سیاسی

لزوم محدودیت کمیسیون بنگاه‌های املاک برای عدم سوداگری/ برخی خانواده‌ها ده‌ها خانه دارند

جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۰:۰۴ لزوم محدودیت کمیسیون بنگاه‌های املاک برای عدم سوداگری/ برخی خانواده‌ها ده‌ها خانه دارند

عضو کمیسیون برنامه مجلس با بیان اینکه کمیسیون بنگاه‌های املاک منجر به سوداگری شده گفت: باید کف و سقفی برای آن در نظر گرفت تا کارمزد تابعی از قیمت مسکن نباشد و بتوانیم انگیزه افزایش قیمت مسکن را از بین ببریم.

لزوم محدودیت کمیسیون بنگاه‌های املاک برای عدم سوداگری/ برخی خانواده‌ها ده‌ها خانه دارند

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: کاری که در زمینه کنترل عرضه و تقاضا از سوی دولت برای مسکن و ساخت‌وساز خانه با قیمت مناسب باید انجام می‌شد متأسفانه با بی‌توجهی دولت صورت نگرفته و مجلس یازدهم تلاش کرد در این زمینه ورود جدی داشته باشد و به همین دلیل با افزایش نظارت بر قوانین مصوب قبلی و راهکارها و پیشنهادات جدید تلاش کردیم التهابات بازار را کاهش دهیم.

** کاهش التهابات بازار مسکن با مالیات بر خانه‌های خالی و افزایش عوارض نوساز

وی با تأکید براینکه باید تمام توان و تلاش مجلس بر افزایش عرضه مسکن متمرکز باشد، گفت: مجلس باید برای اعطای تسهیلات بیشتر به فعالان این حوزه و همچنین در راستای کاهش قیمت زمین و تسهیل در تفکیک اراضی و استفاده از زمین‌های دولتی برای ساخت‌وساز بیشتر و کمک به تولید مصالح ساختمانی با کیفیت و افزایش کمیت آن گام بردارد و در جهت ترویج تکنولوژی‌های نو و جدید در عرصه ساخت‌وساز خانه اقدامات ضروری را انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد:‌ باید از انگیزه‌های سفته‌بازی در بازار مسکن جلوگیری کرده و تلاش کنیم تقاضای موجود، تقاضایی واقعی باشد و زمینه لازم را برای اینکه مسکن از کالای سرمایه‌ای خارج شود ایجاد کنیم. لذا بایستی با وضع مالیات بر خانه‌های خالی و افزایش عوارض نوسازی زمینه برای افزایش تقاضاهای کاذب و غیر ضروری در بخش مسکن فراهم شود.

** استقبال از توسعه شهرهای جدید برای تمرکززدایی از کلانشهرها

قادری خاطرنشان کرد: دولت بایستی با پیشنهادات و اعطای تسهیلات ویژه به تقاضای واقعی مردم در بازار مسکن پاسخگو بوده که در غیر این صورت مردم توان خرید خانه را نخواهند داشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: باید زمینه‌‌ لازم به منظور تمرکززدایی از کلانشهرها و پایتخت را ایجاد کنیم تا بتوانیم ضمن توسعه و پیشرفت شهرهای کوچک و روستاها از ظرفیت زمین‌های آنجا استفاده کرده و در نهایت امکان برقراری توازن جمعیتی را در کشور داشته باشیم.

وی افزود: پیگیری این سیاست از سوی دولت برای توسعه شهرهای جدید می‌تواند برای افزایش عرضه خانه در کشور مفید باشد. ضمن اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که تعادل زمانی و مکانی و اتخاذ سیاست‌های موثر برای پاسخ به نیازهای واقعی مسکن در شرایط فعلی را ایجاد کنیم.

** ساخت خانه با متراژ‌های بالا را متوقف کنیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در روزگاری که تقاضا برای مسکن افزایش پیدا می‌کند به ویژه در ایام تابستان،سیاست‌های بخش‌های مختلف دولت باید به گونه‌ای باشد که بتواند به این تقاضا پاسخ دهد ضمن اینکه توزیع منابع و اعتبارات برای ساخت خانه هم باید براساس عدالت صورت گیرد و بکوشیم این شرایط و تقاضا را به کل سال تسری دهیم نه فقط ایام تابستان که شاهد بار زیاد تقاضای خرید مسکن یا اجاره آن باشیم.

قادری با تأکید بر اینکه باید نگاه سرمایه‌ای و کالایی به مسکن را حذف کنیم، گفت:‌ کاهش تقاضای مسکن با متراژ بالا و افزایش عوارض نوسازی می‌تواند این امر را محقق کرده و اگر متراژ متعادل خانه از پرداخت این عوارض معاف شود سیاست در نظر گرفته شده می‌تواند منجر به ساخت‌وساز مسکن با متراژهای معقول شود.

وی افزود:شرایط نباید به گونه‌ای باشد وقتی یک خانوار با جمعیت معمولی می‌توانند در منزلی با مساحت 120 متر زندگی کنند به دنبال سکونت در خانه‌ای 500 متری باشند که در آن صورت آنها عملاً چند خانه را اشغال کرده‌اند.

** خانه نباید کالایی سرمایه‌ای باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: اینکه برخی سوداگران و دلالان نگاه کالایی و سرمایه‌ای به خانه دارند ناشی از منفعت‌طلبی آنها است که ما در مجلس یازدهم تلاش کردیم اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را به جریان بیندازیم که در صورت موافقت شورای نگهبان و قانون شدن آن زمینه برای وارد شدن خانه‌های خالی به بخش تقاضا ایجاد خواهد شد.

نماینده شیراز در مجلس خاطرنشان کرد:‌ توجه جدی دولت به مالیات بر عایدی سرمایه و نگاه ویژه به مسکن به عنوان یکی از اشکال سرمایه‌ای در کشور و سوق دادن منابع و اعتبارات افراد و خانوارها برای در اختیار گرفتن خانه‌های بیشتر از دیگر موضوعاتی است که باید قوای مقننه و مجریه نسبت به آن حساس باشند.

** برخی خانوارها چند 10 خانه دارند

وی افزود: عامل عمده‌ای که باعث افزایش قیمت مسکن شده است ناشی از نقدینگی زیاد در جامعه است و اگر بتوانیم این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم می‌تواند در کشور کارهای اساسی انجام شود. ولی اگر این نقدینگی به سمت بازارهای موازی نظیر مسکن، خودرو، سکه و ارز و … برود منجر به ایجاد التهاب در آن بازارها خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی خانوارها صاحب خانه نبوده و خانه ندارند اما برخی افراد چند خانه دارند و برخی‌ها هم چند10 خانه دارند که خیلی‌ از آنها هم خالی و بدون استفاده است.

**سقفی برای حق کمیسیون معاملات مسکن در بنگاه‌ها در نظر بگیریم

قادری گفت: باید نقدینگی موجود در جامعه را به سمت تولید اعم از ساخت‌و‌ساز خانه، صنعت، کشاورزی و … هدایت کنیم.

وی درباره نحوه دریافت حق کمیسیون بنگاه‌های معاملات املاک که می‌تواند منجر به سوداگری برخی فعالان این حوزه شود، افزود: باید در تعیین کارمزد معاملاتی به گونه‌ای عمل شود که کف و سقفی برای آن در نظر گرفت و مازاد بر آن سقف، کارمزد تابعی از قیمت مسکن نباشد و در یک سقفی متوقف شود تا بتوانیم انگیزه لازم را برای افزایش قیمت مسکن از بین برده و مانع از اجحاف به مصرف‌کننده واقعی شویم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن