فرهنگ و هنر

مافیای کتاب بلای کسب و کار کتابفروشی‌ها

مرکز تبادل کتاب

خوشبختانه بسیج شهرداری تهران بازار مبادله کتاب را در چهارراه ولیعصر، خیابان برادران مظفر ساماندهی کرده است و یکی از پررونق‌ترین بازارهای مبادله کتاب است.

به گزارش مشرق، زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از تهیه لیست ۴۵۰۰نفره دستفروشان و دوبار کمک یک میلیون تومانی (توسط بنیاد مستضعفان) به آنها خبر داد. بعد از مدتی سخنگوی شورای شهر تهران از مشکل دار بودن این لیست سخن گفت و اعلام کرد که قرار است لیست تهیه شده توسط مدیریت شهری تغییر پیدا کند. از سوی دیگر برخی از این دستفروشان مشکلاتی را برای مغازه دارهایی به وجود آوردند که با مالیات، عوارض و هزینه های جاری روبرو هستند. اما بیشترین معضل و مشکل در راسته کتابفروشی هاست که دستفروشان کتابفروش دقیقا روبروی مغازه ها بساط خود را پهن می کنند.

محمد جواد حق شناس/ رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی

از لیست دستفروشان خبری ندارم

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره لیست دستفروشان تاکید کرد: متاسفانه کمیسیون اجتماعی و کمیته مشارکت های مردمی و کمیته اجتماعی که باید در تهیه این لیست دخیل باشند در جریان کار قرار نگرفتند. بنابراین اطلاع دقیقی از این لیست نداریم. علی القاعده لیست دستفروشان باید زیرنظر کمیته اجتماعی تهیه می شد اما اعضای کمیته اجتماعی و کمیسیون اجتماعی و فرهنگی از این لیست خبر نداریم. درباره چگونگی تهیه این لیست و توزیع کمک ها باید از هیئت رئیسه سوال شود.

رسیدگی به مشکلات کتابفروشان با مافیای کتاب

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گفت: اولین سال شروع به کار کمیته اجتماعی طرحی برای ساماندهی دستفروشان تهیه شد. طبق این طرح دستفروشان خیابان انقلاب که راسته کتابفروشی است، اجازه فروش کتاب را نداشتند. محمدجواد حق شناس در پاسخ به این سوال که چرا این طرح به مرحله اجرا نرسید؟ گفت: از دو سال گذشته با مشکل کتابفروشان درگیر هستیم و با اتحادیه کتابفروشان جلساتی را برگزار کردیم. اعتراض کتابفروشان به حق بود اما متاسفانه طبق تحقیقات و بررسی های ما مشخص شد شبهه مافیا دستفروشان کتاب را ساماندهی می کند.

چاپخانه و شبکه توزیع اختصاصی مافیای کتاب

وی در توضیح روش کار مافیای کتاب، افزود: حال و روز تیراژهای کتاب این روزها خوب نیست و بسیار پایین آمده است. یک مولف نتیجه دهها سال پژوهش خود را یا یک مترجم نتیجه سال ها زحمت خود را به کتاب تبدیل می کند و با یک ناشر قرارداد می بندد. ناشر هم با سرمایه ۲۰-۳۰ساله عمر خود را می گذارد تا یک کتاب با یک مولف معتبر یا مترجم خوب را چاپ کند. این کتاب در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مجوز می گیرد و در چاپخانه منتشر و سپس توزیع می شود. مافیای کتاب، یک نسخه از کتابهایی که احتمال فروش زیادی دارند را خریداری می کنند و در عرض ۲۴ ساعت دهها نسخه از کتاب را در چاپخانه اختصاصی خودشان چاپ کرده و بین شبکه توزیع خودشان که عمدتا دستفروشان هستند توزیع می کنند. کتابی که حق تالیف و عوارض و هزینه های دیگر را نپرداخته را با تخفیف ۵۰درصدی به فروش می رسانند. اگر این کتاب ۸۰هزار تومان به فروش می رسیده را با قیمت ۴۰هزار تومان می فروشند در حالی که کتاب برای خودشان ۲۰هزار تومان هزینه داشته است. مافیای کتاب با این کار ضربه اساسی به بازار نشر، مولف، ناشر، مترجم و بازار کتاب می زنند.

کم کاری در حوزه ساماندهی دستفروشان کتاب

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به این که ما در شورای شهر تهران پیگیر مشکلات اتحادیه کتابفروشان بودیم، افزود: بین سازمان ساماندهی مشاغل، شهرداری های منطقه ۶ و ۱۱ (که دو راسته مهم کتابفروشی کریمخان زند و انقلاب در این دو منطقه قرار دارد) و مجموعه شهربان (که مسئولیت ساماندهی دستفروشان را به عهده دارد) نشست های تخصصی گذاشته شد. مکاتبات زیادی نیز در این راستا گذاشتیم تا رونق لازم را شاهد باشیم. اما همچنان شاهد کم کاری هایی به ویژه در بخش دستفروشان حوزه کتاب هستیم.

استقبال از فروش کتاب های دست دوم

محمدجواد حق شناس گفت: البته فروش کتاب دست دوم را از حوزه دستفروشی کتاب تحت حمایت قاچاق و مافیا جدا می کنم. فروش کتاب دست دوم در دنیا به رسمیت شناخته شده است و این معقوله به نوعی حمایت از محیط زیست است. خوشبختانه بسیج شهرداری تهران بازار مبادله کتاب را در چهارراه ولیعصر، خیابان برادران مظفر ساماندهی کرده است و یکی از پررونق‌ترین بازارهای مبادله کتاب است. فکر می کنم اگر بتوانیم دستفروشی ها را به سمت بازار مبادله کتاب پیش ببریم تا جلوی توزیع کتاب های غیرقانونی که حق مولف، مترجم و نشر پرداخت نمی شود گرفته شود. از سوی دیگر کتاب‌های ارزان و مناسب‌تر در اختیار اهل کتاب قرار دهیم.

*رکنا

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن