سیاسی

مجلس مخالف تحمیل هزینه غربالگری به خانوارهاست

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ – ۱۶:۴۷ مجلس مخالف تحمیل هزینه غربالگری به خانوارهاست

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه نباید غربالگری جنین الزام آور باشد گفت: مجلس مخالف تحمیل هزینه غربالگری به خانوارهاست.

مجلس مخالف تحمیل هزینه غربالگری به خانوارهاست

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره الزام مادران باردار به غربالگری جنین و تلاش مجلس برای حذف این الزام اظهار داشت: در حال حاضر غربالگری از سوی پزشکان به خانوارها توصیه می‌شود و حتی اکثر پزشکان آنرا الزام می‌کنند است اما مجلس معتقد است که نباید این کار الزام آور باشد. ضمن اینکه این موضوع چند هفته‌ای است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ در صورتی که مجلس تلاش دارد این الزام را حذف کند.

وی افزود: سالانه چند هزار کودک به بهانه اینکه ممکن است جنین دچار بیماری ناعلاج، عقب‌ماندگی و یا سندروم داون باشد سقط می‌شوند و عملا مادر باردار را اجبارا به غربالگری می‌فرستند؛ همین اجبار هزینه‌های زیادی را به خانوار تحمیل می‌کند در صورتی که خیلی از این آزمایش‌های غربالگری ممکن است توجیهی نداشته باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مجلس تلاش دارد تا الزام مادران باردار را به غربالگری حذف کند و اگر کسی بخواهد اقدام به آزمایش غربالگری جنین کند پزشک زنان باید با مسئولیت خودش و همراهی خانواده این کار را انجام بدهد اما در مجموع مجلس به دنبال حذف الزام غربالگری جنین است؛ اگر الزام خانوارها به انجام آزمایش غربالگری را حذف کنیم خانواده‌ها با استرس کمتری به سمت فرزندآوری خواهند رفت.

وی گفت: در خیلی از کشورها درصد غربالگری بسیار پایین است اما متاسفانه در کشورمان این موضوع به شدت بالاست که آمار هم شاهد این موضوع است.

فلاحی در مورد حمایت بیمه‌ها از غربالگری جنین اظهار داشت: متاسفانه بیمه حمایت از انجام آزمایش غربالگری در کشور نداریم و خانوارها باید آن را با هزینه شخصی انجام دهند.

نماینده همدان در مجلس افزود: متاسفانه سالانه و به بهانه انجام آزمایش غربالگری، تعداد زیادی جنین سقط شده و مانع از به دنیا آمدن فرزندان زیادی می‌شوند که خیلی از آنها مشکل و بیماری هم ندارند؛ الزام به غربالگری یکی از دلایل کاهش جمعیت شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن