سیاسی

مجلس بودجه اجرای طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را پیش‌بینی کند

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۸:۱۳ مجلس بودجه اجرای طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را پیش‌بینی کند

عضو هیأت رئیسه مجلس با تأکید براینکه طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده باید با پیش‌بینی منابع مالی در مجلس مصوب شود، گفت: نباید مصوبه‌ای داشته باشیم به دلیل مغایرت اصل 75 قانون اساسی، دولت از اجرای آن سر باز زند.

مجلس بودجه اجرای طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را پیش‌بینی کند

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این طرح قرار است بزودی در صحن مجلس مطرح و تصمیماتی در خصوص رشد جمعیت در کشور گرفته شود.

وی با بیان اینکه مسئله کاهش جمعیت در کشور بسیار مهم است، افزود: در سال گذشته یک میلیون و 196هزار و 135 نوزاد در کشور متولد شدند که 12 درصد نسبت به سال 97 کاهش نشان می‌دهد. یعنی در سال گذشته 170 هزار نوزاد نسبت به مدت مشابه کمتر متولد شده‌اند و این آمار به نسبت به سال 93 حدود 22 درصد کاهش نشان می‌دهد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه اقداماتی که برای رشد جمعیت در سال‌های گذشته انجام شده متناسب با شدت کاهش جمعیت نیست، اظهار داشت: تنها کاری که انجام شده این بوده که قانون لغو محدودیت جمعیت که در سال 72 مصوب شده بود، حذف شود.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه مهم‌ترین کاستی در خصوص طرح مذکور این است که پیش‌بینی مالی مورد نیاز برای آن نشده است، گفت: این موضوع چالش اصلی طرح مذکور است.

وی با تأکید براینکه طرح مذکور نباید مغایر با اصل 75 قانون اساسی باشد، افزود: دولت هم چون لایحه‌ای ارائه نداده عدم پیش‌بینی بودجه در این طرح موجب طفره رفتن دولت از اجرای قانون مصوب مجلس خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: البته یک اعتبار 218 میلیارد تومانی در بودجه امسال برای افزایش جمعیت پیش‌بینی شده که این رقم به نسبت سال 1393 حدود 60 درصد کاهش نشان می‌دهد و این عدد برای افزایش جمعیت کافی نیست.

حاجی‌دلیگانیخاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این طرح باید راهکارهایی برای تأمین مالی داشته باشد.

وی افزود: باید قانون تسهیل ازدواج جوانان همزمان با تصویب این طرح مجلس اصلاح شد تا مکمل طرح مذکور باشد.

اصل هفتاد و پنجم می گوید «طرح های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه های عمومی می انجامد, در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد».

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن