اقتصادی

فشار بازار به اوپک پلاس برای افزایش تولید/ هشدار عربستان برای رویکردی محتاطانه

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۶:۵۳ فشار بازار به اوپک پلاس برای افزایش تولید/ هشدار عربستان برای رویکردی محتاطانه

درحالی که وزیر نفت عربستان به تاجران و تحلیلگران در مورد پیش بینی افزایش تولید اوپک پلاس هشدار داد، به اوپک پلاسی‌ها گفت: زخم‌های سقوط قیمت در سال گذشته باید به ما درس بدهد که محتاط باشیم.

فشار بازار به اوپک پلاس برای افزایش تولید/ هشدار عربستان برای رویکردی محتاطانه

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، با وجود افزایش قیمت‌ها و اینکه بسیاری از تاجران پیش بینی می‌کنند که با یک کمبود شدید نفت در اواخر امسال مواجه شویم، وزیر نفت عربستان خواستار رویکردی محتاطانه در قبال افزایش تولید شد.

وی در یک سخنرانی در روز چهارشنبه گفت: «ما نسبت به سال گذشته در وضعیت بسیار بهتری هستیم، اما من باید، بار دیگر در مورد این رضایت‌مندی هشدار بدهم. بی ثباتی بازار بسیار بالاست و ما باید بسیار هوشیار باشیم.»

با موفقیت واکسن ها و اعلام آن در اوایل ماه نوامبر، بازارها انتظار دارند، به سرعت با کمبود عرضه مواجه شوند، به طوری که نفت برنت طی 3 ماه بیش از 25 دلار یا 65 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد.

* اوپک پلاس و تاجران

اختلاف نظر میان وزیر نفت عربستان و تاجران در مورد پیش بینی توازن میان تولید و مصرف نفت در این نقطه از چرخه قیمت نفت سابقه تاریخی دارد و طبیعی است.

عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت در سازمان اوپک به علاوه هم پیمانان این سازمان نظیر روسیه که اوپک پلاس خوانده می‌شوند، تمایل دارند نسبت به افزایش تقاضا بدبین باشند.

بخشی از این بدبینی به این دلیل است که آنها از بازگشت به شرایط کاهش قیمت و درآمدهای نفتی بیم دارند، آن هم در زمانی که خاطرات سقوط قیمت نفت هنوز تازه است.

وزیر نفت عربستان در 17 فوریه گفت: «زخم های آن اتفاق در سال گذشته باید به ما درس بدهد که محتاط باشیم.»

اما در عین حال، تولیدکنندگان انگیزه‌های مالی دارند که می‌تواند در کنار احتیاط، سبب شود تا اشتباه کنند.

افزایش قیمت ها به نفع شرایط مالی دولت ها در کوتاه مدت است، حتی اگر بار دیگر شرایط مازاد تولید و سقوط قیمت در طولانی مدت ایجاد کند. پس کاملا طبیعی است که حتی اگر قیمت‌ها بالا رفت و ذخایر هم کاهش یافت، اوپک در مورد افزایش تولید در این مرحله از چرخه قیمت محتاط باشد.

به آرامی پیش بردن افزایش تولید از سوی اوپک، معمولا سبب می‌شود تا ذخایر نفت به پایین تر از سطح متوسط کاهش یابد و قیمت‌ها افزایش یابد. اما زمانی که تولیدکنندگان غیراوپکی تولید را افزایش دهند، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وزیر نفت عربستان این هفته به تاجران و تحلیلگران که تلاش می‌کنند واکنش اوپک پلاس در قبال افزایش‌های اخیر قیمت نفت را پیش‌بینی کنند، هشدار داد: «سعی نکنید چیزی که قابل پیش‌بینی نیست را پیش بینی کنید.»

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم لاستیک بارز هفت گردون بیمه رازی زمزم لاستیک بارز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن