اجتماعی

ماجرای تکراری ‌فروش صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی/ مجلس: قانون را متوقف می‌کنیم

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۰۳ ماجرای تکراری ‌فروش صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی/ مجلس: قانون را متوقف می‌کنیم

صحبت نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی از خارج از کشور به داخل به دلیل مشکلات ارزی و شیوع بیماری کرونا مورد توجه فعالان صنفی دانشگاه‌های قرار گرفته و آنها معتقدند عده‌ای با این بهانه درصدد دور زدن کنکور سراسری هستند.

ماجرای تکراری ‌فروش صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی/ مجلس: قانون را متوقف می‌کنیم

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، صندلی فروشی کلید واژه‌ای است که چندی پیش، پس از جنجال شناسایی یک دانشجوی دندان پزشکی تقلبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روی زبان‌ها افتاد. هرچند آن داستان خیلی زود خاتمه پیدا کرد و به نظر چندان مهم نبود، اما واسطه‌ای شد برای صحبت‌های مختلف درباره شناسایی سو استفاده‌ها و تقلب‌ها در انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های علوم پزشکی.

در نتیجه می‌توان این داستان را به عنوان قاعده مثلث متساوی‌الساقینی متشکل از انتقال دانشجویان پزشکی از خارج کشور به ایران، انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی از رشته‌های دامپزشکی به پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی در دانشگاه آزاد اسلامی و فروش صندلی، دانست که دو ساق دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. هرچند این موضوع به جنجالی بین وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تبدیل شد اما در نهایت وزارت بهداشت زیر بار فروش صندلی‌ها نرفت.

اما حالا، موضوع نقل‌وانتقال دانشجویان علوم پزشکی با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن قیمت ارز این روزها باعث شده تا دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور تصمیم به بازگشت بگیرند و از سوی دیگر این موضوع شرایط را برای فعالیت بیشتر مؤسسات اعزام دانشجو فراهم کرده است. هرچند این موضوع چندی پیش خبرساز شد و واکنش‌های زیادی را در پی داشت اما به نظر می‌رسد شیوع کرونا بهانه‌ای برای تکرار این ماجرا باشد.

از سوی دیگر هر سال که کنکور برگزار می‌شود موجی از ابراز تمایل به تحصیل در خارج از کشور نیز در میان داوطلبان به ویژه آنهایی که نتوانسته‌اند از سد کنکور بگذرند، راه می‌افتد. موضوعی که طی روزهای گذشته اعتراض شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی را درپی داشته است. به طوری که شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی نامه‌ای به وزیربهداشت، درمان و آموزش نسبت به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های خارجی اعتراض خود را اعلام کردند.

در همین راستا تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من خبرگزاری فارس با عنوان «اعتراض به دور زدن کنکور دانشجویان انتقالی از خارج کشور» خواستار پیگیری این موضوع شدند که توانست ظرف مدت زمان کوتاهی بیش از 18هزار حامی کسب کند.

*ورود دانشجویان در چارچوب قانون خواهد بود

این درخواست باعث شد تا خبرنگار فارس در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت موضوع را پیگیری کند که سیما لاری درباره آخرین وضعیت انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به داخل به دلیل شرایط کرونا گفت: ما یک سری شرایط داریم و افرادی که تا قبل از ۲۰۱۹ به دانشگاه‌های خارج رفته اند و می‌خواهند انتقال پیدا کنند به دانشگاه‌های داخل کشور باید شرایط انتقال را داشته باشند و معدل کتبی دیپلمشان کمتر از ۱۶ نباید باشد و معدل کل نباید کمتر از ۱۷ باشد.

وی افزود: ما در وزارت بهداشت بررسی کردیم بسیاری از کسانی که شرایط را داشته اند یکسال تا یکسال و نیم در نوبت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور هستند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: در روزهای اخیر مطرح شده است که برخی از دانشگاه‌های خارجی که در فهرست دانشگاه‌های معتبر وزارت بهداشت نیستند تا هزار و ۳۰۰ نفر هم از دانشجویان ایرانی پذیرش داشته اند که این اصلاً با شرایط آموزش پزشکی ایران سازگار نیست. با توجه به شناختی که از معاونت آموزشی وجود دارد و مقید به قانون هستند اگر قرار باشد انعطافی هم باشد در چارچوب قانون خواهد بود.

*شرط وزارت بهداشت برای ورود دانشجویان

همچنین برای پیگیری بیشتر موضوع و شنیدن سخنان منتقدان ورود بی‌ضابطه دانشجویان علوم پزشکی خارج از کشور به ایران سردبیران این حوزه را به خبرگزاری فارس دعوت شدند و پیشنهادات و انتقادات خود را در این زمینه ارائه دادند.

کمانی، دبیر کارگروه صنفی کمیته دانشجویی جامعه دندانپزشکی ایران: سالهاست که شاهد این اتفاق در حوزه دانشجویان علوم پزشکی هستیم به طوری که در زمان دکتر پزشکیان نیز آیین نامه‌ای در این خصوص تنظیم شد اما دانشجویان در پردیس‌های بین الملل با شرایط خاص و معدل‌های بالا پذیرفته می‌شدند، در سال‌های ۸۸ آیین‌نامه دیگری در این زمینه تدوین شد و در مورد این موضوع صحبت شد تا با شرایط خاصی تعداد کمی دانشجو پذیرفته شوند، این تصمیم در آن دوران به دلیل مشکلات ارزیگرفته شد و به این بهانه دانشجویان به کشور منتقل شدند.

اما متاسفانه می‌بینیم که مشکلات ارزی و بیماری کرونا باعث تکرار مجدد همین اتفاق است اما از سال ۹۲ به این سمت تغییر رویکرد در سوالات کنکور داشتیم و این موضوع باعث شد که افراد با ساختار متفاوتی به نسبت قبل روبه‌رو شوند و هر چه وضعیت کنکور تغییر می‌کرد برخی افراد برای ورود به رشته‌های پرطرفدار علوم پزشکی تمایل بیشتری از خود نشان می دادند به طوری که در سال ۹۵ مؤسساتی در کشور ایجاد شد که در زمینه نقل و انتقال دانشجویان خارج از کشور فعالیت می‌کردند و کماکان این فعالیت ادامه دارد.

البته نا گفته نماند این موسسات باید دانشجویان را به دانشگاه‌هایی اعزام کنند که در لیست مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارند و از نظر سطح علمی با دانشگاه‌های کشور مطابقت داشته باشد. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه سال 95 و 96 تعداد زیادی از دانشجویان متقاضی حضور در ایران شدند که در این بین نیز افراد بانفوذ و سرمایه‌دار به کشور بازگشتند، البته در آن دوران این مجوز از سوی وزارت بهداشت ارائه شد تا دانشجویان با شرط معدل و بر اساس مصوبه‌ای خاص به کشور وارد شوند.

بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، دانشجویان باید از قبل سال ۲۰۱۹ در این کشورها مشغول به تحصیل باشند، و باید تحصیل خود را در دانشگاه‌هایی که در لیست مورد تایید وزارت بهداشت هستند قرار دارند گذرانده باشند، معدل کتبی دانش آموخته از ۱۶ کمتر نباشد و معدل کل فرد ۱۸ باشد، و مجموعه این شرایط زمینه را برای انتقال فرد از دانشگاه خارج به داخل فراهم می‌کرد.

در آن دوران خیل عظیمی از دانشجویان به سمت رشته‌های پزشکی روانه شدند و تعداد زیادی نیز به خارج از کشور رفته بودند و پس از گذراندن مدت زمان کوتاهی به کشور وارد شدند، این اتفاق در دوران وزارت قاضی‌زاده هاشمی رخ داد و بسیاری از دانشجویان در حین تحصیل به کشور وارد شدند در صورتی که قرار نبود این دانشجویان حین تحصیل به کشور وارد شوند.

*تاثیر معضلات اقتصای بر عملکرد دانشگاه علوم پزشکی

عرفان مردانی داروساز: رویکردی که ما به آن انتقاد داریم این است که سوء مدیریت در بحث اقتصاد و بحث کنترل ارز منجر به گسترش این پدیده شده و خدشه به حوزه آموزش وارد شده است. به طوری که آموزش کشور در حال پرداخت تاوان سوء مدیریت اقتصاد کشور است، دانشجویان انتقالی باید بین دانشجویانی که سال‌های ۲۰۱۵ ، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به قصد واقعی تحصیل در خارج از کشور و ترک کردند و تحصیل خود را طبق آیین نامه‌های وزارت بهداشت آغاز کرده‌اند و طبق آیین نامه وزارت بهداشت توانستند انتقالی خود را بگیرند با دانشجویانی که در حال دور زدن کنکور هستند باید تمایز قائل شویم.

*ریختن پول‌های کلان در جیب شرکت‌های اعزام دانشجو

این افراد دقیقا بعد از تلاطم ارزی به کشورهای خارجی رفته اند و حالا می‌خواهند به کشور بازگردند محاسبه منطقی به ما می‌گوید در صورت تلاطم ارزی میزان دانشجویانی که به کشور های دیگر می‌روند باید کمتر شود اما متاسفانه این موضوع افزایش یافت و این دانشجویان با گذراندن ۳۶ واحد می‌توانند به داخل کشور بازگردد که این امر بی عدالتی عمیقی را در بحث آموزش عالی ایجاد کرد و دانشجویانی که سال ها تلاش می کردند رتبه های برتر کنکور را کسب کنند به واسطه این قانون تبریز آمیز تلاش ایشان نادیده گرفته شد.

در دوران مدیریت سابق وزارت بهداشت این موضوع به یک چالش عمیق در حوزه آموزش وزارت بهداشت تبدیل شد و باعث تعجب است که چرا آقای قاضی‌زاده هاشمی با صراحت و شفاف در رسانه ملی موضوع انتقال دانشجویان به داخل را تبلیغ کرد و اعلام کرد که به دانشجویانی که در یک بازه زمانی خاص از کشور خارج شوند انتقال می‌دهیم و افرادی که حتی از این مکانیزم اطلاع نداشتند درصدد آن برآمدند که از این طریق کنکور را دور بزنند، برخی از این نفرات در کنکور ایران شرکت نکرده بودند و یا این که رتبه‌های نجومی داشتند توانستند از این طرح کنکور را دور بزنند و پول‌های هنگفتی را در جیب شرکت‌های اعزام دانشجو بریزند.

*افرادی که با هدف دور زدن کنکور به خارج رفتند

یک موضوع مهم دیگر آیین‌نامه وزارت بهداشت است که برای مدیریت تقاضای این دانشجویان تدوین شد، بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت افرادی می‌توانند به کشور برای ادامه تحصیل بازگردند که تا قبل ژانویه 2019 تحصیل خود را آغاز کرده باشند و وارد کورس اصلی شده باشند، خیلی افراد پس از اعلام گذراندن 36 واحد در دانشگاه‌های خارجی ثبت نام کردند و انتقالی گرفتند و تعداد زیادی هم وارد دوره پادفک شدند که این دوره جز دوره اصلی تحصیل نیست و نباید به این افراد اجراه انتقال داده شود، این افراد تعداد بسیار بالایی هستند و عموما با هدف دور زدن کنکور و گذراندن 36 واحد به کشورهای خارجی رفته‌اند. و انتقال این افراد نقض بخشنامه وزارت بهداشت و غیرقانونی است، طبق اطلاعی که داریم این افراد به شدت در حال تلاش هستند و به وزارت بهداشت فشار می‌آورند که به کشور وارد شوند.

*فروش صندلی به بهانه تامین هزینه دانشگاه

نظری پور، دانشجوی علوم پزشکی هرمزگان، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت: در این خصوص گفت: باید فکر اساسی برای این روند شود، متاسفانه مشکلات مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی باعث شده برخی مسؤولان دانشگاه‌ها برای جبران کسری بودجه و حل مشکلات مالی به فکر فروش صندلی‌های دانشگاه‌ها باشند. دانشگاه‌های علوم پزشکی مسؤول تربیت پزشک متعهد هستند و قطعا پزشکی که به واسطه پول وارد این رشته شده باشد به بیمار نیز به عنوان منبع جبران هزینه‌ها نگاه می‌کند.

*ورود سه هزار دانشجوی پزشکی به کشور

ورود مافیایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سالیان گذشته خصوصا از سال ۹۲ به شکل ویژه‌ای بی عدالتی آموزشی را رقم زده و فقط اقشار با درآمد متوسط به بالا می‌توانند از خدمات کمک آموزشی استفاده کنند و به تبع آن وارد رشته‌های بهتر شوند؛ در بحث برگشت دانشجویان خارج از کشور ۴ الی ۵ معضل بزرگ داریم و با در نظر گرفتن این مطلب که طبق اظهارات دکتر سلام زاده تاکنون حدود سه هزار دانشجو به کشور بازگشتند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد دو برابر این آمار قرار است به کشور منتقل شوند.

این موضوع برای دانشجویان معضلات زیادی را در پی داشته است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مشکلات حوزه آموزش خصوصاً آموزش بالین اشاره کرد، بحث ما در آموزش بالینی این است که دانشجویان به صورت گروه بندی در کلاس ها حضور پیدا می‌کنند و تعداد بالای دانشجویان باعث پایین آمدن کیفیت آموزش می‌شود همچنین در بعضی از رشته ها با کمبود اساتید مواجهیم و از سوی دیگر بحثی کمبود امکانات نیز مطرح است به طور مثال در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، فقط در یکی از گروه‌ها ۱۵ نفر در کلاس‌های بالینی حضور دارند که استاندارد این کلاس ۵ الی ۶ نفر است.

*معضلات اجتماعی و فرهنگی دانشجویان

معضل دوم بحث اسکان و خوابگاه‌های دانشجویان است به طوری که امروز با معضل بزرگ کمبود خوابگاه مواجهیم به طوری که به دانشجویان شهریه پرداز خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و آنها در فضای شهری پراکنده می‌شوند که آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد همچنین خود دانشجویان نیز با مشکلات مواجه هستند

معضل بعدی مشکلات داخل دانشگاه است به طوریکه این دانشجویان با سطح مالی بالا وارد دانشگاه شده‌اند و در کنار دانشجویانی قرار می گیرند که وضعیت مالی متوسط دارند، که به تبع آن معضلات فرهنگی و اجتماعی را ایجاد کرده و ما این موضوع را به وضوح در دانشگاه مشاهده می کنیم.

*نگاه وزارت بهداشت به دانشجویان انتقالی مالی است

رویکرد وزارت بهداشت به دانشجویان خارج از کشور نگاه مالی است و به آنها به عنوان یک خودپرداز نگاه می‌کنداز سوی دیگر در حوزه آموزش و علمی نیز قبل از کنکور علاقه مندی و مستعد این ورود به رشته‌های پزشکی متوقف می‌شوند و در بعد دانشگاهی نیز خروجی سیستم تربیت افرادی با نگاه مادی و کاهش تعهد حرفه‌ای است. در پذیرفتن این افراد باید قانون بازنگری شود یا اینکه به طور کلی این فرایند متوقف شود.

وقتی دانشجو می‌خواهد برای تحصیل به خارج از کشور بروند باید مجوز ساختار مند به آنها ارائه شود نه اینکه صرفاً فردی به دلیل دارا بودن تمکن مالی در خارج از کشور تحصیل کند. در زمان برگشت نیز دانشجویان باید ۱۰۰ درصد پس از اتمام دوره تحصیل به کشور بازگردند مگر اینکه مشکلات خاص یا مشکلات خانوادگی داشته باشند که قانون باید در این زمینه سفت و سخت عمل کند.

با بازگشت دانشجویان برجسته در دانشگاه خارج از کشور که در بهترین دانشگاه‌های کشورهای اروپایی تحصیل می‌کنند مشکلی نداریم اما باید سطح آنها در حد سطح دانشجویان پزشکی کشور باشد، و برای وزارت بهداشت روشن باشد که آنها از نظر علمی در سطح عالی قرار دارند و رزومه قوی داشته باشند.

*آزمون ساده برای ورود به دانشگاه‌های کشور

متأسفانه می‌بینیم برخی از افراد برخلاف مصوبه رسمی وزارت بهداشت با معدل های پایین تر در دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند متاسفانه این موضوع به تجارت عجیبی تبدیل شده است و این افراد حتی با آموزش و پرورش نیز رایزنی می‌کنند که بتوانند صندلی‌های دانشگاه های علوم پزشکی را تصاحب کنند معیارهای جهانی را مد نظر داشته باشیم متاسفانه می بینیم که برای ورود این دانشجویان مصاحبه‌های بسیار ساده انجام می‌شود که با این حال برخی از این دانشجویان نیز حتی توانایی قبولی در این مصاحبه ها را ندارد.

دانشگاه‌های ما پس از طرح تحول سلامت با مشکلات مالی عدیده ای مواجه شدند و برای جبران کسری بودجه‌های خود به سمت افزایش ظرفیت پردیس ها رفتند و از سوی دیگر به دنبال تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی بودند و این موضوع همچنان ادامه دارد.

ادامه این روند افزایش ناامیدی دانشجویان دامن می زند و فرصت شغلی آنها کاهش پیدا می‌کند از سوی دیگر امروز با فضای پزشکی زده جامعه ایران مواجهیم که یکی از دلایل آن سرازیر شدن خیل عظیمی به سمت دانشگاه‌های علوم پزشکی است و این موضوع ین زیر آسیب‌های روانی و جامعه شناختی را دارد که راه‌حل آن احیای فضای شغلی سایر رشته ها است.

*قانون را متوقف می‌کنیم

در ادامه پیگیری‌های خبرنگاران فارس، موضوع را از مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیگیری کردیم که وی در این خصوص گفت: در مقطعی و تا جایی که اطلاع دارم 300 نفر بدون آنکه به خارج بروند و در رشته‌ای تحصیل کنند در کلاس‌های پزشکی دانشگاه‌های معتبر نشسته بودند که البته این افراد شناسایی شده و با آنها برخورد شده است. براساس بخشنامه وزارت علوم و بهداشت برخی دانشجویان می‌توانستند به خارج سفر کرده و چند صد میلیون تومان هزینه کنند و بعد از گذراندن یک ترم تحصیلی به داخل کشور انتقالی بگیرند و در حقیقت معنای این کار آن است که می‌‌شود با هزینه 500 میلیونی و یا یک میلیارد تومانی در بهترین دانشگاه‌های ایران و در رشته‌های پزشکی ادامه تحصیل داد.

در این موضوع به هیچ وجه بحث علمی مطرح نیست ضمن اینکه برای اجرای این مصوبه فشار زیادی برای پذیرش افراد به دانشگاه‌ها و مسئولان آن وارد می‌شد که آنها از این دانشجویان آزمونی نگرفته و نمره بدهند. متأسفانه این تصمیم غلط بوده و برخی افراد تحت شرایط و منافع خاص این کار را انجام داده‌اند که برخی از آنها در مجلس و یا در دولت بودند. ضمن اینکه این موضوع مصیبت‌های علمی و اخلاقی در کشور دارد.

وقتی برخی از این افراد صلاحیت اخلاقی هم ندارند و ممکن است فسادزاه هم باشند باید تلاش کنیم این قانون را متوقف کنیم چرا که پول زیاد این دست از دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های ایران می‌تواند منجر به اعطای رشوه شود چرا که آنها به دنبال تحقق اهداف‌شان هستند. قطعاً این موضوع را در کمیسیون آموزش بررسی خواهم کرد هرچند که طبق پیگیری‌هایم متوجه شدم که وزارت علوم و بهداشت به دانشجویان انتقالی به ایران ممنوع شدن این موضوع را در مجلس گوشزد کردند و حتی گروه آخر نتوانستند کار انتقالی خود را انجام دهند. چرا که این وزارتخانه‌ها معتقدند مجلس قبلی چنین مصوبه‌ای داشته است ولی اگر اینگونه نباشد در مجلس یازدهم حتماً این موضوع را دنبال کرده و آن را متوقف خواهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن