فرهنگ و هنر

محتوای جذاب در قاب زیبای آی فیلم

آی فیلم

آی فیلم شبکه با ساخت برنامه ‌های ترکیبی و مسابقات تلویزیونی جذاب و پخش سریال ها و فیلم های ماندگار و خاطره انگیز اوقات خوشی را برای بینندگانش رقم می ‌زند.

به گزارش مشرق، آی فیلم از جمله شبکه‌ های پر بیننده تلویزیون است که در عمر یک دهه ای‌اش توانسته بسیاری از مخاطبان قاب کوچک را جذب و با خود همراه کند. بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، آی فیلم در تابستان گذشته چهارمین شبکه پرمخاطب تلویزیون بوده است. این شبکه با ساخت برنامه ‌های ترکیبی و مسابقات تلویزیونی جذاب و پخش سریال ها و فیلم های ماندگار و خاطره انگیز اوقات خوشی را برای بینندگانش رقم می ‌زند. گرافیک و جاذبه ‌های بصری از همان آغاز فعالیت آی فیلم جایگاه ویژه و پر اهمیتی را در این شبکه داشته است و یکی از نقاط قوت این رسانه خاطره ‌ساز به شمار می ‌رود. چند روزی است که آی فیلم از گرافیک جدید خود رونمایی کرده و مخاطبان شاهد نوآوری های بصری در این شبکه هستند. گرافیکی که به گفته طراحانش، با لحاظ کارکردها و اهداف این شبکه و جامعه مخاطبان هدفش که خانواده ‌ها هستند، طراحی و اجرا شده و سنت و مدرنیته به شکل توامان در آن به کار گرفته شده است. در این گزارش و در گفت و گو با طراح، کارشناسان و صاحبنظران به بایسته ها، جزئیات، اهداف و نقاط قوت و ضعف گرافیک و هویت بصری جدید شبکه‌ آی ‌فیلم پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

بیشتر بخوانید:

مهدویان با «شیشلیک» از گذشته خود فرار می‌کند؟

تغییر گرافیک اجتناب ناپذیر بود

امید خوش‌نظر به عنوان مسئول پروژه گرافیک شبکه آی‌ فیلم پیش تر به فارس گفته است: شناسه‌ های عنصر سریال در گرافیک قبلی این شبکه به خوبی دیده نشده بود و به همین دلیل، آنها تلاش کرده اند هویت سریال بودن، مجموعه بودن و تکرارپذیری را در این موقعیت به شکل مهمی تعریف کنند.
خوش‌نظر همچنین تاکید کرده است: سعی کردیم به عنصر «آرشیو» توجه کنیم به این معنا که هویتی در یک قالبی به شکل مجموعه نگهداری می‌ شود و یک جریان ارزشمند است.
وی با بیان اینکه پروژه هویت بصری جدید شبکه آی ‌فیلم اواسط سال گذشته کلید خورد اظهار می کند: شبکه آی ‌فیلم یک شبکه پر مخاطب است و حجم علاقه‌ مندی مخاطبین برای ما مهم بود. شبکه آی ‌فیلم از قبل یک هویت بصری برای خودش تعریف و سال‌ ها از آن استفاده می ‌کرد اما مدیریت احساس کرد ایجاد تغییراتی در هویت بصری فعلی، یک امر مهم و اجتناب ناپذیر است.
خوش‌نظر می افزاید: تاکید مدیران شبکه این بود که هویت ایرانی و مدرن بودن با همدیگر تلفیق شوند و ریتم گرافیک شبکه به نسبت گذشته، سرعت بیشتری پیدا کند. تیم تولید این موارد را مدنظر قرار داد و تلاش کرد روی هویت تخصصی شبکه که فیلم و سریال است نیز کار کند.
وی درباره استفاده از شعار شبکه آی ‌فیلم مبنی بر «آی‌فیلم، دوست خانواده من» در هویت بصری جدید شبکه نیز عنوان می کند: این شعار از قبل تعریف شده بود و بسیار پرمفهوم است. عنصری که سعی کردیم رعایت کنیم این بود که به واژه خانواده بپردازیم. از نظر ما خانواده به نوعی مفهومی از گردهمایی افرادی است که وابستگی ‌های حسی خوبی به همدیگر دارند و این با هم بودن را با شبکه آی‌ فیلم تکمیل می‌ کنند.مسئول اجرایی پروژه گرافیک شبکه آی‌ فیلم از تغییر هویت بصری آی ‌فیلم انگلیسی، عربی و آی‌ فیلم 2 نیز خبر داده که به ‌زودی به بهره ‌برداری خواهند رسید.

خلاقیت در بسته گرافیکی جدید شبکه آی فیلم چه جایگاهی دارد؟

شبکه آی‌فیلم از نهم آذرماه و همزمان با اچ دی شدن کیفیت پخش این شبکه، لباس نوی گرافیکش را هم به تن کرد و این روزها مخاطبانش با ترکیب رنگ، فضاهای گرافیکی و هویتی جدید به لحاظ دیداری در این شبکه رو به رو شده اند.
محمدعلی قاسمی، ویدئوگرافیست و کارگردان در گفت‌وگو با تسنیم در رابطه با تغییرات گرافیکی شبکه آی‌فیلم به اظهار نظر پرداخت و در این باره عنوان کرد: به نظرم بعد از گذشت چند سال از بهره‌برداری بسته گرافیکی قبلی شبکه و با توجه به اچ دی شدن شبکه‌ها، نیاز بود گرافیک هم متناسب با اچ دی شدن شبکه و در راستای احترام به مخاطب تغییر کند که این اقدام صورت گرفته و فصلی نو به لحاظ شمایل بصری شبکه آی فیلم را به ارمغان آورده است.
وی افزود: وقتی مخاطب شبکه را به صورت اچ دی دریافت می‌کند، باید علاوه بر تصاویر، فیلم‌ها و برنامه‌هایی که پخش می‌شود، گرافیک هم متناسب با تغییر تکنولوژی، به روز شود.
قاسمی با بیان اینکه در نسخه گرافیکی جدید به نوعی تغییر هویت بصری شبکه آی‌فیلم را شاهدیم، عنوان کرد: وفور جزئیات و برنامه ریزی برای بخش های مختلف که به لحاظ تکنیکی کار پرزحمت و زمانبری است، نشان از اهمیت موضوع برای دست اندرکاران امر دارد.
این تهیه کننده تلویزیون استفاده از تکنیک «تری دی – رئال» یا «سه بعدی – واقعیت نما» و موشن (حرکت) های نرم و جذاب را در گرافیک جدید را از جمله مواردی دانست که با تلاش و هنرمندی گروه سازنده، رنگ و لعاب خوبی به چهره گرافیکی جدید آی فیلم بخشیده است.
وی که مدیریت امور هنری شبکه پرس تی وی را نیز برعهده دارد، ادامه داد: بر اساس سناریویی که تیم خلاق فنی روی آن کار کرده‌اند، «آی» را شبیه یک آدم که می‌تواند نماد یک بیننده باشد در لوکیشن‌ها، تصویر کرده‌اند و در نهایت لوگوتایپ و نشان شبکه نمایش داده شده است.
این ویدئوگرافیست و کارگردان با اشاره به تاکید بر روی بهره‌مندی از المان‌های ایرانی و اسلامی در هویت بصری جدید عنوان کرد: ضمن استفاده از فضاهای معماری ایرانی، فضاهای مدرن و فانتزی هم لحاظ شده و در واقع ترکیب فضای مدرن و سنتی را شاهدیم و از المان‌هایی چون تلویزیون هم در طراحی‌ها استفاده شده است.
قاسمی ادامه داد: گرافیک در شبکه‌های تلویزیونی به تدریج جا می‌افتد. ممکن است در گام‌های نخست، ایراداتی در شیوه بهره‌برداری از گرافیک وجود داشته باشد، به عنوان مثال نیاز باشد فونت‌ها یا اندازه تایتل‌ها چند پیکسل جابجا شود که این تغییرات به مرور زمان اعمال می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای هرشبکه آی‌فیلم یک خانواده رنگی مجزا با توجه به سلایق مخاطبان درنظر گرفته شده است، گفت: بر اساس اطلاعی که دارم به عنوان مثال آی‌فیلم عربی با توجه به شناخت خوبی که از مخاطب دارند رنگ‌هایی را به گروه گرافیکی پیشنهاد داده‌اند که برای جامعه مخاطب عرب زبان، قابل قبول و دوست داشتنی هستند. پکیج آی‌فیلم 2 هم همینطور، بر اساس نیازهای مخاطبین این کار انجام شده است. در واقع می‌توان گفت که مجموعه گرافیکی بر اساس نیاز و سلیقه مخاطبِ هدف، طراحی شده است که از محسنات طراحی بسته کامل گرافیکی شبکه آی فیلم است.
قاسمی همچنین به انتخاب و طراحی موسیقی خوب نسخه گرافیکی جدید شبکه آی‌فیلم اشاره کرد و گفت: آرم‌استیشن‌ها و ووله‌هایی که پخش می‌شوند از نظر موسیقی هارمونی خوبی با همدیگر دارند که می‌تواند از نقاط قوت این پکیج باشد.
وی اضافه کرد: نکته بعدی اینکه بر اساس نکاتی که مخاطبین طی چند سال برای شبکه ارسال کرده‌اند، نیازسنجی خوبی شکل گرفته و هویت بصری جدید طراحی شده است.
این مدیر رسانه ای افزود: تغییر گرافیک یک مفهوم کلی است و باید همه چیز آن تغییر کند. لذا اعلام برنامه‌ها، قالب تیزر و آنونس‌ها، آرم استیشن‌ها و … همگی دارای طراحی جدید هستند که شایسته تقدیر است.

به گفته وی در شبکه‌های تلویزیونی به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای که مخاطبین متنوعی دارند، رسم است که گرافیک در بازه‌های زمانی مشخصی تغییر می‌کند. شبکه آی‌فیلم نیز محدود به داخل کشور و یک شبکه محلی و منطقه‌ای نیست، مجموعه چهار کانال آی‌فیلم فارسی، آی فیلم2، عربی و انگلیسی مخاطبین متنوعی دارند. عرب زبان‌ها از غرب آسیا تا شمال آفریقا، کشورهای اروپایی، کشورهای قاره امریکا و … آی فیلم در همه جا مخاطبانی دارد که باید به سلیقه و ذائقه همه آنها اهمیت داده شود. گرافیک نیز بخش مهمی از این امر است.
این ویدئوگرافیست و کارگردان ادامه داد: به عنوان نمونه شبکه آی‌فیلم 2 ویژه فارسی زبانان کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان است. آی فیلم انگلیسی نیز چون انگلیسی یک زبان عمومی است، یک شبکه عمومی است. بنابراین طراحی پکیج گرافیکی آی فیلم یک کارچند جانبه و چندوجهی است و امیدواریم مطلوب مخاطب باشد و مخاطبین از این تغییر احساس خوبی داشته باشند. گرافیک به مرور تکمیل می‌شود و خودش را در این مسیر با قواعدی که گروه طراحی کرده‌اند همراه و هماهنگ می‌کند و باعث می‌شود بعد از مدتی مخاطب کاملا با فضا آشنا شود و احساس تازگی کند که این احساس تازگی سهم مهمی در نگهداشت و جذب مخاطب دارد.

گرافیک جدید را می پسندم

بهرام عظیمی او می گوید که گرافیک جدید شبکه‌ آی ‌فیلم را دیده و پسندیده است.
این کارگردان انیمیشن و کاریکاتوریست که مخاطب شبکه آی‌ فیلم نیز هست توضیح می‌ دهد: در چند شب گذشته که برای دیدن سریال پایتخت به آی‌ فیلم مراجعه کرده ‌ام، گرافیک جدید شبکه را دیده ام. به نظرم گرافیک شیک و تمیزی است و جذابیت های لازم را دارد.
وی تصریح می کند: کار اصلی من گرافیک است و همیشه از تغییرات و فعالیت های خوب در این حوزه استقبال می کنم. آنچه که از گرافیک جدید شبکه آی‌ فیلم دیدم هم مورد پسندم بوده و خوشم آمده است. به باور عظیمی، یک گرافیک جذاب باید بتواند حس خوبی را به مخاطب عرضه و القا کند.
کارگردان انیمیشن «۱۵۰۰» تاکید می کند: داشتن یک گرافیک خوب در اصل نشان احترام به بیننده است و ثابت می ‌کند که مخاطب برای رسانه و شبکه اهمیت زیادی دارد وگرنه، یک شبکه اگر گرافیکی هم نداشته باشد، کسی از این بابت اعتراض و گلایه ‌ای نمی ‌کند.وی با مقایسه گرافیک جدید آی ‌فیلم با گرافیک قدیمی این شبکه اظهار می ‌کند: به نظرم گرافیک جدید خیلی بهتر است و این پیشرفت تا حدود زیادی دیده می شود.
عظیمی درباره شرایط و الزامات یک گرافیک خوب خاطرنشان می کند: گرافیک یک شبکه در وهله اول باید جذاب و کوتاه باشد. گرافیک شلوغ مناسب چنین شبکه ای نیست. یک گرافیک خوب همچنین باید بتواند در اطلاع رسانی به مخاطب نقش موثری داشته باشد و به این روند کمک کند.
این طراح و انیمیشن ساز در پاسخ به این پرسش که چه گرافیکی مناسب شبکه‌ آی ‌فیلم است می‌گوید: با توجه به اینکه مأموریت اصلی آی فیلم پخش فیلم و سریال است، گرافیک این شبکه علاوه بر سادگی، نباید موضوع اصلی مطرح در هر قسمت را تحت‌ الشعاع خود قرار دهد و مزاحم و مانعی برای معرفی قسمت های مختلف باشد.

هم‌راستا با ماموریت شبکه

یک مدرس علوم رسانه و ارتباطات اعتقاد دارد که گرافیک یک شبکه باید مبتنی و هم‌راستا با ماموریت ها و کارکردهایش باشد.
دکتر داوود نعمتی انارکی با بیان این مطلب می‌ افزاید: طراحی‌گرافیک آی‌ فیلم هم مستثنا از این قاعده نیست و باید در امتداد ماموریت ها و اهداف این شبکه باشد. این گرافیک همچنین باید المان های مختص شبکه آی فیلم را هم در خود داشته باشد.وی تاکید می ‌کند: گرافیک هر شبکه تلویزیونی باید با دارا بودن پتانسیل‌ ها و قابلیت ‌های لازم یک درک بصری را از آن شب که برای مخاطب ایجاد کند.
نعمتی انارکی در اهمیت تاثیرگذاری گرافیک یک شبکه خاطرنشان می‌ کند: در رقابتی که امروزه در دنیا بر فضای رسانه ای حاکم است، حتی محل قرار گرفتن لوگوی یک شبکه هم بسیار اهمیت دارد.این استاد دانشگاه صداوسیما درباره زمان مناسب تغییر گرافیک شبکه های تلویزیونی هم تصریح می کند: با تغییرات در کوتاه مدت به هیچ عنوان موافق نیستم، چرا که ممکن است گرافیک یک شبکه پس از مدتی تبدیل به یک برند شود. وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی، چشم مخاطب به این گرافیک عادت کرده است و به آسانی پذیرای گرافیک جدید نخواهد بود. به همین دلیل، در تغییر گرافیک یک شبکه و طراحی و ایجاد گرافیک جدید باید دقت نظر داشت و این تحول را در بازه و فاصله زمانی مناسب انجام داد.

چند پیشنهاد گرافیکی
به گفته فرشاد اکتسابی، کارگردان تلویزیون که با ما سخن گفت نیز گرافیک در شبکه ای مانند آی فیلم از اهمیت فوق‌ العاده‌ای برخوردار است.
این مستندساز تاکید می‌ کند: مبحث گرافیک جذاب نه ‌تنها در شبکه هایی مانند آی ‌فیلم اهمیت زیادی دارد بلکه می تواند به شکل گسترده و فراگیر در همه بخش‌ ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی تصریح می‌ کند: گرافیک جدید می‌ تواند به یک شبکه هویت بدهد و حتی می توان به شکل جزئی تری هم از آن بهره گرفت. برای مثال، شبکه آی‌ فیلم می‌ تواند برای هر ژانر، یک تم و گرافیک مخصوص را اختصاص دهد تا بیننده با دیدن این گرافیک متوجه شود که الان قرار است چه سریالی را در چه ژانری ببیند.
این کارگردان می افزاید: برای مثال، می ‌توان برای ژانر خانوادگی از رنگ ‌های شاد و گرم در گرافیک استفاده کرد و برای مناسبت های ملی و مذهبی هم یک گرافیک خاص را در نظر گرفت.
اکتسابی با تاکید بر اینکه نیازی به تغییرات سالیانه در گرافیک نیست، خاطرنشان می‌کند: می ‌توان برای هر موضوع و ژانر یک طرح گرافیکی مخصوص را طراحی و اجرا کرد تا برنامه ‌ها به تناسب موضوعاتی که به آن می ‌پردازند دارای گرافیک خاص خود باشند.
به باور این مستندساز، آنچه در گرافیک یک شبکه اهمیت دارد جذابیتش برای مخاطب است.
اکتسابی تاکید می ‌کند: عنصر رنگ در گرافیک اهمیت فراوانی دارد و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

  • شهر خبر
  • سعادت رنت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن