اقتصادی

قراردادهای بر زمین‌مانده چین در بازسازی سوریه

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ – ۱۲:۱۳ قراردادهای بر زمین‌مانده چین در بازسازی سوریه

بررسی عملکرد چین در نحوه ورود به بازسازی سوریه نشان می‌دهد که اگرچه این کشور قراردادهایی مانند ایجاد شهرک صنعتی با هزینه 2 میلیارد دلار منعقد کرده است اما چین تا تسلط کامل دولت سوریه بر همه مناطق، به‌صورت جدی به عرصه بازسازی این کشور وارد نخواهد شد.

قراردادهای بر زمین‌مانده چین در بازسازی سوریه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چین ازجمله کشورهایی بود که از آغاز بحران سوریه، تلاش کرد تا از حاکمیت و یکپارچگی این کشور عربی حمایت کند. همکاری‌های چین با روسیه در شورای امنیت و ارسال کمک‌های بشردوستانه به‌صورت مداوم به سوریه را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.

*تلاش دولت سوریه برای وارد کردن چین به روند بازسازی این کشور

بعد از فروکش کردن بحران سوریه، چینی‌ها اعلام کردند که می‌خواهند در دروه بازسازی نیز همانند دوران بحران، فعالانه عمل نمایند. در همین راستا، سفیر چین در سوریه در 12 فوریه 2018 به خبرگزاری شینهوا گفت: «فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که همه تلاش‌ها را برای توسعه و بازسازی سوریه متمرکز کنیم. من فکر می‌کنم، چین با ارائه کمک‌های بیشتر به مردم و دولت سوریه در این فرآیند نقش بیشتری خواهد داشت».

از طرف دیگر، مقامات سوریه نیز از همان ابتدای فروکش کردن جنگ، پیشنهاد‌های مختلفی به چین برای مشارکت در بازسازی ارائه دادند. رئیس اتاق صنعت سوریه در پیشنهادی به طرف‌های چینی، خواستار افتتاح خط اعتباری 10 میلیارد دلاری برای اعطای وام کم‌بهره به صنعتگران سوریه و چین و افتتاح شعب بانک‌های چینی در سوریه برای تسهیل تجارت با این کشور شد.

همچنین، علی‌حمود، وزیر حمل‌ونقل سوریه نیز بر ضرورت تشویق و ایجاد انگیزه در شرکت‌ها، تجار و سرمایه‌گذاران چینی را برای مطالعه پروژه‌های مربوط به بخش حمل‌ونقل در سوریه، ازجمله ایجاد شهر صنایع دریایی بین طرطوس و لاذقیه تأکید کرد.

به گفته مقامات سوریه، یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های این کشور برای چینی‌ها در راستای وارد شدن به بازسازی، قرار گرفتن این کشور در مسیر جاده ابریشم است که در حال حاضر بزرگ‌ترین پروژه کشور چین در منطقه غرب آسیا است. در همین راستا، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دسامبر 2019 در مصاحبه با یک رسانه چینی گفت: «۶ پروژه بزرگ را متناسب با شرایط جاده ابریشم، به مقامات چینی پیشنهاد داده‌ایم و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم».

*قراردادهای بر زمین‌مانده چین در بازسازی سوریه

در سال 2017 و بعد از سفرهای متعدد هیئت‌های تجاری چین به سوریه، پکن میزبان اولین نمایشگاه بازسازی سوریه بود. در این نمایشگاه، قراردادی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی منعقد گردید.

همچنین نایب‌رئیس انجمن مبادلات چین و عرب، چن‌یونگ در اواسط سال 2017 اعلام کرد که دو کشور در حال مذاکره درباره طرحی برای ایجاد منطقه صنعتی مشترک در خاک سوریه هستند. مطابق اظهارات مقامات چینی، کل سرمایه‌گذاری موردنیاز این پروژه دو میلیارد دلار برآورد شده است که می‌تواند 40 هزار شغل ایجاد کند.

در همان سال، سفیر سوریه در چین نیز اعلام کرد که کشورش آماده است تا به چین با یوان نفت بفروشد.

در اواخر سال 2019 نیز شرکت عمومی زمین‌شناسی و منابع معدنی سوریه تفاهم‌نامه‌ای را با یک شرکت چینی برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در تولید مواد اولیه صنعت سیمان، ماسه و سنگ ساختمان امضا کرد که هنوز اجرایی نشده است.

*آیا سوریه می‌تواند از وام 23 میلیارد دلاری چین به کشورهای عربی بهره‌مند شود؟

چین در سال 2018 یک بسته وام به ارزش 23 میلیارد دلاری برای کمک به رشد اقتصادی کشورهای عربی، پیشنهاد داده که قرار است برای بازسازی اقتصادی و صنعتی شامل همکاری در حوزه‌های هسته‌ای، نفت و گاز و انرژی‌های پاک استفاده شود.

از این میزان، 3 میلیارد دلار برای ایجاد یک صندوق اختصاصی بین چین و کشورهای عربی در نظر گرفته‌شده است. سوریه تلاش می‌کند تا بخشی از این وام را جذب نماید؛ چراکه با توجه به نیاز این کشور برای بازسازی، ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. دراین‌بین احتمالاً این نگرانی در دولت چین وجود دارد که سوریه به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خود، نتواند وام دریافتی را تسویه نماید. البته پرداخت این وام به سایر کشورهای عربی نیز هنوز اجرایی نشده و صرفاً در حد یک پیشنهاد مانده است.

علاوه بر این پیشنهاد‌ها و قراردادها، چین در طول بحران، کمک‌های بشر دوستان نیز به سوریه ارائه کرده است. این کمک‌ها هرچند در مقابل کمک‌های سایر هم‌پیمانان مانند روسیه و ایران ناچیز بود اما برای سوریه جنگ‌زده، غنیمتی مهم به شمار می‌روند. در همین راستا، چین در پنج سال گذشته مبلغ 60 میلیون دلار در قالب کمک‌های بشردوستانه به سوریه کمک کرده است. در آخرین مرحله از این کمک‌ها، تفاهم‌نامه‌ای بین سوریه و چین برای اهداف بشردوستانه به مبلغ 14 میلیون دلار امضا و مقرر شده است تا مبلغ مذکور در زمینه تجهیزات بیمارستانی، دانشگاه، تجهیزات اساسی و مواد مربوط به حفاظت از محیط‌زیست و سیلوها هزینه ‌شود.

در کنار تعلل در ورود به بازسازی سوریه، چین در مقابل اعمال تحریم‌های جدید آمریکا تحت عنوان قانون سزار، علیه دولت و ملت سوریه نیز واکنش عملی نداشت و تنها به واکنش سیاسی و محکومیت آن بسنده کرده است. نماینده چین در سازمان ملل متحد در 20 ژوئن 2020 در واکنش به اجرایی شدن قانون سزار گفت: «در شرایطی که کشورهای ضعیفی همچون سوریه در حال مقابله با کرونا هستند، اعمال تحریم‌های بیشتر اقدامی غیرانسانی است و ممکن است باعث فجایع بیشتر شود.».

حال این سؤال پیش می‌آید که چرا کشور چین با وجود صادرات بیش از 1 میلیارد دلاری به سوریه در سال‌های 2018 و 2019 در ورود به بازسازی سوریه تعلل دارد؟

*چرا چین در ورود به بازسازی سوریه تعلل می‌ورزد؟

عملکرد چین نشان می‌دهد که این کشور تا تسلط کامل دولت سوریه بر همه مناطق، به‌صورت جدی به عرصه بازسازی سوریه وارد نمی‌شود. مسئله مهمی که می‌تواند چین را به حضور در سوریه ترغیب نماید عبور جاده ابریشم از این کشور است؛ اما در حال حاضر چین به دنبال استفاده از ترکیه در این مسیر است که نسبت به سوریه از امنیت و آبادانی بیشتری برخوردار است و همچنین مسیر کوتاه‌تری برای رسیدن به اروپا محسوب می‌شود. تحریم‌های آمریکا مانع دیگری برای حضور چین در سوریه است که به نظر می‌رسد، افزایش تنش و تقابل بین چین و آمریکا ممکن است، بتواند چین را برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و حضور در دوره بازسازی سوریه ترغیب نماید. به گزارش اندیشکده چتم هاوس در مارس 2020 چین در ورود به سوریه راه میانه را انتخاب کرده است به‌گونه‌ای که نه مانند ایران و روسیه نقش مستقیم در بازسازی ایفا می‌کند و نه مانند آمریکا و اروپا در پی تحریم دولت سوریه است. درواقع، چین تلاش دارد تا در کوتاه‌مدت نفوذ اقتصادی خود از طریق تجارت، پروژه‌های بلندمدت خود در بازسازی را نیز با بازگشت امنیت و کاهش حساسیت بین‌المللی در آینده اجرا نماید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن