سیاسی

ما در کشورمان یا چهل ستون می‌سازیم یا بیستون؛ این وسط چیزی نمی سازیم و صفر و صدی هستیم

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ – ۱۷:۵۴ ما در کشورمان یا چهل ستون می‌سازیم یا بیستون؛ این وسط چیزی نمی سازیم و صفر و صدی هستیم

معاون رئیس جمهور گفت: ما در کشورمان یا چهل ستون می‌سازیم یا بیستون؛ این وسط چیزی نمی سازیم و صفر و صدی هستیم.

ما در کشورمان یا چهل ستون می‌سازیم یا بیستون؛ این وسط چیزی نمی سازیم و صفر و صدی هستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی و جمشید انصاری معاون رییس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور در شبکه آموزش سیما به سوالات مجری برنامه پاسخ دادند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که در سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مهارت های مدیران اشاره شده است.تا چه میزان این اتفاق در کشور افتاده است و به آن توجه می‌شود؟ گفت: تلاش های گسترده‌ای در طی این سال ها اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: پست‌های حرفه‌ای از پست‌های سیاسی جدا شده تنها یکی دو اشکال در نحوه اجرای این سیاست ها وجود دارد.مسئله این است که نظام ارزیابی دقیقی برای نحوه تصمیم گیری و تقسیم سازی و اجرا نداریم.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: افراد رزومه‌هایی دارند که شامل عناوین پستی هست ولی کیفیت مدیریت جایی ثبت و ضبط نمی‌شود. ثبت این کیفیت مدیریت‌ها در جایی مورد نیاز هست تا بتوان مدیران را بر اساس این اطلاعات طبقه بندی کرد.در نظام ارزشیابی ما چون تعارف وجود دارد به همین دلیل ارتقای سیستم مدیریتی با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد پست های سیاسی آزمون های ارزشیابی وجود خارجی ندارد یعنی عملا معیار بکارگیری مدیران ، ارزشیابی نیست.در مورد پست های حرفه ای هم که وجود دارد عملا معیار قطعی نیست.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا این خلا وجود دارد؟ آیا مجلس باید اینکار را انجام دهد؟، گفت: قطعا غفلت هست و نمایندگان مجلس دهم باید دوره های برخورد با اینگونه مسایل را حتما گذرانده باشند.این قوانین مدیریتی نه از طرف دولت ارائه شده و نه از طرف مجلس به آن توجه شده است.

وی اضافه کرد: این نقصی است که حتما باید به آن توجه شود. البته آموزش های غیر‌رسمی به بعضی از گروه ها مثل نمایندگان مجلس داده می‌شود اما الزام ارتقا این نیست.اصلاح این مواد قانونی حتما به همراه کمک دولت قابل انجام می‌شود.

قاضی زاده هاشمی در این مورد که چرا وقتی قانونی داریم که مدیران باید آموزش هایی قبل از مدیریت ببینند ولی فشارهایی از داخل دولت و خارج دولت سبب می شود که این قانون اجرائی نشود ؟، اظهار داشت: درست است که قانون و مبانی قانون وجود دارد امّا این تبدیل به یک عرف در جریان نیست و تبدیل به یک موضوع باورشده توسط مجموع سیاست گذاران نیست . با اینکه سازمان اموراداری و استخدامی کشور میخواهد این قانون را اجرا کند ولی از طرفین مختلف تحت فشار قرار می گیرد و به رسمیت شناخته نمی شود.

جمشید انصاری معاون رییس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در پاسخ به این پرسش که سازمان امور اداری و استخدامی کشور نسبتش با نظام مدیریت ما چگونه است و سازمان چه مسئولیتی دارد؟، تصریح کرد: بر اساس اصل ۱۲۶ قانون اساسی مسایل اداری و استخدامی کشور برعهده رییس جمهور نهاده شده و سازمان اداری و استخدامی کشور مسئولیت اداره این امر را برعهده دارد.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم نظام مدیریت نباید منحصر به نظام دولتی بشود چون ما کشور را میخواهیم اداره کنیم و بخش خصوصی ما هم سهم بزرگی در اداره کشور دارد.بخش خصوصی هم د راین امر متولیانی دارند که باید به این موضوع هم پرداخته شود.

انصاری در مورد اینکه عملکرد بخش خصوصی نسبت به دولتی چگونه است؟، اظهار داشت:
ما ساز و کارهایی داریم که بتوانیم مدیران آن بخش ها رو هم آماده سازی کنیم.نظام دانشگاهی ما هم با همین هدف تشکیل شده بعنوان مثال آموزشگاههای فنی و حرفه ای
شما با هر مدرکی بخواهید مدیریت کنید در یک مراکز خاصی آموزش های مدیریتی میبینید . در دنیا هیچ جراحی رو ابتدا به ساکن رئیس بیمارستان نمی‌کنند. دوسال آموزش مدیریت می‌بیند، بعد پست ریاست را به او می‌دهند.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰ دوره های آموزش مدیریتی مشابه دانشگاه برای مدیران گذاشتیم با بعضی از تفاوتها ولی الان اینجوری نیست. از سال ۱۳۹۳ مصوبه‌ای در شورای عالی اداری به تصویب رسید تحت عنوان برنامه آموزش و تربیت مدیران آینده. ما در واقع متناسب با این برنامه یک نظام شناسایی و استعدادیابی مدیران پیش بینی کردیم که این کار توسط کانون های ارزیابی که واقعاً دولتی نیستن انجام می‌شود .

انصاری تصریح کرد: کلیه دستگاه‌ها با مصوبه سال ۱۳۹۳ موظف شدن که نیروهای واجد شرایط برای تصدی مشاغل مدیریتی در سطوح مختلف رو ارزیابی کنند و بانک اطلاعاتی برایشان تشکیل بدهند.

وی بیان داشت: اگر کانون ارزیابی کننده تشخیص دهد که فردی نیاز به آموزش هایی دارد قبل از مدیریت باید این دوره ها را بگذراند . از ابتدای سال ۱۳۹۷ که انتخاب کسانی که از طریق کانون های ارزیابی صلاحیت اونها برای تصدی مشاغل مدیریت مورد تأیید قرارنگرفته بعنوان مدیر در دولت ممنوع است.

انصاری بیان داشت: ما در کشورمان یا چهل ستون می‌سازیم یا بیستون … این وسط چیزی نمی سازیم و صفر و صدی هستیم . قطعاً اشکالات متعددی در نظام مدیریتی ما وجود دارد. ما نزدیک ۶۶ هزار نفر مدیر مستقل در کشور داریم . طبیعی است در این حجم ۶۶ هزارنفری ضعف هایی هم وجود داشته باشد و مردم هم حق دارند که ناراضی باشند ولی من میگویم در کشور ما مدیران ما جزو اقشار زحمت کش هستند . یعنی اگر میزان وقت گذاری مدیران با دیگران کارکنان را مقایسه کنیم بدون استثنا مدیران ما وقت بیشتری را برای انجام کارهای خودشان می گذارند.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن