اجتماعی

فراز و نشیب چاپ و توزیع کتب درسی امسال/ کتاب درسی مبتنی بر کد ملی توزیع ‌شد

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۱:۵۲ فراز و نشیب چاپ و توزیع کتب درسی امسال/ کتاب درسی مبتنی بر کد ملی توزیع ‌شد

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تشریح جزئیات چاپ و توزیع کتاب درسی سال تحصیلی جدید پرداخت و گفت: امسال کتب درسی مبتنی بر کد ملی توزیع شد.

فراز و نشیب چاپ و توزیع کتب درسی امسال/ کتاب درسی مبتنی بر کد ملی توزیع ‌شد

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سال تحصیلی 1400ـ1399 مانند هر سال از مهر آغاز نشد بلکه حدود دو هفته زودتر در 15 شهریور آغاز شد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم طبق برنامه‌ریزی خودش قرار بود کتاب‌های درسی را اول مهر به دست دانش‌آموزان برساند اما با توجه به اعلام زودهنگام آغاز سال تحصیلی، برنامه‌ریزی خود را تغییر داد و تلاش کرد تا کتاب‌های درسی را در موعد مقرر به دست دانش‌آموزان برساند.

در سال تحصیلی جدید، برنامه آموزش و پرورش برای خرید کتاب درسی متفاوت بود یعنی اینکه همه دانش‌آموزان باید ثبت‌نام الکترونیکی انجام می‌دادند؛ در گذشته یعنی تا همین چند سال پیش، توزیع کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در مدارس و توزیع کتاب‌های‌ دوره راهنمایی سابق(متوسطه اول) و دبیرستان(متوسطه دوم) با کتابفروشی‌ها بود اما امسال تمام کتاب‌های درسی در مدارس توزیع شد.

چندی پیش یعنی 18 شهریور امسال معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز حدود 500 هزار دانش‌آموز برای ثبت سفارش کتب درسی اقدام نکردند، گفت: «220 هزار نفر در دوره ابتدایی، 159 هزار نفر در دوره متوسطه، 152 هزار نفر در متوسطه نظری و 82 هزار نفر در هنرستان‌ها هنوز ثبت‌نام کتب درسی را انجام ندادند».

در خصوص آخرین وضعیت ثبت‌نام کتاب‌های درسی با اسداله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به گفت‌وگو نشستیم و از آخرین وضعیت کتاب‌های درسی جویا شدیم.

** دلیل عدم ثبت‌نام کتب درسی توسط برخی دانش‌آموزان

* چرا یک تعداد از دانش‌آموزان برای کتاب های درسی دیر ثبت‌نام کردند؟

موضوع ثبت‌نام جاماندگان کتاب درسی به چند موضوع ارتباط دارد؛ مهمترینش برای پایه اول ابتدایی بحث سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان بود؛ در شرایط کرونایی کشور، مدیران مدارس، دانش‌آموزان پایه اول را زمان‌بندی کرده بودند تا با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، سنجش آنها انجام شود که این موضوع زمان برده بود.

یک بخش دیگر مربوط به آزمون‌های مدارس سمپاد بود؛ تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان متوسطه اول و متوسطه دوم در این آزمون ثبت‌نام کرده بودند و نتایج چندی پیش اعلام شد. درست است که 17 هزار نفر در هر مقطع جذب می‌شدند اما چند ده هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند. بیش از 300 هزار نفر همین تعداد بودند و یک عده هم منتظر نتیجه بودند. بخش دیگر هم مربوط به تعیین رشته تحصیلی برای ورود به پایه دهم بود.

* در هفته دوم آغاز سال تحصیلی، دانش‌آموزانی بودند که هنوز برای کتاب درسی ثبت‌نام نکرده باشند؟

آنقدر نبود که قابل طرح باشد. ممکن است به صورت موردی بوده باشد. عمده مشکل همین چند گروه بودند که حل شد.

* دانش‌آموزان هنوز برای ثبت‌نام کتب درسی فرصت دارند؟ یعنی احیاناً اگر دانش‌آموزی باشد که کتاب درسی‌اش را به هر دلیلی دریافت نکرده باشد، می‌تواند در سامانه کتاب درسی ثبت‌نام کند؟

به لحاظ زمان، مدت ثبت‌نام تمام شده است اما دانش‌آموزانی که به هر دلیلی شرایط خاصی داشتند و نتوانستند ثبت‌نام کتب درسی را انجام دهند، منتظریم که کارشان به لحاظ اداری‌ به سرانجام برسد و ثبت‌نام کنند.

** تا اول مهر بعید است دانش‌آموزی باشد که کتاب درسی نگرفته باشد

* توزیع کتاب‌های درسی از 25 مرداد شروع شده بود، الان دانش‌آموزانی که ثبت‌نام اینترنتی کتاب درسی خود را انجام دادند، کتاب‌هایشان را دریافت کردند؟

همه باید دریافت کرده باشند.

* یعنی موردی نداشتید که جایی کمبود کتاب وجود داشته باشد؟

خیر، بعضا اگر احیانا آنهایی که جدیدالثبت‌نام هستند، هنوز کتاب نگرفته باشند چون کسی که امروز یا دو روز پیش ثبت‌نام کرده است، طبیعتا یک بازه زمانی نیاز دارد تا کتاب درسی به دستش برسد ولی آنهایی که در بازه زمانی اعلام شده، ثبت‌نام کردند، همه کتاب‌هایشان را دریافت کردند. ما از طریق سامانه پشتیبانی خودمان و مناطق هم از طریق سامانه ارزیابی عملکرد پیگیری می‌کنند و اگر مشکلی باشد، رفع می‌کنند.

دیگر تا اول مهر بعید است کسی باشد که کتاب درسی نگرفته باشد یا ثبت‌نام نکرده باشد و به طور طبیعی موضوع به اتمام می‌رسد.

** امسال کتاب درسی مبتنی بر کد ملی توزیع ‌شد

* سال گذشته یک مشکلی وجود داشت که برخی کتب درسی در زمان توزیع ناپدید می‌شد و سر از بازار سیاه کتاب درسی با چندین برابر قیمت در می آورد، امسال اوضاع چگونه است و چگونه این شرایط را کنترل کردید؟

سال گذشته، منابع توزیع ما متنوع بود؛ یکسری کتابفروش‌ها توزیع می‌کردند؛ یکسری فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و یک سری توسط مدارس توزیع می‌شد اما امسال همه این موارد یکپارچه از دو سو است.

یعنی ثبت‌نام از طریق سامانه ثبت سفارش به صورت اینترنتی است و هیچگونه فروشی به جز از طریق سامانه اعلام شده نداریم که مراحل توزیع در آن نظارت و کنترل می‌شود و نکته مهم‌تر که این را تکمیل می‌کند این است که همه کتاب‌ها توسط مدرسه توزیع می‌شود و هیچ بخشی جز مدارس توزیع کننده کتاب درسی نیستند و این باعث می‌شود که نظارت ما بر توزیع کتاب بسیار دقیق‌تر باشد و ضمن اینکه امسال مبتنی بر کد ملی توزیع می‌شود.

اینکه دانش‌آموز در سامانه سناد و سامانه ثبت سفارش ثبت‌نام می‌کند یعنی بر اساس کد ملی و شناسه دانش‌آموزی‌اش به او کتاب داده می‌شود.

* سال‌های گذشته برای پایه‌های ابتدایی بر همین اساس بود، درسته؟

بله، ولی در توزیع کتابفروشی‌ها اینگونه نبود. یکسری کتاب به کتابفروشی می‌دادیم و توزیع می‌کرد؛ دانش‌آموزان در سامانه سناد ثبت‌نام می‌کردند چون سامانه دانش‌آموزی است اما چون خارج از سامانه ثبت سفارش، خرید و توزیع اتفاق می‌افتاد، ممکن بود با مشکلاتی، مواجه شویم.

* آیا امسال همه کتاب‌های درسی چاپ شده است؟

بله. همه کتاب‌های درسی چاپ شده است.

** اخذ هزینه علاوه بر وجه کتاب درسی خلاف است

* برخی خانواده‌ها عنوان می‌کنند که در هنگام دریافت کتاب درسی فرزندشان از مدرسه، وجهی علاوه بر وجه کتاب درسی بابت حمل و نقل و … پرداخت کرده‌اند.

هیچ هزینه‌ای توسط هیچکسی از مدرسه گرفته تا منطقه و استان حق ندارند علاوه بر وجه کتاب درسی که دانش‌آموز در سامانه ثبت سفارش، پرداخت کرده است، دریافت کنند و اولیای دانش‌آموزان هم پرداخت نکنند. اگر کسی چنین درخواستی دارد، درخواست نادرستی است. اولیا نام مدرسه را به سامانه پشیتبان ما اعلام کنند یا با اداره ارزیابی عملکرد منطقه خود تماس بگیرند. چون ما هزینه حمل و نقل را تماما در تمام سطوح پرداخت کرده و می‌کنیم.

* دریافت تک جلدی کتب درسی از چه زمانی شروع می‌شود؟

بعد از اینکه این سری اول توزیع کتاب تمام شد، کتاب را برای گروه‌های دانش‌آموزی و همکاران‌مان و احیانا آنهایی که در شرایط کنکور هستند و یا نیاز دارند که برخی کتاب‌ها را دریافت کنند به ویژه کتاب‌هایی که تغییر پیدا کردند، امکان ثبت سفارش را فراهم می‌کنیم.

* از اول مهر می‌شود؟

تلاشمان بر این است که هر زمان که بتوانیم کتاب درسی همه دانش‌آموزان را به اتمام برسانیم، انجام دهیم زیرا اولویت ما دانش‌آموزانی هستند که امسال در مدرسه حضور دارند. بعد از اینکه این مرحله به اتمام رسید، اعلام می‌کنیم.

** مشکلی از بابت کاغذ کتاب درسی نداریم

* مشکلی از بابت کاغذ کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده ندارید؟

بیش از 140 میلیون جلد نسخه کتاب درسی را باید چاپ کنیم؛ گرچه دو تا از بزرگترین چاپخانه‌های کشور را هم داریم اما به لحاظ حجم زیاد کتاب، همیشه فرایند تولید و توزیع کتاب در یک بازه یکساله اتفاق می‌افتد. رسانه‌ها و دیگران همیشه در نزدیکی سال تحصیلی جدید، ذهنشان معطوف کتاب می‌شود.

واقعیتش این است که ما معمولا با شروع سال تحصیلی جدید برای سال آینده، کتاب را برای تولید و چاپ شروع می‌کنیم و این معمولا یکسال طول می‌کشد و ما الان برای سال 1401ـ1400 شروع کردیم. 992 عنوان کتاب با تیراژ متنوع که در مجموع بیش از 140 میلیون نسخه می‌رسد.

موضوع کاغذ هم به حمدالله، مصوب شده است و مسیر اداری‌اش را طی می‌کند و به تدریج دریافت می‌کنیم و چاپ را انجام می‌دهیم.

* پس مشکل کاغذ ندارید؟

فعلا تا اینجا که مشکلی نبوده است.

** چاپ کتاب‌های درسی بدون تغییر سال آینده آغاز شده است

* چاپ کدام گروه از کتاب‌ها الان شروع می‌شود؟ احتمالا کتاب‌هایی که تغییر ندارند، درسته؟

یکسری از کتاب‌هایمان پایدار هستند یعنی بدون تغییر برای سال آینده هستند در اولویت هستند. بعد کتاب‌هایی که تغییرات جزئی دارند در مرحله بعدی قرار می‌گیرند؛ آخرین گروه هم کتاب‌هایی هستند که تغییرات کلی دارند یا جدیدالتألیف هستند.

* در زمان کرونا، در شرکت چاپ و نشر و افست، مشکلی نداشتید؟ کارگری بیرون نشد؟ حقوق‌ها به موقع پرداخت شد؟

گرچه هزینه‌های زیادی به ما در این موضوع وارد شد یعنی مجبور شدیم سرویس‌هایمان را متنوع‌تر کنیم، شیفت‌ها را مجبور بودیم با مراقبت بیشتری برگزار کنیم و هزینه‌های بیشتری داشتیم اما انجام شد. کارگران ما در این شرکت‌ها، کارگران حرفه ای هستند و اگر برای یک نفر مشکلی پیش آید، ممکن است یک ماشین چاپ از کار بیفتد لذا به لحاظ مراقبت‌هایی که باید می کردیم از اول، مراقبت ها را انجام دادیم گرچه هزینه‌های زیادی بر ما تحمیل شد.

ناچار بودیم به خاطر حفظ سلامت همکارنمان، مراقبت و هزینه کنیم و هم اینکه بتوانیم موضوع چاپ را به موقع جلو ببریم و در این راستا مراقبت‌های تام داشتیم و به حمدالله لازم است تشکر کنم با همه سختی‌هایی که همکارانم در شرکت های چاپ و نشر و افست متحمل شدند، اما کار به خوبی پیش رفت.

ناچار بودیم به خاطر حفظ سلامت همکارنمان، مراقبت و هزینه کنیم و هم اینکه بتوانیم موضوع چاپ را به موقع جلو ببریم و در این راستا مراقبت‌های تام داشتیم

دو مشکل جدی در سال گذشته داشتیم. یکی بحث کاغذ بود که خیلی دیر توانستیم کاغذ را بگیریم و از زمان بندی عقب افتادیم و نزدیک به عید هم موضوع کرونا پیش آمد. عزیزانم در این دو شرکت در تمام سطوح از مدیران تا مجموعه‌های اداری و کارگری زحمت های زیادی کشیدند تا بتوانند هم عقب ماندگی ها را جبران کنند و هم اینکه بتوانند با حفظ پروتکل های بهداشتی، کار تولید را متوقف نکنند و جلو ببرند لذا هم از آنها تشکر می کنم و هم اینکه توانستند با تمام وجود از ظرفیت هایشان استفاده کنند تا این موضوع به درستی جلو برود.

ضمن اینکه باید تأکید کنم که ستاد ملی کرونا با ما همکاری کردند. به ویژه در ماه آغاز شرایط کرونا که اعلام کردند همه جا تعطیل است، ما مراجعه کردیم که نمی توانیم تعطیل کنیم و قرار شد با مراقبت، موافقت کنند و نهایت انتظاری که از رعایت پروتکل های بهداشتی بود را اعلام کردند و نظارت کردند تا متناسب با آن کار را شروع کنیم.

بنابراین با مشکلاتی حتما مواجه بودیم اما درایت و مسؤولیت پذیری تک تک عزیزان باعث شد که نقش خدمتگزاری خودمان را برای مردم به درستی انجام دهیم.

* موردی از ابتلا به کرونا یا فوتی در بین همکاران‌تان که نداشتید؟

خیر، خداراشکر موردی نداشتیم.

* خدا را شکر می‌کنیم و ممنون که در این گفت‌وگو شرکت کردید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن