اجتماعی

فساد فقط اختلاس و رشوه نیست/هر ترک فعل و فعلی که به مردم و بیت المال ضرر بزند فساد است

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۶ فساد فقط اختلاس و رشوه نیست/هر ترک فعل و فعلی که به مردم و بیت المال ضرر بزند فساد است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه فساد فقط اختلاس و رشوه نیست گفت: هر ترک فعل و فعلی که باعث ضربه و ضرر به مردم و بیت المال و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد فساد قلمداد می شود.

فساد فقط اختلاس و رشوه نیست/هر ترک فعل و فعلی که به مردم و بیت المال ضرر بزند فساد است

به گزارش خبرنگار قضایی فارس حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز در مراسم رونمایی از سامانه گزارشگران فساد با عنوان هر ایرانی یک ناظر گفت: ما هر چه داریم از ماه محرم و صفر است و نهضت و انقلاب ما به برکت پیروی از راه و جریان سید الشهدا و کربلا شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ادامه نهضت هم هر مقداری توفیق حاصل شده نتیجه تمسک به اهداف سید الشهدا بوده است که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام درویشیان افزود: در دوره تحول قوه قضاییه هستیم و به حمدالله در این مدت کمتر از یک و نیم سال اقدامات فراوان و موثری انجام شده به گونه ای که همه مردم و همه احزاب و گروه ها اذعان دارند که امیدی در مردم ایجاد شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اراده قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور پیگیری بر تحقق عدالت که همان فسلفه اصلی تشکیل قوه قضاییه است قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور هدفش به ویژه در این دوره جدید و تحول گونه نظارت کارآمد و اثربخش و پیگیری مطالبات به حق مردم و‌ معنویات رهبری است و اولویتش مسایل کلان کشور است.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: همان مسایلی که مردم را رنج می دهد مثل مسایل معیشتی که بخشی از آن به دلیل سو مدیریت و عدم انجام مسوولیت ها در موقع خودش است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از اولویت های سازمان بازرسی برای تحقق عدالت بررسی و پیگیری مسایل اصلی در حوزه های معیشتی و وضعیت مسکن و حمایت از تولید داخلی است که توسط رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره داشته اند.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف متعالی یعنی کمک کردن به تحقق عدالت که از مجرای نظارت به موقع حاصل می شود الزاماتی نیاز است که یکی از آن الزامات شناسایی بسترهای فسادزا است.

حجت الاسلام درویشیان افزود: عمده علت تولید فساد به دلیل وجود همین بستر ها است که بخشی از آن به دلیل معیوب بودن فرآیندها و نامتناسب با وضع موجود و نیاز امروز است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی دیگر از الزامات که لازمه تحقق هدف است موضوع شفافیت به معنای واقعی کلمه در فرآیندهای دستگاه های اجرایی است. و این از جمله موضوعات مهمی است که دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات موثری در ایجاد شفافیت تشکیل سامانه های الکترونیکی است که در آن سامانه ها اقدامات و فعالیت های دستگاه ها منعکس می شود و قابلیت رصد هوشمند دارد.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: از جمله این سامانه‌ها می توان به سامانه امروز مالیاتی و سامانه گمرکی اشاره کرد که چه ایجاد شده چه باید ایجاد و تکمیل شود و ما این موضوع را دنبال می کنیم زیرا لازمه از بین رفتن بستر فساد این است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در کنار این موضوع برنامه جدی برای افزایش تعامل با مجلس محترم را داریم تا لوایح و طرح های موجود و قوانین و آسیب های آن ها به درستی شناسایی شده و به درستی از سوی مجلس رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مدنظر ما این است که ریشه تخلف و‌انحراف از قوانین و اسناد بالادستی را شناسایی کرده و منعکس کنیم و تا به امروز هم مجلسی ها استقبال خوبی داشتند برای همکاری با دستگاه قضایی.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: برخی از این مشکلات باید سریعتر حل شود تا مردم هم نتیجه این اصلاح را سریعتر حس کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم مقابله جدی با فساد است یعنی بعد از شناسایی فساد گام بعدی باید برخورد جدی با مفسد و جریان فساد است.

وی ادامه داد: محل برخورد با این فساد مهم نیست یعنی چه در سازمان بازرسی باشد یا در دادگاه یا در هیات های رسیدگی به تخلفات بلکه باید برخورد خوبی با آن صورت گیرد تا ریشه کن شود.

حجت الاسلام درویشیان افزود: فساد صرفا به مصادیق بارزی نظیر اختلاس و رشوه محدود نیست بلکه فساد هر فعل یا ترک فعلی است که موجب ضرر به بین المال و مردم و بخش های مختلف می شود. خواه محیط زیست و بهداشت مردم باشد یا خواه به موضوعات دیگر.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما نمونه های متعددی داشتیم که بررسی شد و تخلفاتی شناسایی شد مانند سیلی که سال قبل رخ داد. در آن حادثه برای مثال مسوولیتی ده سال قبل متوجه فردی بوده است اما برخورد لازم را نکرده است که در همین سیل نقش ایفا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال در همین حادثه سینا اطهر شاهد یک سری اشکالات بودیم و ساختمان پر خطر محسوب می شد که نتیجه آن صدور دستورالعملی به همه استانهای کشور برای شناسایی و برخورد لازم با ساختمان های ناایمن شد.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: اگر فردی در یک اداره نسبت به یک ارباب رجوع کوتاهی و باعث نارضایتی ارباب رجوع شود نوعی فساد رخ داده است و نباید از آن غافل شد زیرا بی اعتمادی و نارضایتی نسبت به نظام ایجاد می کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در میان این فسادها کم نیستند افرادی که نه تنها مفید نیستند بلکه حسن عمل داشته و افراد سالمی هستند که کارشان را بهتر انجام داده اند که باید در کنار برخورد با مفسدان این افراد هم باید تشویق شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور برای شناسایی بسترهای فساد و مقابله با آن و نظارت کامل بر حسن اجرای امور مشارکت گیری و بهره گیری از ظرفیت مردم و تشکل های مردمی است.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: هر کجا موفقیتی شامل حال نظام شده است با حضور مردم بوده است برای مثال پیروزی در جنگ و پیروزی بر منافقین و سایر این اتفاقات نمونه های آن محسوب می شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: گام نخست مبارزه با فساد که شناسایی فساد و گزارش گری فساد و پیشگیری از وقوع فساد است با پای کار ایستادن مردم محقق می شود و رهبری هم به این موضوع توصیه کرده اند که پیشگیری مقدم بر درمان است و باید زمینه های فساد را از میان برد.

وی ادامه داد: مشارکت مردم صرفا در گزارش دهی فساد نیست بلکه امیدواریم در حوزه پیشگیری هم وجود داشته باشد. فرض کنید هنوز فسادی رخ نداده اما فردی از این اقدام مطلع است وقتی این موضوع را خبر بدهد از وقوع جلوگیری شده است.

حجت الاسلام درویشیان افزود: در قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور هم پیش بینی شده از ظرفیت مردمی استفاده شود برای پیشگیری از بروز فساد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: حراست ها و بازرسی ها و ذی حسابان و مدیران دستگاه های اجرایی مکلفند نظارت کرده و اجازه بروز فساد را ندهند و اگر هم سو جریانی رخ داد باید اقدام لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: این تکلیف و مطالبه اولویت ما است و از مدیران دستگاه های اجرایی اجرای آن را می خواهیم و مصداق بارز ترک فعل را همین عدم نظارت درست می دانیم.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: قبل از این سامانه ما مرکز رسیدگی به شکایات را در سازمان بازرسی داشتیم و اطلاعات مردم و اعلامیه های آن ها را مورد بررسی قرار می دادیم اما به لحاظ اهمیت موضوع فساد و بهره گیری بیشتر از مشارکت مردم سامانه جدیدی شکل گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: به این ترتیب هم نشان دادیم که این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است و هم کار جدی تر از گذشته پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه فقط برای سازمان بازرسی کل کشور است و مربوط به همه بخش های قوه قضاییه نیست و فقط در حوزه وظایف و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور است.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: این سامانه فاز ابتدایی است و حتما به مرور تکمیل خواهد شد و به زودی گام به گام پیشرفت های آن را می بینید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: گاهی مشکل به جایی مثل دیوان عدالت اداری ربط پیدا می کند یا مربوط به سازمان امور مالیاتی است که خارج از چارچوب وظایف سازمان بازرسی کل کشور است که درخواست می کنیم مردم این موضوعات را به خود همان سازمان ها منعکس کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که نتیجه رسیدگی ممکن است مطالبه شود و انتظار انتشار داشته باشیم. ما گزارش را بعد از ثبت و رسیدگی و پیگیری به مرجع قضایی ارجاع می دهیم اما گزارش های منتهی به فساد اشخاص تا رسیدگی نهایی و قطعیت حکم امکان اعلام عمومی اش وجود ندارد.

حجت الاسلام درویشیان افزود: هیچ نامی از هیچ گزارشگری برده نخواهد شد بلکه از تمام ظرفیت خودمان برای حمایت از گزارشگر فساد استفاده می کنیم و حتی اگر نیاز باشد قوانین را به نفع حمایت از گزارشگران فساد تغییر خواهیم داد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن