فرهنگ و هنر

محمدرضالطفی: اگر به سینما و جشنواره فجر رحم نمی‌کنید به جان آدم‌ها رحم کنید

محمدرضا لطفی

خبر برگزاری فیزیکی جشنواره ملی فیلم فجر امسال در حالی اعلام شد که به همت مردم و مسئولان به رتبه سوم مرگ و میر در کرونا صعود کردیم.

به گزارش مشرق، محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما، درباره سخنان مسئولان سینمایی که از برگزار شدن جشنواره ملی فیلم فجر باوجود بحران کرونا خبر داده‌اند، بیان کرد: خبر برگزاری فیزیکی جشنواره ملی فیلم فجر امسال در حالی اعلام شد که به همت مردم و مسئولان به رتبه سوم مرگ و میر در کرونا صعود کردیم و تا رسیدن به رکورد روزانه چهار هزار ابتلا در روز تنها یک گام فاصله داریم…عجب!

بیشتر بخوانید:

محمدرضا عباسیان: برگزاری هر جشنواره سینمایی یعنی فقط کاسبی!

وی افزود: عجب که گویی در دنیایی دیگر سیر می کنیم، عجب که فقط روی آمار و ظاهرسازی متمرکز هستیم و عجب که حتی از ارایه یک راهکار عملی و درست عاجز هستیم.

در نهایت برای عادی‌سازی شرایط با لجبازی‌های مکرر تیشه به ریشه اکران آنلاین زدیم و درب سالن ها را باز کردیم که نتیجه اش همین حقارت و تحقیر شد که کل فروش این ماه‌ها به اندازه فروش یک هفته روزگار عادی هم نرسید.این کارگردان سینما با اشاره به اینکه روزگاری فریاد زدیم که اکران آنلاین را دریابید و به آن رسمیت دهید اما متهم به سیاه نمایی شدیم، عنوان کرد: در نهایت برای عادی‌سازی شرایط با لجبازی‌های مکرر تیشه به ریشه اکران آنلاین زدیم و درب سالن ها را باز کردیم که نتیجه اش همین حقارت و تحقیر شد که کل فروش این ماه‌ها به اندازه فروش یک هفته روزگار عادی هم نرسید.

بیشتر بخوانید:

دلار سی هزار تومن؛ سفره مردم کوچکتر، جشنواره کودک مهمتر؟!

لطفی اضافه کرد: با این دست فرمون و لجبازی و تنها دغدغه عادی‌انگاری، سینما و شکوه و عظمت پرده نقره ای را که نابود کردید، حداقل به جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان مهم ترین جشنواره سینمایی کشور رحم کنید و آن را قربانی عادی سازی خود نکنید. حداقل این یکی را بگذارید برای دلخوشی هم که شده برای ما بماند و تحقیر نشود.

این کارگردان سینما در پاسخ به این پرسش که گفته شده جشنواره قرار است با رعایت کامل و حداکثر پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود پس چه مشکلی وجود دارد، گفت: کدام پروتکل؟ منظور از حداکثر چیست؟

حداقل اگر به سینما و جشنواره فجر رحم نمی‌کنید به جان آدم‌ها رحم کنید. دوستان خیلی بهتر می‌دانند که برگزار کردن جشنواره‌ای مثل فجر در حالت عادی کاری سخت و طاقت فرسا است که تیم‌های اجرایی و رسانه‌ای روزی پانزده، شانزده ساعت کار فشرده و بعضا در مواقعی چند شب بی‌خوابی دارند.

جشنواره ستاد، جلسه، نشست و هزار مورد دیگر می‌خواهد. چگونه فکر می‌کنید همه باید پانزده، شانزده ساعت مداوم ماسک بزنند و شب بیداری بکشند و همه پروتکل‌ها هم رعایت شود؟ چرا همه معیارها را با اتاق شیک و ایزوله مدیران قیاس می‌کنید؟ جشنواره که تنها مخاطب و سالن نمایش نیست.

بیشتر بخوانید:

آقای تابش پول ملت را برای جشنواره بی‌خاصیت کودک هدر نده

وی در پایان تاکید کرد: از برگزاری فیزیکی جشنواره ونیز برای الگوبرداری از آن سخن به میان آمده است، خود این جمله آنقدر ابزورد است که نیاز به هیچ توضیحی ندارد. به این فکر کنیم که ونیز در حالی برگزار شد که ایتالیا توانست از رتبه اول بحران کرونا در دنیا در عرض چند ماه به کشور بیست و پنجم تبدیل شود و ما بعد از هشت ماه اگر هند با یک میلیارد و آمریکا و سیصد و پنجاه میلیون جمعیت نبودند ما در سکوی نخست ایستاده بودیم و همین یک اشاره و بس.

منبع: روزنامه صبا

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن