سیاسی

محجوب: علت تورم فعلی کشور فعالیت‌های اقتصادی بر بستر رانت است

يکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۲۳:۳۵ محجوب: علت تورم فعلی کشور فعالیت‌های اقتصادی بر بستر رانت است

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مشکلات داخلی اقتصادی کشور به تحریم ها مربوط نمی شود، گفت: علت تورم فعلی بی ارزش کردن غیر مولدهایا فعالیت بر بستر رانت مانند واسطه ها بوده و کلید رفع مشکل آن، بها دادن به مولدها است.

محجوب: علت تورم فعلی کشور فعالیت‌های اقتصادی بر بستر رانت است

علیرضا محجوب نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکی از علت‌های اصلی افزایش تورم مربوط به بانک‌های خصوصی و دولتی است،گفت: بیشترین رشد غیر منطقی قیمت‌ها مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ بوده ، اما در ۳ ماه سال جاری شاهد افزایش محصولات مختلف در بازار داخل هستیم.

وی با اشاره به اینکه تورم درکشور حاصل فعل و انفعالات اقتصادی نیست و یک موضوع روانی است، ادامه داد: از سال ۸۸ تا کنون در دوره دوم دولت احمدی نژاد به دلیل نداشتن ارز و همچنین در دوره دوم روحانی شاهد رشد تورم و سنگین تر شدن تحریم ها بودیم که این ۲ مساله نمی تواند دلیل خوبی برای عدم کنترل تورم از سوی دولت باشد.

محجوب ادامه داد: از نظر کارشناسی ما طی ۱۲ تا ۱۶ ساله گذشته با پرش قیمت روبرو بوده‌ایم که این موضوع باید در مبانی سیاسی مورد توجه قرار گیرد چراکه قاعدتا تصمیمات به خصوص در حوزه اقتصادی محتاج مصوبات دیگری نبوده است زیرا دولت شاید معذوریت بودجه ای داشته اما محدودیت بودجه ای خیر. در واقع تلاش برای معیشت مردم نباید موقوف به اقدام اولیه شود زیرا تجدیدنظر در حد تصمیم و سیاست گذاری به خوبی در قوانین مشخص بوده و می توانستند به راحتی در بخش های مهم و اساسی فعالیت های مناسبی انجام دهند.

وی درباره عملکرد دولت تدبیر و امید یادآور شد: باید به اندازه فعالیت های خوبی که در دولت انجام شده از آنها تقدیر و به اندازه تورم و عدم موفقیت انتقاد کرد چراکه تورم قابل کنترل است البته باید بگویم از اسفند سال جاری قوانین خوبی در شورای عالی کار و تامین اجتماعی و همچنین برای بازنشستگان انجام شد.

محجوب با بیان اینکه علت تورم فعلی بی ارزش کردن غیر مولدهایا فعالیت بر بستر رانت مانند واسطه ها بوده و کلید رفع مشکل آن، بها دادن به مولدها است، افزود: افزایش تورم در کشور خسارات جبران ناپذیری را پدید آورده که آخرین و بزرگترین پرش قیمت مر بوط به سال های ۹۸ و ۹۹ بوده که اکنون در ۳ ماه سال جاری به اوج خود رسیده و می توان گفت به کول فقرا و دستمزد بگیران پریده است.

وی تصریح کرد: تورم ذاتی برای اقتصاد کشوری مثل ایران نبوده و تعداد کشورهایی که وضعیت ما را دارند به اندازه انگشتان دست است دولت موضوعات سخت را آسان انجام می دهد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی یکی از علت های اصلی پرش قیمت را مربوط به بانک خصوصی و دولتی دانست و اضافه کرد: فعالیت دولت در مدت زمان ۸ سال زمان مناسبی برای کنترل و ثبات تورم بوده پس نبایدبگوئیم هیچ راهی برای اصلاح اقتصاد کشور وجود ندارد پس در نتیجه هیچ کسی نباید در این مساله کوتاهی کند زیرا همه ما در ادوار مختلف در مجلس و دولت طرف سوال هستیم که باید هر زودتر ، از این وضعیت تورم و اقتصاد مریض خارج شویم که در غیر این صورت کشور و مردم ضربه بیشتری می بینند.

وی با بیان اینکه کشور و مردم در زمان جنگ هم این گونه تورم را تجربه نکرده اند، ادامه داد: امروز جایگاه صنعتگر و صادرات فناوری اقتصاد کشور را مشخص می‌کند زیرا باید به سمتی برویم که دیگر با تورم روبرو نشویم البته مشکلات داخلی اقتصادی کشور به تحریم ها مربوط نمی شود در واقع نباید با واردات محصولات خارجی تولید و صنعت داخلی را از بین ببریم چراکه راه رفتن را مردم کشور فراموش نکرده اند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن