اجتماعی

«فرزندآوری» مبنای استراتژیک کشورهای دنیاست/ ضرورت توجه دولت به خانوادهای «پر جمعیت»

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ – ۱۵:۴۶ «فرزندآوری» مبنای استراتژیک کشورهای دنیاست/ ضرورت توجه دولت به خانوادهای «پر جمعیت»

رئیس انجمن آموزش پزشکی کشوربا اشاره به اینکه فرزندآوری مبنای استراتژیک کشورهای دنیا شده است، گفت: دولت باید حواسش بیشتر به افرادی که فرزند بیشتر ی دارند باشد و فرزند را سرمایه بدانیم.

«فرزندآوری» مبنای استراتژیک کشورهای دنیاست/ ضرورت  توجه دولت به خانوادهای «پر جمعیت»

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمداسماعیل اکبری، پدر پزشکی جامع‌نگر ایران در برنامه «طبیب»، تصریح کرد: ما حتی در زمان جنگ هم سلامت مردم را رها نکردیم حالا اینکه به بهانه کرونا بخواهیم موضوع افزایش جمعیت را رها کنیم، یک خلاف استراتژیک است که بعدا باید پاسخگو باشیم.

وی با گرامیداشت سالروز هفته دفاع مقدس و ذکر خاطرات خود از آن دوران، گفت: در جبهه ما ساختار تشکیلاتی درست کرده بودیم و هرکس مسؤل اموری شده بود، در ابتدای جنگ من مسؤل بهداری استان اصفهان بودم، اولین تیم فردای روز آغاز جنگ از اصفهان به جبهه اعزام شد، این شروع مقدماتی بود برای اینکه ما بالاترین تعداد تیم‌های اظطراری را به جبهه اعزام کرده و اولین ستاد مشترک امداد درمان جنگ کشور را تأسیس کردیم.

پدر پزشکی جامع نگر بیان داشت: هشت سال با برنامه، شوق و عشق هم جنگیدیم، هم تحقیق کردیم، هم آموزش دادیم هم دانشگاه اداره کردیم. در آن زمان اولین دانشگاه را تأسیس کردیم به همین دلیل حریم و حرمت خودمان را در قالب دفاع می‌دانیم.

اکبری ادامه داد: در جبهه تیم پزشکی جلوتر از تیم‌های عملیاتی بود، چون قبل از سایرین از عملیات باخبر می‌شدم و برای احداث مقر پزشکی محل را بازدید و طراحی می‌کردیم، ما یک استراتژی جدیدی را در جنگ در حوزه پزشکی طراحی و تمام مؤلفه‌های بین‌المللی را در جنگ به هم زدیم، چراکه برای اولین‌بار در تاریخ جهان تصمیم گرفتیم متخصصان به منطقه اعزام شوند نه اینکه مجروح را به پشت جبهه برگردانیم.

وی اضافه کرد: چون نه امکاناتش را داشتیم و نه اینکه به سادگی مقدور بود، در همین راستا تجربه اولین بیمارستان صحرایی برای ماست، بنده به اتفاق حاج آقا کشفی و دکتر عرب خردمند به دزفول رفته و دو کانکس اتاق عمل از آنها گرفتیم و با چه سختی از کوه‌های عظیم بین خوزستان و ایلام عبور دادیم، این برای شروع عملیات فتح‌المبین بود، بنیان‌گذار ایده بیمارستان صحرایی ما هستیم.

رئیس انجمن آموزش پزشکی کشور در خصوص اینکه شرایط این دوران سخت‌تر است یا زمان جنگ»، گفت: سختی بارتاب درونی انسان است که چه تعبیری از سختی دارد، اگر بخواهیم اهداف مادی را بر آن استوار کنیم زمان جنگ دوران سختی بود اما معیار سنجش در آن زمان معنوی بود، ولی من هنوز دلم برای آن زمان تنگ می‌شود، سختی‌های امروز را برای اینکه با شاخص‌های مادی می‌سنجیم سخت‌تر از زمان جنگ است، زمان جنگ عشق بود و شوق.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران در خصوص مشکل پیش روی کشور به دلیل پیری جمعیت عنوان کرد: جمعیت بزرگترین سرمایه یک مملکت است، ما داریم سرمایه نیروی انسانی جوان را از دست می‌هیم و این برای 30 سال آینده نیست، چون قرار نیست که یک شبه همه پیر شوند، و از دلایل مهم آن بدی برنامه‌ریزی، عدم توجه و عدم مراقبت از این سرمایه است،

اکبری متذکر شد: امیدوارم مثل زمان جنگ در این دورانی که بسیار حساس‌تر از جنگ است پیشقراولان اعتقاد و اعتماد به جمهوری اسلامی وارد شوند و این مشکل که مهمترین مؤلفه اجتماعی کشور است حل کنند. چراکه تنها راه‌حل این مشکل باروری است.

وی ابراز داشت: طراح نظام پزشکی در دوران دفاع مقدس همچنین تصریح کرد: امروز هم کارشناسان در این زمینه هشدار می‌دهند، نه دولت، غیر از مقام معظم رهبری که سیاست‌های کلی جمعیت را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت جمهوری اسلامی تصویب کرده، هیچ حکومت‌مداری را ندیدم که دل در گرو این اتفاق داشته باشد.

رئیس انجمن آموزش پزشکی کشور افزود: در وزات بهداشت که در طول30 سال گذشته دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی حاکمیت داشت و هنوز هم عملا هست که از نظر علمی غلط بود، حرف‌های سخیف و غیرعلمی با رفتارهای سبک که با تلاش‌های بسیار و پشتوانه‌های وزات بهداشت اینها در حال اصلاح شدن است، اما عملیاتی نشده و ما هنوز عقبیم.

اکبری یادآور شد: هیچ بهانه‌ای هم برای جمعیت قبول نمی‌کنم که مثلا کرونا داریم پس جمعیت را رها کنیم، ما جنگ داشتیم که این همه پیشرفت حاصل کردیم، وزارت بهداشت ایجاد کردیم، خانه‌های بهداشت ساختیم و کشور نمونه منطقه از نظر بهداشت و درمان شدیم، ما در آن زمان هم سلامت مردم را رها نکردیم حالا به بهانه کرونا بخواهیم جمعیت را رها کنیم یک خلاف استراتژیک است که بعدا باید پاسخگو باشیم.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایش را اصلاح کرده اما هنوز عملیاتی نشده و این بهانه قبول نیست اما متأسفانه مابقی ساختارهای حکومتی هنوز هیچ کاری نکردند.

اکبری با اشاره به اینکه فرزندآوری مبنای استراتژیک کشورهای دنیا شده است، اظهار کرد: دنیا به این مسئله به خوبی پی برده و الان بیش از 15 سال است برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در کشورهایی مثل روسیه، فرانسه، آلمان، ژاپن انجام شده، اما من در حکومت نمی‌بینم که کاری کرده باشد،

وی یادآور شد: باید نشان دهیم فرزند برای مملکت مهم و سرمایه است که این وظیفه به سه بخش برمی‌گردد، حاکمیتی از رهبری تا مجلس و قوه قضائیه، حکومتی یعنی دولت و تولیتی که به وزارت بهداشت سپردند که البته پشتوانه اقتصادی و اجتماعی می‌خواهد،

رئیس انجمن آموزش پزشکی کشور افزود: دولت باید حواسش بیشتر به فردی که بچه بیشتر دارد باشد، حق اولاد زمانی محور اقتصادی یک خانواده بود اما امروز هیچ ابزار تشویقی نیست و این دیدگاه و اعتقاد می‌خواهد نه سرمایه مادی، تفکر و دیدگاه هم باید درست شود، باید مؤلفه‌های دیدگاه ما هم عوض و مبتنی بر مقررات باشد، باید مواظب مردم باشیم و فرزند را سرمایه بدانیم تا برای آن هزینه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن