اقتصادی

قوانین شفافی در مورد تعاون نداریم/ تامین نقدینگی مشکل تعاونی‌ها

يکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۸:۳۳ قوانین شفافی در مورد تعاون نداریم/ تامین نقدینگی مشکل تعاونی‌ها

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه تعاونی‌ها به چند دلیل در کشور ما موفق نبودند، اضافه کرد: اولین دلیل این است که قوانین شفاف و روشنی درباره تعاونی ها وجود ندارد و به صورت تخصصی برای آنها برنامه‌ریزی نشده است.

قوانین شفافی در مورد تعاون نداریم/ تامین نقدینگی مشکل تعاونی‌ها

مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه یکی از منابع اصلی برای تحقق جهش تولید و شعار سال، شرکتهای تعاونی هستند،گفت: تعاونی‌ها یکی از منابع مطمئن برای سرمایه‌گذاری‌های خرد و ایجاد اشتغال در جامعه هستند.

وی ادامه داد: تعاونی ها به راحتی می‌توانند زنجیره تولید و مصرف را به یکدیگر متصل کنند، امروز گردش مالی تعاونی‌ها در دنیا حدود ۲۱۰۰ میلیارد دلار است و در کشوری مانند کنیا گردش مالی آنها حدود ۲۷۲ میلیون دلار است، در این کشور تعاونی وجود دارد که ۵۷ هزار نفر عضو آن هستند.

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه تعاونی‌ها به چند دلیل در کشور ما موفق نبودند، اضافه کرد: اولین دلیل این است که قوانین شفاف و روشنی درباره تعاونی ها وجود ندارد و به صورت تخصصی برای آنها برنامه‌ریزی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تعاونی‌ها بر اساس تخصص‌گرایی تشکیل شوند، عدم تخصص‌گرایی در سال های گذشته باعث شده که برخی از تعاونی‌ها موفق نباشند، به اعتقاد بنده باید در تشکیل تعاونی‌ها به بحث جوانان و زنان توجه ویژه‌ای کرد و یک بازنگری نیز در قانون در این زمینه داشته باشیم.

یوسفی با بیان اینکه باید تخصص‌گرایی در تعاونی‌ها را جدی بگیریم، عنوان کرد: اگر امروز در بخش اشتغال‌زایی مشکل داریم، به این دلیل است که نتوانستیم تخصص‌گرایی را رواج دهیم، باید از مدل شرکت‌های بزرگ موفق برای حل مشکلات تعاونی‌های کوچک الگوبرداری کرد و از آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور یکی از مشکلات تعاونیها، عدم تأمین نقدینگی است، اظهار داشت: این عدم تامین نقدینگی ممکن است ریالی یا ارزی باشد که در شرایط فعلی باید تسهیلات لازم در اختیار تعاونی‌ها از طریق تفاهم‌نامه با صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون قرار گیرد.

نماینده اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه باید مشوق‌هایی برای تعاونی ها نیز در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند به فعالیت‌های اقتصادی خود و ایجاد اشتغال در کشور کمک کنند ،گفت : مشوق‌ها می‌تواند معافیتهای مالیاتی یا بیمه ای باشد که باید به اقتضای زمان این مشوق‌ها برای تعاونی ها در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در بحث کرونا تجربه موفقی در باره تعاونی‌ها داشتیم گفت: در بحث کرونا تعاونیها با بحث اعتقادی وارد شدن و سپس به فکر سودآوری بودند، ابتدا آنها به این فکر بودند که مشکل هم نوع خود را حل کنند و سپس سود به دست بیاورند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن