام کرده و هدیه‌شان را دریافت کردند و عده‌ای هم استفاده نکردند.

چند وقت بعد هم یعنی 24 اردیبهشت 99 جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به موافقت و دستور رئیس‌جمهور و مساعدت سازمان برنامه ‌و بودجه، اظهار کرد: «مقرر شد از فردا مصرف ترافیک شبکه شاد به‌منظور ارائه خدمات آموزشی آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی تا پایان فصل امتحانات به شکل رایگان ارائه شود».

اما در تابستان، اینترنت «شاد» دوباره به نرخ آزاد برگشت و بسته هدیه معلمان نیز خیلی وقت بود که تمام شده بود؛ همان زمان‌ها بود که بحث‌ها برای رایگان شدن، اینترنت شاد برای سال تحصیلی مطرح شد. محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 22 مرداد در حاشیه سومین اجلاس هیأت امنای مؤسسه آموزشی اکو که با حضور سران هیأت‌های نمایندگی کشورهای عضو و ناظر اکو و رؤسای سازمان‌های تخصصی آنها به صورت مجازی برگزار شد، گفت: «در خصوص هزینه اینترنت در حال رایزنی هستیم. در مناطقی که الزاماً ناگزیر به آموزش غیرحضوری و مجازی می‌باشیم، تلاش می‌کنیم هزینه اینترنت را رایگان کنیم و تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید این کار انجام خواهد شد».

** اینترنت شاد رایگان شد

با دستور رئیس‌جمهور، مقرر شد که اینترنت «شاد» رایگان شود؛ رئیس‌جمهور 12 شهریور در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه خانواده‌ها برای استفاده از شبکه شاد، متحمل پرداخت هزینه‌هایی می‌شدند و باید بابت استفاده از اینترنت، پول پرداخت می‌کردند، گفت: «امروز هم به سازمان برنامه و بودجه و هم به وزرای ارتباطات و آموزش و پرورش دستور دادم شبکه شاد برای مدارس دولتی و برای دانش‌آموزان باید بدون هزینه باشد. خانواده‌ها نباید هیچ پرداختی در این زمینه انجام دهند».

وی با اشاره به اتصال مدارس به شبکه ملّی اطّلاعات توسط وزارت ارتباطات، این اقدام را اقدام مهمی توصیف کرد و افزود: «همانطور که این کار بدون هزینه انجام گرفت، استفاده از شبکه شاد هم باید بدون هزینه انجام شود. حالا جایی اگر کمک مالی هم می‌خواهد سازمان برنامه و بودجه هست. نباید خانواده‌ها مخصوصاً‌ آن‌هایی که وضع‌مالی ‌شان در حدی نیست که این پول‌ها را پرداخت کنند، متحمل پرداخت شوند و آموزش برای دانش‌آموزان به معنای واقعی کلمه باید رایگان انجام شود و ان‌شاءالله خواهد شد».

اما با رایگان شدن اینترنت «شاد»، مشکل معلمان هنوز حل نشده بود و آنها برای تهیه فیلم آموزشی و تحقیقاتشان نیاز به اینترنت خارج از «شاد» هم داشتند و مقرر شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دوباره به فرهنگیان بسته اینترنتی دهد.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 16 شهریور دربار ارائه بسته‌های اینترنتی رایگان به معلمان گفت: «یک معلم در یک کلاس معمولا دارای ۳۰-۴۰ دانش‌آموز است که مصرف اینترنت برای وی بالا می‌رود؛ بنابراین از فروردین ماه بسته اینترنتی ۲۰ گیگی سه ماهه به آنها ارائه کردیم؛ برای اینترنت معلمان دو اقدام اساسی انجام شد، همه مدارس در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و بنابراین استفاده از اینترنت در این شبکه رایگان است، روز گذشته مصرف اینترنت ۵ گیگابیت بود به نسبت آنچه برای آنها در نظر گرفته‌ایم ناچیز بود اما برای روز اول شروع خوبی بود».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «بسته اینترنتی که فروردین ماه به ۶۰۰ هزار نفر از معلمان ارائه کردیم را تمدید می‌کنیم که تا آنها هزینه‌ای برای آموزش مجازی پرداخت نکنند».

این وعده باعث شد، آن دسته از معلمانی که در فروردین ثبت‌نام نکرده بودند، خواهان پیگیری شوند؛ وزیر آموزش و پرورش 27 شهریور امسال درباره رفع مشکلات و تأمین اینترنت شبکه شاد اظهار کرد: «یک وجه از مشکلات شبکه شاد مربوط به اینترنت است که وزارت ارتباطات به میزان ترافیک مورد نیاز شاد پیش بینی‌های لازم را انجام داده است و آن را رصد می‌کنند همچنین فعالیت‌هایی برای معلمان در زمینه رایگان شدن اینترنت انجام شده و مجددا فرصت نام نویسی برای آن دسته از معلمانی که امکان ثبت نام برای اینترنت نداشتند، فعال خواهد شد».

** فعالسازی بسته رایگان ۷۰۰ هزار معلم از 24 شهریور

24 شهریور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «استفاده از شبکه شاد در سراسر کشور رایگان شده است و همه اپراتور‌ها استفاده از این شبکه را برای دانش آموزان و معلمان رایگان کردند؛ معلمان جدا از شبکه شاد برای آموزش مجازی نیاز به بسته‌هایی داشتند که مقرر شد از ساعت ۲۰ امشب بسته‌های سه ماهه رایگان برای ۷۰۰ هزار معلم و کادر آموزشی سراسر کشور که فروردین ماه در سامانه وزارت ارتباطات ثبت‌نام کرده بودند، فعال شود».

وزیر ارتباطات افزود: «آن دسته از معلمانی که هم اکنون بسته‌های فعالی دارند، این بسته‌ها برایشان ذخیره می‌شود و پس از اتمام بسته سه ماهه از آن بسته‌ها می‌توانند استفاده کنند؛ تمدید این بسته‌های آموزشی معلمان منوط به ارزیابی شرایط پس از این سه ماه است و اگر آموزش مجازی ادامه داشته باشد برای آن هم برنامه ریزی می‌کنیم».

به گزارش فارس، تاکنون بیش از 722 هزار نفر از معلمان، معاونین و مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش در سامانه https://ictgifts.ir/Home/TeacherGift ثبت‌نام کردند و این ثبت‌نام برای کسانی که بسته را دریافت نکردند، هنوز ادامه دارد.

برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌های با عناوین «پرداخت هزینه اینترنت به معلمان و اساتید دانشگاه‌»، «عدم تخصیص اینترنت رایگان به معلمانی که سال گذشته ثبت‌نام نکرد‌ه‌اند» و «امکان ثبت‌نام بسته اینترنت هدیه معلمان فراهم شود» خواهان پیگیری شدند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن