فرهنگ و هنر

ماجرای پرطرفدار شدن نوحه «بوی سیب» در کودکی فرزند مداح معروف

بوی سیب

استاد حوزه و دانشگاه یکی از عواملی که باعث واقعه عاشورا شد را دنیاگرایی، عافیت‌طلبی و جوّ زدگی مردم دانست. محمدحسین حدادیان نیز درباره ماجرای پرطرفدار شدن نوحه «بوی سیب» صحبت کرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام بهاءالدین قهرمانی‌نژاد مدرس حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که مهمان برنامه تلویزیونی «رو به راه» شبکه قرآن بود، در ابتدا گفت: چه شرایطی در جامعه ایجاد می‌شود که از سال ۱۱ هجری یعنی رحلت پیامبر تا واقعه عاشورا مردم فقط نظاره گر فتنه‌ها هستند؟ در جامعه‌ای که با بودن اباعبدالله(ع) مردم نظارگر اعمال یزیدند چه اتفاقی رخ داده است؟ می‌خواهیم این جامعه را بررسی کنیم.

رهبر ما راه امام حسین(ع) و امام و پیغمبر را ادامه می‌دهد

وی تأکید کرد: اولین زمینه این بود که مردم برداشت ظاهری از آیات قرآن داشته و ترویج فکر جبر می‌کردند. با این عنوان که هرچه در جامعه رخ می‌دهد خواست خدا است، دقیقاً همان فکری که امروزه نیز در جهان برای توجیه ظلم و ستم می‌کنند. یک روز در ایتالیا بودم و در یک برنامه‌ای پرسیدم از دیدگاه شما چرا حضرت عیسی را کشتند، مگر غیر از این بود که با ظلم مقابله می کرد، گفتند خیر، گفتم مگر پاپ جانشین حضرت عیسی(ع) نیست؟ پس چرا راه حضرت عیسی را ادامه نمی‌دهد و با ظلم مبارزه نمی‌کند. به آنها گفتم اما رهبر ما راه امام حسین(ع) و امام و پیغمبر را ادامه می‌دهد و به همین دلیل انقلاب اسلامی در دنیا امروز دشمن دارد. زیرا در مقابل ظلم سکوت نمی‌کنیم، اگر ائمه در مقابل ظلم سکوت می‌کردند همه برای آنها احترام قائل بودند. اینکه در قابل ظلم و ستم ایستادگی نکنی و بگویی خواست خدا این است ناقض سخنان خدا در قرآن است.

جوّ زدگی مردم عامل وقوع عاشورا

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: علت دوم این بود که خواص و افراد برجسته آن زمان با شرایط آن دوران هماهنگ بودند و به اباعبدالله می‌گفتند ما می دانیم شما حق هستید اما با اینها مدارا کنید. سومین عاملی که باعث رخ دادن عاشورا شد دنیاگرایی، عافیت‌طلبی و اشرافی‌گری بود. عامل چهارم در آن زمان جو زدگی مردم بود به عنوان مثال در شرایط آن زمان مردم نگاه می‌کردند و می‌دیدند برجستگان آن زمان سکوت کرده‌اند و آنها نیز همین کار را می‌کردند. این چهار عامل دست به دست هم می‌دهد تا واقعه عاشورا رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

کرونا روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد

وی تصریح کرد: اباعبدالله در کربلا و مکه و در بین مسیر مکه به کربلا مطالبی را فرموده است. اما روزی که فردایش می‌خواست به سمت کربلا برود این جمله را می‌گوید که اگر کسی می‌خواهد جانش را در راه ما بدهد و در محضر خدا وطن بگیرد به ما بپیوندد. وطن واقعی همه ما عندالله است. اباعبدالله هم در این سخنان می‌گوید هرکس می‌خواهد جان شیرینش را بدهد. در زیارت اربعین هم می‌گوییم جان عزیز و خون دل خودش را نثارکرد تا بندگان تو را از حیرت نجات بدهد. در آن مسیر عده‌ای از مکه راه افتادند و عده‌ای هم از مدینه. در مسیر وقتی خبر شهادت مسلم رسید عده‌ای از ناخالص‌ها پراکنده شدند. در تمام مسیر اباعبدالله به دنبال افرادی می‌فرستد. شخصی مثل حرّ که جذب اخلاق و رفتار امام می‌شوند. عده‌ای هم در کربلا به امام حسین(ع) می‌پیوندند. همه این‌ها افرادی‌اند که در این مسیر آن زمینه‌های موجود در جامعه نتوانسته آنها را فریب بدهد. چه مؤلفه‌هایی در اصحاب و یاران امام حسین(ع) هست که به این جایگاه رسیده‌اند؟

بیشتر بخوانید:

ماجرای حضور اروپایی ها در پیاده‌روی اربعین به روایت یک سلبریتی

حجت‌الاسلام قهرمانی‌نژاد بیان کرد: به جز حضرت عباس(ع) که همه‌جا می‌گوید سید و مولای من و تنها یک جا می‌گوید برادر، یک آقازاده واقعی در کربلا داریم به نام علی اکبر. غیر از اینها یارانی که روبه راه شدند و در مسیرآمدند، چه مؤلفه‌هایی داشتند؟ کسانی که جا ماندند چه مؤلفه‌هایی داشتند؟

بیشتر بخوانید:

مهدی رسولی: ماجرای مداحی‌های موضوع‌محور/ مخالفان روضه سیدالشهدا به دنبال حذف نام شهدا هستند

همچنین در ادامه برنامه «محمدحسین حدادیان»مداح و ذاکر اهل‌بیت مهمان برنامه تلویزیونی «رو به راه» بود. او گفت: امیدوارم به برکت روضه‌های حضرت سیدالشهدا این بیماری منحوس از همه کره زمین دفع و دور شود. خدا را شاکرم امسال هم مثل سال‌های قبل زیر بیرق امام حسین(ع) عرض ادب می‌کنیم. با توجه به مسائلی که به وجود آمد و به خاطر شرایط فعلی شب‌ها در فضای باز میدان امام حسین(ع) برنامه داریم و تا شب یازدهم برنامه برقرار است.

معاون وزیر بهداشت از نزدیک در جریان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیئت‌ها هستند

او افزود: یکی از جلساتی که برگزار می‌شود جلسه ما است و امسال مشاهده کردید که الحمدالله باز هم مثل سال‌های گذشته هیئتی‌ها و امام حسینی‌ها پیش قدم شدند و نظم و ترتیبی که در جلسات می‌بینید بسیار عالی و مثال‌زدنی است. این همه جمعیت در هیئت‌های آقای بنی‌فاطمه، آقای طاهری و آقای مطیعی می‌بینیم که همه هم در یک ساعت برگزار می‌شوند. این همه جمعیت زیر بیرق سیدالشهدا می‌آیند و همه هم مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند. در برخی از هیئت‌ها حضور معاون وزیر بهداشت را داشته‌ایم که از نزدیک در جریان کارها قرار گرفتند.

این ذاکر جوان اهل‌بیت بیان کرد: یکی از برنامه‌هایمان در میدان امام حسین(ع) است. برنامه مهدیه امام حسن(ع) را داریم که سال‌هاست در دهه محرم صبح‌ها برنامه داریم. امسال با توجه به اینکه حدوداً ۱۰۰ نفر یکی دو ماه قبل از ماه محرم فضای مهدیه را با توجه به اینکه گفته بودند می‌شود برنامه گرفت آماده کرده بودند. یکی دو روز قبل از محرم متوجه شدیم باید برنامه‌ها در فضای باز باشد. خیلی برایمان سخت بود. فقط هم ما نبودیم و خیلی از جلسات به مشکل برخوردند. اما بدون درنگ و با مدد حضرت عباس(ع) هر طور توانستیم و هرقدر از دستمان برمی‌آمد آن ساعت از صبح انجام دادیم. آفتاب و آن همه جمعیت می‌دانید مشکل است اما الحمدالله مشاهده می‌کنید که همه چیز روبه راه است و مردم رعایت می‌کنند.

او توضیح داد: خیلی از چهره‌هایی که تصویرشان در دکور برنامه است برایم آشنا است. خداوند بر درجات همه آنها بیفزاید. من اول چشمم به عکس حاج مجید سیب سرخی خورد. روحشان شاد. خدا حاج حسین سیب سرخی را حفظ کند و حاج حمید سیب سرخی را رحمت کند. حاج جعفر خمسه را می‌بینم. خدا آقا حامد را حفظ کند. خانه مداحان سرکوچه منزل ما بود. خیلی خدمت حاج آقا آهی می‌رسیدم. روحشان شاد. واقعا وجود او با برکت بود. امیدوارم نسل این بزرگواران ادامه دار باشد. اما عکسی که خیلی از خاطرات را برایم زنده کرد عکس حاج محمدتقی طاهری بود. سلام و درود می‌فرستم به عموهای عزیزم حاج محمد، محسن و مرتضی که همه نور چشم ما هستند. به حسین عزیزم که مثل برادرم می‌ماند سلام و درود می‌فرستم.

ماجرای پرطرفدار شدن نوحه «بوی سیب» در کودکی محمدحسین حدادیان

این مداح یادآور شد: اولین کربلایی که رفتم با حاج محمد طاهری رفتم. تنها و ۹ ساله بودم که رفتم. آن زمان ماشین‌ها داخل بین‌الحرمین می‌رفت. وقتی رسیدیم و وارد شدم حال و هوایم خیلی عجیب بود. خیلی دوست داشتم کربلا بروم. دیدم همه منقلب شدند. عمو محمد به من نشان داد و دیدم در یک تلویزیون نوحه من پخش می‌شود. نوحه بوی سیب. اولین بار در صحنه تلویزیون آنجا نوحه‌ام را دیدم که خیلی منقلب شدم. دیدم چند تلویزیون داشت این نوحه را پخش می‌کرد. سال ۸۰ بود؛ واقعاً فکر نمی‌کردم این نوحه اینقدر پرطرفدار شود. اکثر فایل‌هایی که از بوی سیب پخش شد معمولاً هیئت تمام می‌شد بعد من می‌خواندم. در زینبیه در هیئت می‌خواندم. اما اکثراً جاهایی که بوی سیب را خواندم ایام ولادت حضرت زین‌العابدین در هیئت حاج آقای طاهری خواندم. اولین جا بود و من خیلی برای خواندن این شعر شوق و ذوق داشتم. یک دفعه فضا به سمت کربلا رفت و مردم مشتاق زیارت کربلا بودند و من بوی سیب را خواندم و جلسه خاطره‌انگیز شد. آن شب این شعر را خواندم و خیلی جلسه عجیبی شد. جلسه که تمام شد و خواستیم برویم حاج محمدتقی طاهری که روحشان شاد باد روی یک صندلی نشسته بودند. من را خدمت او بردند. سلام و عرض ادب کردم. دعایی برای من کرد که امیدوارم همیشه بدرقه راه من باشد. دعا کردند ان‌شاالله تا آخر عمرت نوکر امام حسین(ع) باشی. آن شب خیلی من را تشویق کرد و به محبت داشت.

پسر مداح معروف حاج سعید حدادیان تأکید کرد: اکثرا همه هیئتی‌ها در جریان‌اند که حاج آقای ما کاری به بودن یا نبودن من ندارد و اکثراً مداح‌های جوان به جلسه‌های ما می‌آمدند و از آنجا رشد پیدا می‌کردند. چون حاج آقا خیلی به جوان‌ها بها می‌دادند و حواسشان بود. در هیئت ما باز است و قدم همه ذاکران امام حسین(ع) روی چشم ما است. الحمدالله یکی از چیزهایی که از بزرگترها یاد گرفته‌ام گریه کردن برای امام حسین(ع) است. دوست دارم بنشینم و این نوکران امام حسین(ع) بخوانند و من جانم را فدایشان کنم. ان‌شاءالله این راه و رسم ادامه داشته باشد.

حدادیان در پایان گفت: از هم‌سن و سال‌های خودم خواهشی دارم. مهمترین نکته در دستگاه امام حسین(ع) ادب است و اگر گریه‌کن ایشان باشیم خیلی چیزها به ما می‌دهد.

«رو به راه» کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که در ۱۵ روز ابتدایی ماه محرم هر شب ساعت ۲۴ تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) می‌شود.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن