اقتصادی

مجلس به دنبال احیای سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی است

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ – ۰۴:۳۲ مجلس به دنبال احیای سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مصوبات و آیین‌نامه‌های مختلفی وجود دارد که سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی را 20 درصد عنوان می‌کند، گفت: در همین راستا، مجلس این نکته را در قالب یکی از روش‌های تامین مالی طرح جهش تولید مسکن می خواهد به قانون تبدیل کند.

مجلس به دنبال احیای سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی است

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجل شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه مسئله تامین مسکن مردم از مهم‌ترین مسائل معشتی است و در کانون توجه مجلس قرار دارد، گفت: مجلس یازدهم وعده حل مشکلات را به مردم داده است و برای تحقق این وعد با توجه به اولویت هر بحث اقدام می‌کند. در همین راستا بخش مسکن با توجه به اینکه یک پیشران اقتصادی است و با تاروپود معیشت مردم گره خورده است از اهمیت به سزایی برخوردار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این نکته که در طول سال‌های اخیر با بی‌برنامگی دولت در حوزه مسکن مواجه بوده‌ایم، تاکید کرد: خلا وجود قوانین به منظور سامان بازار مسکن، امری است که در دستور کار مجلس قرار گرفته و علت این امر آن است که در گذشته، نبود قوانین صحیح و همچنین اجرای نامناسب قوانین موجود شرایط اسف‌باری را در بخش مسکن به وجود آورده است.

*هدایت نقدینگی از اهداف مجلس در طرح جهش تولید و تامین مسکن است

وی با اشاره به طرح جهش تولید و تامین مسکن افزود: این طرح یک برنامه مدون به منظور حل مشکلات مسکن در کشور است که تصویب آن آرزو بود. برای مثال با وجود تجربه‌های موفقی نظیر پروژه مسکن مهر، ما جای خالی سیاستگذاری صحیح در این حوزه را حس می‌کردیم.

یوسفی درباره دلایل ضرورت توجه به پیشران‌های اقتصادی کشور‌ گفت: حرکت بخش پیشران اقتصادی مانند بخش مسکن منجر به حرکت نزدیک به 200 بنگاه اقتصادی به طور مستقیم و غیر مستقیم است و این نکته باعث خروج از رکود حاکم بر صنایع کشور است.

این نماینده مجلس در تشریح روش‌های در نظر گرفته شده به منظور تامین مالی طرح جهش تولید و تامین مسکن، تصریح کرد: شیوه‌های متفاوتی به منظور تامین مالی طرح جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها مرتبط با هدایت تسهیلات اعطایی بانک‌ها خواهد بود.

*سهم بخش مسکن از تسهیلات بانک‌ها باید احیا شود

وی در توضیح نحوه هدایت تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش مسکن ادامه داد: مصوبات و آیین‌نامه‌های مختلفی مانند مصوبه شورای پول و اعتبار وجود دارد که سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی را 20 درصد عنوان می‌کند. در همین راستا مجلس می خواهد به منظور جمع‌بندی مصوبات و آیین‌نامه‌های متعدد، این نکته را در قالب یکی از روش‌های تامین مالی طرح جهش تولید به قانون تبدیل کند.

یوسفی ضمن اشاره به اینکه کل سیستم بانکی در سال گذشته حدود 950 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصاد داده است، گفت: در سال گذشته تنها 6 درصد از تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص پیدا کرده است در حالیکه در اواخر دهه 80 تا 17 درصد این تسهیلات به بخش مسکن اختصاص پیدا می‌کرد. بنابراین مجلس به منظور احیای سهم مسکن اقدام کرده است.

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به سایر روش‌ها تامین مالی طرح جهش تولید و تامین مسکن، گفت: درآمدهای مالیاتی حوزه مسکن، نظیر مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر زمین‌های بایر و سایر مالیات‌ها نیز در جهت ساخت مسکن استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن