سیاسی

فرمانده عملیات مروارید: شاهرگ اقتصادی صدام را هدف قرار دادیم

جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ – ۱۵:۲۵ فرمانده عملیات مروارید: شاهرگ اقتصادی صدام را هدف قرار دادیم

فرمانده عملیات مروارید گفت: ما در عملیات مروارید علاوه بر انهدام نیروی دریایی صدام شاهرگ اقتصادی رژیم او را هم هدف قرار دادیم و با کنترل 100درصدی اروند امکان تردد هرگونه شناورهای بعثی را در اروند گرفتیم.

فرمانده عملیات مروارید: شاهرگ اقتصادی صدام را هدف قرار دادیم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفتم آذر 1359 در عملیات مروارید دو ‌سوم نیروی دریایی بعثی‌ها را از کار انداخت و با این کار باعث شد تا هر گونه حضور این کشور در طول جنگ تحمیلی در دریا از بین برود.

امیر دریادار ناصر سرنوشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به عملیات غرور‌آفرین مروارید گفت: عملیات مروارید یک عملیات ترکیبی بود و 7 افسر اعم از سه افسر فرماندهی که یکی از آنها من بودم و دو نفر دیگر سعید کیوان‌شکوهی و شهید محمود کوشا به اتفاق 4 تکاور مسؤولیت‌های بخش‌های مختلف عملیات را بر عهده داشتند.

فرمانده عملیات مروارید اظهار داشت: علاوه بر این با قرار دادن توپ دریایی امکان تردد هرگونه شناور بعثی از اروند را نیز برای این کشور غیرممکن کردیم و با توجه به اینکه نیروی دریایی آنها در واقع در بندر بصره و بندر ام‌القصر بودند و تنها راه آبی به بصره و ام‌القصر اروند رود بود با قرار دادن توپ دریایی اروند را تحت کنترل داشتیم و تا پایان جنگ حتی یک قایق بعثی هم نمی‌توانست از این مسیر عبور کند ما در این عملیات 90 درصد ناوگان نیروی دریایی صدام را منهدم کردیم و امکان صدور نفت از پایانه‌های عراق از بین بردیم و علاوه بر این که امکان صادرات نفت این کشور از دریا از بین رفت ما امکان واردات هرگونه محموله، کالا و … را از راه دریا به این کشور سد کردیم و در واقع شاهرگ حیاتی اقتصادی کشور در عملیات مروارید مورد هدف قرار گرفت.

امیر سرنوشت خاطرنشان کرد: در روز ششم آذر ماه 59 یک روز قبل از انهدام کامل نیروی دریایی صدام درگیری سنگینی بین نیروی دریایی ایران و رژیم بعث در زمین،‌ دریا و هوا را داشتیم که در این روز 13 میگ عراقی، 7 ناوچه اوزا، دو ناو نیرو بر با ظرفیت 450 تفنگدار و 6 اژدرافکن این کشور و چه تعدادی بالگرد و … منهدم شد و در روز 7 آذر نیز ما 7 نفر مسؤولان اصلی عملیات مروارید 50 افسر و درجه‌دار بعثی را در روی سکوی البکر به اسارت گرفتیم که آنها فکر آن را هم نمی‌کردند که این کار اتفاق بیفتد.

وی افزود:‌ در عملیات مروارید افسر ارشد و فرمانده سعید کیوان‌شکوه بود که پس از اینکه او با بالگرد از منطقه عملیات منتقل شد بنده فرماندهی عملیات را بر عهده گرفتم.

فرمانده عملیات مروارید افزود: در دوران جنگ پس از هفتم آذر 59 نیروی دریایی ما در خلیج‌فارس اوضاع را کنترل خود داشت و با اسکورت کشتی‌ها امکان رساندن سوخت و مایحتاج به بنادر را فراهم می‌کردیم و اگر چه جزیره خارک دو هزار روز در جنگ مورد هدف قرار می‌گرفت اما با وجود این مسأله در این دو هزار روز نفت از جزیره خارک صادر می‌شد.

فرمانده عملیات مروارید اظهار داشت: امروز عملیات مروارید به عنوان یک واحد درسی در دانشکده‌ فرماندهی و ستاد ما تدریس می‌شود و دانشجوی پاکستانی این عملیات مروارید را به عنوان موضوع پایان‌نامه خود انتخاب می‌کند.

امیر سرنوشت خاطرنشان کرد: یکی مرد جنگی به از صد هزار است. در عملیات مروارید این مسأله ارزشمند است که یک تیم کارشناسی یک نیروی دریایی یک کشور را از کار انداختند و این جز با اتکا به توانمندی و از خودگذشتگی میسر نیست.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن