اقتصادی

قول بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات بازگشت ارز صادراتی از عراق و افغانستان

يکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۷:۴۲ قول بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات بازگشت ارز صادراتی از عراق و افغانستان

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: در آخرین جلسه بخش خصوصی با بانک مرکزی درباره کلیات 4 مساله جدید در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات توافق شد که در صورت مصوب شدن 2 مورد از این توافق، بازگشت ارز از عراق آسان می‌شود.

قول بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات بازگشت ارز صادراتی از عراق و افغانستان

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه بخشی از صادرات میوه و تره بار به عراق توسط مرزنشینان و پیله‌وران انجام می‌شود، گفت: صادرات محصولات کشاورزی در قالب یک یا چند کامیون دارای ارزش مالی قابل توجهی نیست، لذا از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات این صادرکنندگان خرد به عراق تسهیلاتی قائل شود.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: صادرات کالا به عراق معمولا به صورت ریالی انجام می‌شود، لذا صادرکنندگان محصولات کشاورزی و خدماتی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور با مشکل مواجهند.

وی با بیان اینکه به علت عدم رفع تعهد ارزی کارت بازرگانی بسیاری از پیله‌وران و مرزنشینان صادرکننده محصولات کشاورزی به عراق تعلیق شده است، گفت: این مسائل باعث بروز مشکلات صادراتی می‌شود و در نتیجه به مشکلات بیکاری در این مناطق دامن می‌زند.

حسینی با بیان اینکه 2 هزار صادرکننده کالا به عراق صادر می‌کنند، بیان داشت: این در حالی است که تعداد زیادی از این صادرکنندگان را صادرکنندگان محصولات کشاورزی به عراق تشکیل می‌دهند که صادرات این محصولات به عراق اغلب صادرات ریالی است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نباید در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات از همه کشورها یک دستورالعمل داشته باشد، گفت: در شرایط فعلی لازم است به تناسب شرایط کشورهای هدف صادراتی در مورد نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات از آن کشورها تصمیم‌گیری شود.

حسینی اظهار داشت: در آخرین جلسه بخش خصوصی با بانک مرکزی درباره کلیات 4 مساله جدید در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات توافقاتی انجام شد که در صورت مصوب شدن آن 2 مورد از این توافق در خصوص صادرات به عراق و نحوه بازگشت ارز از این کشور موثر است.

وی بیان داشت: یکی از این تصمیمات که کلیات آن در جلسه مذکور مورد بحث قرار گرفت، این است که در مورد صادرات محصولات کشاورزی به عراق بانک مرکزی تسهیلات جدیدی قائل شود و لذا در مورد نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات آن ترکیبات جدیدی قائل شود.

حسینی گفت: همچنین در این جلسه در مورد قائل شدن ترکیبات جدید برای بازگشت ارز حاصل از صادرات عراق به افغانستان با ترکیبات جدید مباحثی مطرح شد که امیدواریم در جلسات بعدی در مورد جزئیات آن نیز توافقاتی حاصل شود.

وی افزود: متاسفانه علیرغم عملکرد خوب بانک مرکزی در سال گذشته این بانک در سال جدید در پاسخگویی به صادرکنندگان عملکرد خوبی نداشته است و صادرکنندگان در مورد مسائل مختلف از جمله ارائه اظهارنامه‌های صادراتی با مشکل مواجه هستند.

حسینی اظهار داشت: بانک مرکزی ساختار عظیم و گسترده‌ای ندارد که پاسخگوی همه صادرکنندگان و واردکنندگان باشد، لذا بهتر بود برای واردات در مورد صادرات چند کالا معرفی می‌کرد و این چنین همه مسائل را درگیر بورکراسی‌های اداری و دست و پاگیر نمی‌کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن