اجتماعی

فارس من| کمبود داروی «مایفورتیک» خارجی به دلیل مشکلات ارزی/ داروی ایرانی مصرف کنید

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۳۳ فارس من| کمبود داروی «مایفورتیک» خارجی به دلیل مشکلات ارزی/ داروی ایرانی مصرف کنید

مدیر کل امور داروی سازمان غذا و دارو گفت: با وجود کمبود داروی مایفورتیک اقلام مشابه ایرانی آن در بازار وجود دارد، عده ای از پزشکان و بیماران اصرار دارند که از نوع برند آن استفاده شود.

فارس من| کمبود داروی «مایفورتیک» خارجی به دلیل مشکلات ارزی/ داروی ایرانی مصرف کنید

حیدر محمدی مدیر کل امور داروی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره سوژه ثبت شده مخاطبان با عنوان «نبود داروی بیماران پیوندی در سایه گرانی» اظهار داشت: با وجود کمبود داروی مایفورتیک اقلام مشابه ایرانی آن در بازار وجود دارد، عده ای از پزشکان و بیماران اصرار دارند که نوع برند آن استفاده شود که با توجه به مشکلات نقل و انتقال و تامین ارز متاسفانه مدتی است که تامین این دارو دچار وقفه شده است.

وی افزود: میزان موجودی این دارو در کشور صفر نشده اما بسیار کم شده است، از همکاران پزشک تقاضا می‌شود در حد امکان داروی ایرانی تجویز کنند و حداقل در یک بازه زمانی موقت همکاری داشته باشند، تا این کمبود رفع شود. مشکل اصلی تامین ارز است که با رفع این مشکل، کمبود این دارو نیز برطرف خواهد شد زیرا ثبت سفارش ها انجام شده و به محض تامین ارز واردات این دارو انجام می شود.

محمدی با بیان اینکه اکنون بیشترین مشکل در تامین داروها و حساسیت وزارت بهداشت در مورد تامین داروهای بیماران خاص است گفت: تلاش وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن این داروها به شکل با کیفیت در داخل تولید و مصرف شود، تولید داخل این داروها وابستگی ما به خارج و ارزبری دارویی را کم می کند، توصیه ما به پزشکان و بیماران این است دارویی که بیش از ۱۰ سال از تولید آن در کشور می گذرد و بیش از ۹۰ درصد از مصرف کنندگان آن راضی هستند و گزارشی از مشکل آن نداشته ایم را مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: چرا باید وقتی داروی ایرانی داریم از نوع خارجی استفاده کنیم، اگر داروی ایرانی مشکل یا عوارض دارد، حتما پزشکان گزارش کنند اما عده ای همچنان اصرار دارند، داروی خارجی مصرف کنند، اما با تولید داروها در داخل به دنبال این هستیم که امنیت خاطر ایجاد کنیم تا اگر ارز این داروها دچار وقفه شود کمبودی نداشته باشیم و با وجود تحریم ها و اقدامات غیر انسانی دشمنان مشکلی در تامین این داروها ایجاد نشود.

مدیر کل اداره داروی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تحریم ها به شدت به تامین دارو آسیب زده است. بسیاری از شرکت های خارجی مشکلی برای فروش دارو به ایران ندارند اما تحریم های بانکی باعث شده نتوانند پول خود را بگیرند و همین امر در کنار مشکلاتی که در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو به وجود آمده، تامین برخی داروها را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن