سیاسی

مجلس مراقب باشد بودجه حوزه سلامت صرف ولخرجی‌های دولت و هزینه‌های انتخاباتی نشود

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ – ۱۰:۵۴ مجلس مراقب باشد بودجه حوزه سلامت صرف ولخرجی‌های دولت و هزینه‌های انتخاباتی نشود

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با اشاره به برخی ابهامات در در بودجه سلامت گفت: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مردم، بودجه حوزه سلامت را با دقت بیشتری بررسی کنند و با اِعمال حداکثر شفافیت جلوی وِلخرجی‌های دولت را بگیرند.

مجلس مراقب باشد بودجه حوزه سلامت صرف ولخرجی‌های دولت و هزینه‌های انتخاباتی نشود

محمدحسین ابراهیمی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره بررسی بودجه ۱۴۰۰ از سوی دانشجویان بسیجی گفت: بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد یکی از بخش‌هایی که نسبت به قانون بودجه سال ۹۹ افزایش خیلی جدی داشته، بودجه‌ حوزه سلامت است. بر اساس لایحه بودجه مجموعه اعتبارات حوزه سلامت از عدد ۹۶ هزار میلیارد به رقم تاریخی ۱۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بودجه سال ۹۹ بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: رشد ۶۰ درصدی اعتبارات حوزه سلامت در حالی است که مابقی حوزه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ با رشد کمتری همراه بوده، مثلا بودجه مربوط به ساخت مسکن کمتر از ۱۰ درصد رشد داشته است.

ابراهیمی افزود: به طور کلی اعتبارات نظام سلامت از دو محل تأمین می‌شوند. اول، منابع عمومی بودجه؛ دوم، درآمدهای اختصاصی که از محل درآمدهای بیمارستان ها تأمین می‌شود. در قانون بودجه سال ۹۹ از مجموع ۹۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات حوزه سلامت تنها ۲۹ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی، حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان از محل درآمد های اختصاصی و حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان هم از محل یارانه ها تأمین شد.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: با این وجود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، سهم منابع عمومی افزایش ۲.۵ برابری داشته و به عدد نجومی ۷۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرفی درآمدهای اختصاصی حوزه سلامت نه تنها کم نشده بلکه با افزایش محدودی همراه بوده است. به طوری که درآمدهای اختصاصی حوزه سلامت از ۴۷ هزار میلیارد تومان به ۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین رقم مربوط به یارانه ها هم ۴۸ درصد افزایش داشته و معادل ۲۹ هزار میلیارد تومان شده است.

وی گفت: ‌در قانون بودجه سال ۹۹ تعداد بیماران بستری ۲۱.۶۰۰.۰۰۰ بیمار تخمین زده شده بود. این درحالی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تعداد بیماران بستری حدود ۱۲.۹۶۰.۰۰۰ بیمار تخمین زده شده است. با توجه به اینکه تعداد بیماران تخمین زده شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد نسبت به تعداد بیماران تخمین زده شده در قانون بودجه ۹۹ کاهش یافته است؛ اما شاهد آن هستیم که اعتبارات حوزه سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه ۹۹، ۶۰ درصد افزایش یافته است.

ابراهیمی تصریح کرد: برخی افراد شیوع بیماری کرونا را علت اصلی افزایش هزینه های حوزه سلامت مطرح می‌کنند در صورتی که هزینه بیماران کرونایی از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود و عملا جزو درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت به حساب می‌آید و این درحالی است که افزایش اعتبارات حوزه سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، عمدتا از محل منابع عمومی بودجه صورت گرفته است. در نتیجه، شیوع ویروس کرونا را نمی‌توان دلیل منطقی برای افزایش چشمگیر هزینه ها در حوزه سلامت دانست.

وی ادامه داد: همچنین بعضی افراد مدعی می شوند که افزایش هزینه‌های حوزه سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به دلیل استخدام نیروی کار جدید است، ولی این حرف هم اشتباه است. چراکه اگر ما بگوییم ۵۰ هزار نیرو در سال جدید قرار است که استخدام بشوند و میانگین پرداختی حقوق به آنها را ۴ میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم، در مجموع ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این کار لازم است، در صورتی که این رقم اختلاف خیلی زیادی با افزایش ۶۰ هزار میلیارد تومانی منابع مالی حوزه سلامت دارد.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: با این حال به نظر می رسد دولت با بهانه کردن شیوع ویروس کرونا و با افزایش نجومی اعتبارات حوزه سلامت، می خواهد هزینه ویژه خواری‌های خود یعنی بودجه‌های خارج از بودجه که بخشی آن قطعا به انتخابات ۱۴۰۰ مربوط می شود را از این محل تامین کند.

ابراهیمی گفت: لذا از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم انتظار می‌رود با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی که ملت عزیزمان را تحت فشار قرار داده است، در لایحه بودجه ۱۴۰۰، بودجه حوزه سلامت را با دقت بیشتری بررسی کنند و با اِعمال حداکثر شفافیت جلوی اینگونه وِلخرجی های دولت را بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن