اجتماعی

ماجرای نخ‌نمای کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش و استخدام‌های بی‌ضابطه

سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۰:۰۴ ماجرای نخ‌نمای کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش و استخدام‌های بی‌ضابطه

آموزش و پرورش سال‌هاست از عدم ساماندهی نیروی انسانی در این وزارتخانه گلایه‌مند است و این در شرایطی است که استخدام‌هایی بر اساس قوانین مجلس، همه‌ساله دامن‌گیر این وزارتخانه می‌شود.

ماجرای نخ‌نمای کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش و استخدام‌های بی‌ضابطه

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سال‌هاست وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش مورد توجه وزرای این وزارتخانه گسترده بوده است؛ آنچه مسؤولان آموزش و پرورش بر آن تقریبا اجماع نظ دارند، این است که این ساماندهی مناسبی از بابت نیروی انسانی این وزارتخانه صورت نگرفته است.

در شرایطی که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش از کمبود 197 هزار نیروی انسانی در این وزارتخانه خبر می‌دهند، نمایندگان مجلس به استخدام و تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس، مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت رأی داده اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود 197 هزار نیروی انسانی در این وزارتخانه، گفت: ۵ روش برای تأمین نیروی انسانی خود داریم؛ سالی ۶۰-۵۰ یا ۴۰ هزار بازنشسته در سال‌های مختلف داریم که از گردونه آموزش و پرورش خارج می‌شوند؛ حدود ۲۰ هزار نفر را از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌کنیم که اینها ۴ سال آموزش می‌بینند و بعد وارد چرخه آموزش می‌شوند؛ بنابراین این ۲۰ هزار نفر هم فعلاً به درد امسال ما نمی‌خورد.

وی ادامه داد: ۲۳ هزار نفر را اجازه داریم از طریق ماده ۲۸ استخدام کنیم که ۵ هزار سهمیه هم از قبل مانده بود و ۲۸ هزار نفر می‌شود؛ این‌ها را از بین لیسانسیه‌هایی که در کشور موجود هستند، تأمین می‌کنیم. فراخوانی داده می‌شود که فکر می‌کنم در مرداد این کار انجام شود. این‌ها شرکت می‌کنند و آن‌هایی که در آزمون موفق شدند باید دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان ببینند که کار تدریس را انجام دهند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: برخی از همکارانی که بازنشسته می‌شوند و می‌توانند بازنشسته نشوند، یعنی قانونی اجازه دارند تا ۳۵ سال بمانند، از آ‌نها می‌خواهیم که نروند؛ اجازه داریم آنهایی که رفته‌اند، یک سوم اوقاتشان را با یک سوم قیمت بخریم و سر کلاس‌های آموزشی بیاوریم؛ این کار را هم انجام می‌دهیم.

وی افزود: الان حدود صد هزار نفر افرادی هستند که پیرامون آموزش و پرورش سال‌های مختلف به صورت حق التدریس و آموزشیار سوادآموزی کار کرده‌اند و اینها اجازه دارند به صورت حق التدریس با ما همکاری کنند؛ اجازه گرفتن نیروی حق التدریس جدید را نداریم. درصدد این موضوع هستیم که هم با مجلس و هم با شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کردیم که بتوانیم سامانی به وضع نیرو انسانی آموزش و پرورش بدهیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در طی ده سال گذشته ۴۸.۵ درصد از نیرو‌هایی که جذب کردیم از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب نشده‌اند؛ از سوی دیگر آنها هم محق هستند؛ به هر حال عده‌ای نیرو سال‌ها زحمت کشیدند و کار کردند و توقع دارند. قانوناً در قبال آنها تعهدی نداشته‌ایم، ولی این تعهد بعداً ایجاد شده است. از سال ۸۸ قانونی را مجلس تصویب کرده که به نظر من در حوزه تقنین شاید بی‌سابقه باشد، که بیش از ۱۱ بار این قانون اصلاح شده است. هر بار دامنه آن گسترده‌تر شده است.

وی تصریح کرد: روز اولی که این قانون تصویب شد بنا بود از طریق این قانون ۶۰ هزار نفر استخدام شوند که به صورت حق التدریس پیرامون آموزش و پرورش بوده‌اند و تاکنون ۱۹۷ هزار نفر از این‌ها استخدام شده‌اند و الان حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر باقی مانده‌اند.

روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به عزم نمایندگان مردم برای تقویت مجموعه آموزشی و پرورشی کشور اظهار داشت: مجلس یازدهم با توجه به نیاز فعلی سیستم آموزش و پرورش به جذب معلم و نیز روند رو به افزایش این نیاز در سال های آینده، در چند ماه گذشته بررسی و حل اشکالات بندهایی چون تبصره ۱۰ ماده ۱۷ مصوب دوره قبلی مجلس مبنی بر جذب معلمان نهضت سوادآموزی، حق التدریسی ها، پیش دبستانی ها و مربیان مهدکودک ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی از برنامه وزارت آموزش و پرورش برای جذب ۲۵ هزار معلم از میان گروه های مشمول این تبصره خبر داد و افزود: بر اساس گزارش وزیر آموزش و پرورش در جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلس، جذب شدگان از این طریق پس از گذراندن دوره ای یک ساله در دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه آموزشی کشور خواهند شد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در این جلسه همچنین لزوم توجه و بهره گیری از نخبگان و فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها در کنار خروجی های دانشگاه فرهنگیان نیز مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته متفکرآزاد، در این جلسه بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش مقرر شده تا علاوه بر جذب ۲۰ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان و از طریق کنکور، ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز با برگزاری آزمون آزاد بین فارغ التحصیلان کارشناسی و مقاطع بالاتر کل دانشگاه ها پس از گذراندن دوره آموزشی یکساله در دانشگاه فرهنگیان به عنوان نیروی آموزش و پروش استخدام شوند.

وی برگزاری این آزمون را در چهارچوب ماده ۲۸ عنوان کرده و گفت: جذب این تعداد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون نیاز به سابقه تدریسی و به منظور بکارگیری توان نخبگان و دانشگاهیان و تقویت بیش از پش سیستم آموزشی کشور از طریق تزریق افراد توانمند و علاقمند به حرفه شریف و مقدس معلمی صورت خواهد گرفت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه جدی به معیشت و منزلت فرهنگیان تاکید و تصریح کرد: بدون شک این امر می تواند موجب افزایش تمایل نسل جوان و به ویژه نفرات برتر کنکور و تحصیل کردگان نخبه دانشگاهی برای ورود به سیستم آموزش و پرورش شود، موضوعی که لازمه ارتقأ بیش از پیش چرخه آموزش به عنوان سنگ بنای رشد و تعالی کشور در همه عرصه هاست.

انتهای پیام/

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن