اقتصادی

قابلیت امضای الکترونیکی اسناد فراهم شد/ رشد 103 درصدی معاملات تجارت الکترونیکی

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۵ قابلیت امضای الکترونیکی اسناد فراهم شد/ رشد 103 درصدی معاملات تجارت الکترونیکی

رئیس مرکز تجارت الکترونیکی وزارت صمت از فراهم شدن قابلیت امضای الکترونیکی اسناد پاکت‌های (ب) و (ج) و حذف فرآیند ارسال نسخ فیزیکی برای دستگاه‌ها خبرداد.

قابلیت امضای الکترونیکی اسناد فراهم شد/ رشد 103 درصدی معاملات تجارت الکترونیکی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس علی رهبری امروز در یک نشست خبری که بصورت مجازی برگزار شد، گفت: ضریب نفوذ اینترنت به 94 درصد رسیده که نسبت به سال قبل رشد 3 درصدی داشته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: نرخ کاربران اینرنتی به عنوان خریداران الکترونیکی بالقوه با 28 درصد رشد نسبت به سال قبل به 89 درصد رسیده است.

وی افزود: حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با 103 درصد رشد نسبت به سال قبل به 423 هزار میلیارد تومان رسیده است که مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین 279 هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل 49 درصد رشد داشته است.

رهبری اظهار داشت: تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نزدیک به 1.5 میلیارد بوده که نسبت به سال قبل 36 درصد رشد داشته است.

وی بیان داشت: تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود 251 هزار عدد بوده که نسبت به سال قبل حدود 106 درصد رشد داشته است.

رهبری گفت: سهم تعدادی تراکنش‌های خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداختی اینترنتی از کل تراکنش‌های بانکی حدود 4 ددرصد است.

وی بیان داشت: سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان 11 درصد برآور شده که نسبت به سال قبل 83 درصد رشد داشته است.

رهبری گفت: بیش از 61 هزار واحد کسب و کار الکترونیک دارای نماد اعتماد هستند که نسبت به سال قبل 11 درصد رشد داشته است.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا در اسفند 98 موجب افزایش 4 درصدی در تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی و رشد 236 درصدی در مبلغ این تراکتش‌ها نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 97 شده است.

وی با بیان اینکه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یکی از ابر سامانه‌های کشور است و بیشترین خرید و فروشهای دولت در این سامانه انجام می‌شود، گفت: فرآیند مناقصات و و مزایدات در این سامانه طی می‌شود و در نهایت منجر به یک قرارداد و معامله بین دولت و طرف معامله دولت می‌شود.

رهبری با اشاره به فراهم شدن قابلیت امضا الکترونیکی اسناد پاکت‌های ب و ج و حذف فرآیند ارسال نسخ فیزیکی بیان داشت: اسناد مختلفی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله اسناد فراخوان، قرارداد و اسناد مربوط به خاتمه و تمدید قرارداد و ما برای گام اول به منظور حذف اسناد فیزیکی فعلا پاکت‌های ب و ج که پاکت ب اطلاعات مربوط به مشخصات فنی و سوابق شرکت ها و پاکت ج اطلاعات مربوط به قیمت است کار امضا الکترونیک را فراهم کرده‌ایم که بخش خصوصی قبل از بارگذاری اسناد در سامانه ، این اسناد را که به صورت الکترونیکی و با امضا دیجتیال صاحبان امضا مجاز، امضا کنند و در سامانه بارگذاری کنند و طی عملیات رمزگذاری صورت پذیرد و بدین ترتیب با توجه به مفاد 6، 7 ، 8، و 12 قانون تجارت الکترونیکی و بند ج قانون برنامه ششم دیگر نیاز به ارسال نسخ فیزیکی نیست و این اسناد اصالت دارد و کفایت دارد.

وی بیان داشت: تاکنون این اسناد به صورت موازی انجام می‌شود و اسناد به صورت فیزیکی چاپ می‌کردند و اسناد را امضا گرم می‌کردند و برای دستگاه اجرایی ارسال می‌کردند باید آن‌ها را اسکن می‌کردند و در سامانه می‌گذاشتند اما با امکان فعلی کار بخش خصوصی کم می‌شود و دیگر نیاز به چاپ اسناد و امضا گرم و اسکن اسناد نیست و ضمن اینکه نگهداری این اسناد بسیار آسان شده است.

وی بیان داشت: براین اساس ارسال نسخ فیزیکی از امروز اول شهریور 99 ماه برای پاکت‌های ب و ج ممنوع شده است و بصورت برخط شده هاست و دستگاه‌ها موظف شده است که نسخ فیزیکی دریافت نکند و بخش خصوصی نیز موظف شده است که نسخ فیزیکی ارسال نکند.

رهبری گفت: در این راستا اهم اقدامات انجام شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی عبارت بود از کاربرد نرم افزایش امضا دیجیتال برای مناقصه‌گر، کاربرد نرم افزار امضای دیجیتال برای دستگاه‌های اجرایی مناقصه‌گر و کاربرد نرم افزار امضای دیجتال برای دستگاه‌های نظارتی.

وی در مورد سامانه جامع انبارها بیان داشت: در حال حاضر 90 درصدی مبادی و مقاصد بار در سامانه جامع انبارها ثبت می‌شود ضمن اینکه ثبت کالاهایی از جمله لاستیک، چای، برنج، شکر، و به عبارتی کالاهای اساسی در مبدا تا مقصد در سامانه جامع انبارها الزامی شده است.

در این نشست هادی سرپرست معاونت تسهیل تجارت بیان داشت : با توجه به توافق بین وزارت صنعت، اتاق بازرگانی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست و صدور کارت بازرگانی بر روی سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.

وی بیان داشت: بر این اساس از ابتدای مرداد سال جاری فرآیند صدور کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت و از 15 مرداد نیز فرایند تمدید کارت بازرگانی از طریق این سامانه در حال انجام است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن